تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۴۰
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۳۳۵۲۴۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

عربستان سعودی و امارات به دنبال استخراج لیتیوم از آب نمک میدان‌های نفتی

‌می‌متالز - رویترز روز جمعه گزارش داد که آرامکو عربستان و شرکت ملی نفت ابوظبی ADNOC، غول‌های نفتی دولتی دو تولیدکننده بزرگ اوپک، در مراحل اولیه کار برای استخراج لیتیوم از آب نمک در میادین نفتی عظیم خود در خاورمیانه هستند.

به گزارش می‌متالز، این دو تولیدکننده بزرگ نفت خلیج فارس به دنبال تنوع بخشیدن به جریان‌های درآمدی خود و بهره‌برداری از سایر عملیات سودآور غیر از نفت، برای تأمین مالی برنامه‌های دولتی عظیم خود هستند.

این منابع به رویترز گفتند که آرامکو و ADNOC از نوعی فناوری استخراج مستقیم لیتیوم DLE استفاده خواهند کرد، اما از توضیح بیشتر خودداری کردند.

DLE از استخراج روباز یا فرآیند سنتی استخراج لیتیوم از آب نمک از طریق حوضچه‌های تبخیر اجتناب می‌کند، اما این فناوری در مراحل اولیه خود است.

آرامکو و ADNOC اولین غول‌های نفتی نیستند که این کار را انجام می‌دهند. شرکت بزرگ آمریکایی ExxonMobil به صنعت استخراج لیتیوم نفوذ کرده است. اکسون موبیل در حالی که تولید نفت خام را دوبرابر کرده است، در ماه نوامبر از برنامه‌های خود برای تولید لیتیوم در آرکانزاس پرده برداری کرد و هدف آن تبدیل شدن به یک تامین کننده پیشرو فلز کلیدی برای وسایل نقلیه الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ است.

بازار فعلی لیتیوم و اقتصاد برای صنعت ناامید کننده است، اما چشم انداز بلندمدت برای فلز کلید باتری همچنان روشن است.

کاهش رشد فروش خودرو‌های الکتریکی و مازاد عرضه باعث شد که قیمت لیتیوم در سال گذشته تا ۸۰ درصد سقوط کند و معدنچیان لیتیوم را وادار به توقف و کاهش پروژه‌های توسعه لیتیوم کنند.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده