به گزارش میمتالز، «محمد سیاوشی» رئیس کارگروه حملونقل ریلی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بر اساس شاخص LPI یعنی عملکرد لجستیکی که هر ساله توسط بانک جهانی منتشر میشود، رتبه ایران در بین ۱۳۸ کشور دنیا متأسفانه ۱۲۳ است. کشورهایی مثل عراق، ارمنستان، ازبکستان، کویت، عمان و همه این کشورها به مراتب رتبه بهتری از ایران دارند. ما هم رده کشورهایی مثل بورکینافاسو و سوریه کشورهای ضعیف هستیم.
وی افزود: این شاخص از وضعیت اسفبار کشور در حوزه لجستیک حکایت دارد و نشان میدهد ما به موضوع لجستیک به عنوان یک موضوع پراهمیت نپرداختیم و به آن نپرداختیم. لجستیک، متخصص لجستیک نیاز دارد. اگر ابتدای کار به سمت تخصصی کردن این موضوع و استفاده از اشخاص توانمند و باتجربه حرکت نکنیم عملاً پرداختن به سایر موضوعات اثری نخواهد داشت.
سیاوشی ادامه داد: امروزه در صنایع و معادن کشور، واحدهای لجستیکی تخصصی و مدیران لجستیکی صاحب تخصص نداریم. لجستیک نیز مانند حوزه برق، انرژی، فولاد و معدن و سایر حوزهها نیازمند کارشناس داریم. متأسفانه لجستیک را در کشور به حمل و باربری صرف تقلیل دادهایم. این عامل فقط جایگاه لجستیک را کم اثر میکند وگرنه لجستیک یک زنجیره و فرآیند کامل است که از سنگ در معدن آغاز و تا مرحله تولید و توزیع را با همه ارکان و اجزا شامل میشود.
رئیس کارگروه حملونقل ریلی اتاق بازرگانی تصریح کرد: اگر بخواهیم ساختار و وضعیت لجستیکی کشور را از جمله ضعفهای گمرک، انبار، حمل، دریا و خدمات بندری و … بدانیم، شاخص عملکرد لجستیکی ما گویای همه چیز است. کشورهای همسایه ما نظیر ترکیه و امارات رتبههای بسیار بهتری دارند.
او سپس اظهار داشت: حوزه لجستیک بحرانی است و روز به روز این اوضاع بدتر میشود. این حوزه دامنگیر صنایع و معادن خواهد شد. نیاز اولیه صنایع و معادن کشور این است که به مقوله و اهمیت لجستیک بپردازند و همانند همه همایشهایی که هر ساله و هر ماهه برای حوزه انرژی، فروش و … برگزار میشود باید پرداختن به حوزه لجستیک نیز در دستور کار شرکتهای صنعتی و معدنی قرار بگیرد.
وی افزود: لجستیک مثل هر بخش دیگری با عرضه و تقاضا سر و کار دارد. همیشه صاحب کالا در یک سو و حملونقل و لجستیک در سوی دیگر قرار دارد. صاحب کالا متأسفانه به جایگاه خود پی نبرده و همه چیز را به لجستیک و حملونقل سپرده است. نقش صاحبان کالا باید جدیتر از قبل پیگیری شود.
منبع: ایراسین