تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۰
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۳۴۱۴۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عباسی:

معافیت زنبورداری از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مسیر توسعه تولید را فراهم می‌کند

‌می‌متالز - نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: استفساریه معافیت زنبورداری از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در روز‌های پایانی مجلس تصویب شد که با اجرای آن شاهد توسعه حوزه تولید عسل می‌شویم و امیدواریم زنبورداران از آن نهایت استفاده را در توسعه تولید و صادرات داشته باشند و گام‌های موثری بردارند.

به گزارش می‌متالز، علیرضا عباسی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، در خصوص بررسی طرح استفساریه جز یک بند (الف) ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: در ماده مذکور آمده است کلیه محصولات کشاورزی فرآوری شده شامل محصولات زراعی و باغی و... معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند. این قانون و بند مطرح شده آن به کشاورزان کمک می‌کند، اما در رابطه با زنبور عسل ابهام دارای ابهام بود و مشکلاتی را به همراه داشت.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کشور حدود ۱۱۰ هزار زنبورستان داریم که شامل ۱۲ میلیون کلنی زنبور عسل می‌شود و در زمینه تعداد زنبورستان رتبه سوم جهان را داریم و ۷۵ هزار نفر به صورت مستقیم در این حرفه اشتغال دارند و حدود ۱۳۶ هزار تن عسل تولید می‌کنند که حدود ۵ هزار تن از آن صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از طریق بازار عسل مجموعا ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد می‌شود، ادامه داد: گلایه موجود این بود که زنبورداری نیز محصول کشاورزی است و باید به عنوان محصول فرآوری نشده کشاورزی معاف از مالیات بر ارزش افزوده شود. به دلیل ابهام موجود استفساریه تحت عنوان اینکه آیا عسل و فرآورده‌های عسل مانند بره موم، موم، گرده گل و ژل رویال مشمول بند (الف) ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده محسوب می‌شوند یا خیر؟ مطرح شد که با موافقت بیش از ۸۰ درصدی نمایندگان این محصولات نیز معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شدند.

عباسی عنوان کرد: این استفساریه در روز‌های پایانی مجلس تصویب شد که امیدواریم با اجرای آن شاهد توسعه حوزه تولید عسل باشیم و زنبورداران از آن نهایت استفاده را در توسعه تولید و صادرات داشته باشند و گام‌های موثری بردارند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد