تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۱۴
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۳۴۱۴۹۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رشد چشمگیر قیمت فلزات در سال ۲۰۲۴

‌می‌متالز - قیمت‌ها در بازار فلزات طی سال ۲۰۲۴ بازدهی کم‌سابقه‌ای به ثبت رساند. قیمت فلز قلع بیش از ۳۵ درصد افزایش یافت، مس، نقره، روی و سایر فلزات نیز اکنون در بالاترین قیمت یک سال اخیر معامله می‌شوند. گزارش‌ها نشان می‌دهد خوش‌بینی به قیمت فلزات در میان فعالان بازار افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز، فعالان بازار فلزات در اوج ناامیدی سال ۲۰۲۴ را آغاز کردند، شرایط رکودی در اقتصاد چین و تقاضای ضعیف چشم‌انداز قیمت‌ها را منفی می‌کرد ولی بازار فلزات تنها در مدتی کمتر از ۵ ماه بازدهی خیره‌کننده‌ای به ثبت رساندند. قیمت قلع بیش از ۳۵ درصد افزایش یافت، مس و نقره به سقف‌های قیمتی مهمی رسیدند و فلز روی به بالاترین سطح در طول یک سال گذشته صعود کرد. بازدهی قیمت فلزات به صورت نمودار زیر است:

رشد چشمگیر قیمت فلزات در سال ۲۰۲۴

قیمت بسیاری از فلزات امروز در بالاترین سطح نسبت به یک سال گذشته معامله می‌شود. فلز قلع پربازده‌ترین عضو این بازار در ابتدای سال ۲۰۲۴ کمتر از ۲۵ هزار دلار به ازای هر تن قیمت داشت ولی هفته گذشته با قیمت بیش از ۳۳ هزار دلار در تن معامله شد. دو هفته قبل قیمت قلع سقف ۳۵ هزار دلار را رد کرده بود و اکنون در بالاترین قیمت از اواسط سال ۲۰۲۲ به بعد معامله می‌شود. درگیری داخلی در میانمار بازار قلع را بر مدار صعود قرار داد.

میانمار بزرگ‌ترین تأمین‌کننده قلع در بازار چین است ولی از چند ماه قبل میانمار درگیر جنگ داخلی شد و چین به ناچار برای تأمین نیاز خود به سوی تولیدکنندگان دیگر رفت. همین مسئله قیمت قلع را بیشتر از سایر فلزات صعودی کرد. رشد تقاضا در چین و افزایش ذخایر انبارها، فلز مس را صعودی کرد ولی کاهش عرضه بیشترین دلیل افزایش قیمت نقره به حساب می‌آیند.

بازار نقره برای چهارمین سال متوالی با کسری مواجه است و پیش‌بینی می‌شود امسال دومین کسری بزرگ تاریخ در بازار نقره ایجاد شود.

رشد چشمگیر قیمت فلزات در سال ۲۰۲۴

کسری‌ها در بازار نقره از سال ۲۰۲۱ آغاز شد و ادامه این روند در سال ۲۰۲۴ با افزایش قیمت نقره همراه بود. بازدهی قیمت نقره در سال ۲۰۲۴ به بیش از ۲۰ درصد رسید اگرچه نقره نسبت به طلا عقب ماندگی زیادی دارد، زیرا در سال جاری طلا موفق به شکست سقف تاریخی خود شد ولی نقره با سقف تاریخی خود فاصله دارد. با این وجود نقره سومین فلز پربازده در سال ۲۰۲۴ است. نیکل، روی، طلا، سرب و آلومینیوم در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. بازدهی این فلزات کمتر از ۲۰ درصد بود ولی بسیاری از آنها مانند روی در سقف قیمتی یک سال اخیر معامله می‌شوند. فلز روی در سال ۲۰۲۳ به کف ۲۲۰۰ دلار رسید ولی هفته گذشته با قیمتی بیش از ۳ هزار دلار برای هر تن معامله شد. فلز نیکل نیز در طول ماه اخیر جهش قیمت تاریخی به ثبت رساند. این جهش‌های قیمتی سال ۲۰۲۴ را تا اینجای کار به سال طلایی بازار فلزات تبدیل کرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد