تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۳۷
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۳۴۰۶۴۳
سرویس خبر : زمین شناسی
امضای تفاهم‌نامه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور و شرکت آب منطقه‌ای استان فارس:

تبادل اطلاعات در زمینه مخاطرات زمین‌شناختی با تاکید بر فرونشست زمین استان فارس صورت می‌گیرد

‌می‌متالز - تفاهم‌نامه دو جانبه به منظور مشارکت، تبادل‌نظر و بهره‌مندی از خدمات، تخصص‌های علمی، پژوهشی و فنی متقابل و توانایی‌های بالفعل دوطرف در امر توسعه بررسی مخاطرات زمین‌شناختی، مدیریت یکپارچه آب و اشتراک‌گذاری اطلاعات میان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی منطقه جنوب کشور (شیراز) و شرکت آب منطقه‌ای استان فارس در شیراز مبادله شد.

به گزارش می‌متالز، بر اساس این گزارش، در این راستا دو طرف متعهد شدند در راستای بهره‌گیری مطلوب از توانمندی‌ها، تجارب و ظرفیت‌های فنی، پژوهشی و علمی جهت پیشبرد و تقویت پژوهش‌های بین دستگاهی مرتبط در سطح ملی و منطقه‌ای ضمن تشکیل کمیته‌ای، در زمینه تبادل اطلاعات مورد نیاز و گسترش فعالیت‌های مرتبط به‌ویژه در زمینه بررسی مخاطرات زمین‌شناختی از جمله فرونشست زمین در استان اقدام کنند.

این تفاهم‌نامه که با برگزاری نشستی با حضور روسای دو طرف برگزار شد؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس ضمن ارائه گزارشی از وضعیت آبخوان‌های استان، خواستار ارتباط بیشتر طرفین در زمینه اشتراگ‌گذاری اطلاعات زمین و آب شد.

مهندس سیاوش بدری افزود: با توجه به لزوم شناخت خصوصیات زمین و زمین‌شناسی آبخوان‌ها در مدیریت پایدار منابع آب تلاش می‌شود که با همکاری فنی و تخصصی کارشناسان، ارتباط بین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور و شرکت آب توسعه پیدا کند.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات فعلی در کشور و استان فارس، مخاطره فرونشست زمین و تبعات ناشی از آن است که امیدواریم با توجه به داده‌ها و نتایج مطالعات زمین‌شناسی و اطلاعات شرکت آب منطقه‌ای بتوان راه‌حل‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در زمینه مدیریت این پدیده ارائه داد.

همچنین در این جلسه مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی منطقه جنوب کشور (شیراز) ضمن اظهار خشنودی از راهبرد و تلاش مدیران مبنی بر کاهش فعالیت جزیره‌ای و لزوم مطالعات بین رشته‌ای و گسترش فعالیت‌های مشترک بین دستگاهی، آمادگی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در این زمینه را اعلام کرد.

طهمورث یوسفی ضمن ارائه گزارشی از مطالعات زمین‌شناسی در استان گفت: متاسفانه در زمینه فرونشست زمین در استان فارس شرائط مناسبی نداریم و چندین دشت استان از جمله دشت‌های مرودشت، فسا و افزر با معضل فرونشست روبه‌رو هستند که تقریبا علت همه آنها برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی است.

وی افزود: علیرغم وجود ارتباطات قبلی با شرکت آب منطقه‌ای استان تلاش می‌شود با تبادل این تفاهم‌نامه، مطالعات و اشتراک‌گذاری اطلاعات روند بهینه و مطلوب‌تری پیدا کند.

در پایان این جلسه، عضو هیات علمی بخش زمین‌شناسی دانشگاه شیراز ضمن اعلام بررسی‌های محوله از طرف وزارت نیرو در زمینه مطالعه و روش اکتشاف آب‌های ژرف در ایران و دنیا گفت: در زمینه مطالعه آب‌های ژرف اولین مساله شناخت زمین‌شناسی محدوده است که با مقایسه فعالیت‌های سازمان‌های زمین‌شناسی کشور‌های مختلف، خوشبختانه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در این زمینه بهترین مطالعات را انجام داده و داده‌های با کیفیتی تهیه شده است.

عزت‌الله رئیسی افزود: با توجه به داده‌های مناسب موجود در شرکت آب فارس می‌توان بررسی‌های مطلوبی در زمینه‌های مشترک انجام داد و پیشنهاد می‌شود نتایج این بررسی‌ها طی سمینار‌های کوتاه یک‌روزه به پژوهشگران و مدیران استان ارائه شود.

شایان ذکر است در این جلسه علاوه بر مدیران شرکت آب منطقه‌ای استان فارس، تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز و پژوهشگران استان نیز حضور داشتند.

تبادل اطلاعات در زمینه مخاطرات زمین‌شناختی با تاکید بر فرونشست زمین استان فارس صورت می‌گیرد

تبادل اطلاعات در زمینه مخاطرات زمین‌شناختی با تاکید بر فرونشست زمین استان فارس صورت می‌گیرد

منبع: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده