تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۴۱
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۳۴۳۰۴۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

درآمد ۶۳ هزار میلیاردی گروه فلزات اساسی در اردیبهشت‌ماه

‌می‌متالز - تولیدکنندگان گروه فلزات اساسی با وجود رکود در بازار جهانی و داخلی در بازار محصولات فولادی طی اردیبهشت‌ماه حدود ۶۳ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کردند. درآمد بسیاری از آنها نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز، اردیبهشت ۱۴۰۳ بازار محصولات فولادی در سراسر جهان به رکود عمیقی فرو رفت. در چین برخلاف انتظارات برای رشد قیمت‌ها با آغاز نیمه گرم سال، محصولات فولادی کم‌تقاضا بودند، در ترکیه افت تقاضا و افت قیمت محصولات فولادی تقاضای فولادسازان این کشور برای مواد اولیه مانند قراضه آهن را به شدت کاهش داد و نشریاتی مانند فست مارکت از رکود سنگین در معاملات محصولات فولادی فوب دریای سیاه خبر داد. افت کم سابقه تقاضا برای محصولات فولادی در بازار‌های داخلی نیز نشانه‌های بسیاری داشت با این حال آخرین صورت‌های مالی منتشر شده نشان می‌دهد تولیدکنندگان عضو گروه فلزات اساسی در بازار سرمایه طی اردیبهشت‌ماه بیش از ۶۲ هزار و ۹۴۰ میلیون تومان فروش به ثبت رسانده‌اند. فروش بسیاری از این شرکت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

فروش اردیبهشت‌ماه در شرکت‌های عضو گروه فلزات اساسی به قرار نمودار زیر است:

درآمد ۶۳ هزار میلیاردی گروه فلزات اساسی در اردیبهشت‌ماه

فولاد با ثبت رکورد ۲۶۳۳۱ میلیارد تومانی بالاترین درآمد در گروه فلزات اساسی را کسب کرد. فخوز و ذوب نیز به ترتیب با درآمد ۸۴۱۸ و ۳۷۵۹ میلیارد تومانی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. در بازه مورد بررسی درآمد ۳ شرکت ذوب، کاوه و هرمز بیش از ۳ هزار میلیارد تومان بود، درآمد دو شرکت فصبا و ارفع نیز بین ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان بود، درآمد ۵ شرکت بین هزار تا ۲ هزار میلیارد تومان بود و در انتها درآمد ۱۴ شرکت عضو گروه فلزات اساسی کمتر از هزار میلیارد تومان بود.

اگرچه رکود حاکم بر بازار‌های جهانی و بازار داخلی فروش تولیدکنندگان عضو گروه فلزات اساسی را کاهش داد ولی بر اساس اطلاعات مندرج در صورت‌های مالی درآمد این شرکت‌ها در اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۲ افزایش یافته است:

درآمد ۶۳ هزار میلیاردی گروه فلزات اساسی در اردیبهشت‌ماه

فصبا بیشترین افزایش درآمد در اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۲ را به ثبت رساند. درآمد این شرکت ۱۲۶ درصد افزایش یافت. فوکا، فخاس و فپنتا نیز به ترتیب با افزایش ۷۴%، ۷۳% و ۶۹% در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار می‌گیرند. فروسیل در رتبه پنجم با افزایش درآمد ۴۳ درصدی قرار می‌گیرد. در میان بزرگان گروه فلزات اساسی درآمد فولاد در بازه مورد بررسی ۱۵ درصد افزایش یافت، درآمد فخوز ثبات ماند و درآمد ذوب با ۲۴ درصد کاهش یافت.

فغدیر با افت ۴۱ درصدی بیشتری کاهش درآمد در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته را به ثبت رساند. پس از فروسیل، فنورد، ذوب و فروژ در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. به طور میانگین ۱۲ شرکت در اردیبهشت ۱۴۰۳ درآمد کمتری نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۲ به ثبت رسانده‌اند. افت درآمد بعضی از آنها مانند فولای، فسبزوار و فسازان کمتر از ۱۰ درصد است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده