تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۵۸
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۳۴۱۶۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شهامت دولت شهید رئیسی در اجرای مالیات عادلانه

‌می‌متالز - یک کارشناس امور مالیاتی گفت: کاهش وابستگی به نفت از طریق درآمد‌های پایدار مالیاتی، رویکردی بود که در دولت شهید رییسی آغاز شد و با اقداماتی همچون راه‌اندازی سامانه مودیان، درآمد‌های مالیاتی را به بیش از ۵۰ درصد از بودجه‌ی کشور رساند.

به گزارش می‌متالز، علی ملک‌زاده، اظهار کرد: در بحث مالیات، ذکر این نکته اهمیت دارد که تامین منابع بودجه باید به سمت درآمد‌های پایدار برود. یکی از راه‌های ایجاد درآمد‌های پایدار با کمترین آسیب رفتن به سمت درآمد‌های مالیاتی است. این چرخش درآمد‌ها از نفت به مالیات اتفاق خوبی بود که در دولت شهید رییسی افتاد.

وی افزود: اگر آمار‌ها را نگاه کنیم می‌بینیم که سهم درآمد‌های مالیاتی از کل منابع بودجه از سال ۱۴۰۱ به بعد افزایش داشته است. تا سال ۱۴۰۰ با کاهش سهم درآمد‌های مالیاتی از بودجه مواجه بودیم و حتی به ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد. یک رقم میانگین حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد را در یک دهه اخیر داشتیم، اما از سال ۱۴۰۱ به بعد رقم به بالای ۴۰ درصد و در حال حاضر به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

این کارشناس امور مالیاتی تصریح کرد: رسیدن سهم مالیات به بیش از ۵۰ درصد در بودجه اتفاق مبارکی است از این جهت که ما اقتصاد خود را از نفت به سمت درآمد‌های پایدار و سالم می‌بریم. این رویکرد را می‌توان اقدام مهم دولت آقای رییسی دانست. با توجه به اقتصاد سیاسی که پشت قضیه مالیات است و چالش‌های بسیار زیادی نسبت به سایر روش‌های تامین منابع دارد، دولت آقای رییسی این شهامت را به خرج داد.

به گفته ملک‌زاده، درآمد‌هایی مثل فروش نفت یا فروش اوراق که دولت‌های قبل به آن متکی بودند چندان با مردم درگیری ندارد و از اقتصاد سیاسی پایینی برخوردار است، اما راه درست و اصولی نیست. دولت سیزدهم به این سمت حرکت کرد که منابع از طریق مالیات تامین شود.

وی راه‌اندازی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی را یکی دیگر از دستاورد‌های دولت شهید رییسی دانست و گفت: سامانه مودیان یکی از ابزار‌های اصلی مالیات‌ستانی است که متاسفانه در دولت قبل اجرا نشد. با اینکه از سال ۱۳۹۸ قانون پایانه‌های فروشگاهی ابلاغ شده بود دولت قبل با کم‌کاری و بهانه‌گیری در اجرای سامانه مودیان کوتاهی می‌کرد و کار‌ها را با کندی پیش می‌برد.

این کارشناس مالیات خاطرنشان کرد: به محض روی کار آمدن دولت سیزدهم راه‌اندازی سامانه مودیان سرعت قابل ملاحظه‌ای گرفت که باعث شد اطلاعات سازمان امور مالیاتی از میزان هزینه‌کرد و درآمد افراد و فعالان اقتصادی بالا برود و این سازمان بتواند مالیات‌ستانی حقه را انجام دهد. بدین ترتیب از فرار مالیاتی تا حد قابل توجهی جلوگیری به عمل آمد.

به گفته ملک‌زاده، نکته دیگر بحث مالیات بر سوداگری بود که هم آقای خاندوزی ـ وزیر اقتصاد - و هم آقای صالح‌آبادی ـ رییس سابق بانک مرکزی - خیلی به تصویب هرچه سریع‌تر قانون مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر سوداگری تاکید داشتند تا بتوانند بازار‌های را از طریق این مالیات‌ها تنظیم کنند؛ رویکردی که در دولت گذشته وجود نداشت.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده