تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۳۹
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۳۴۷۲۱۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سودآوری گروه فلزات اساسی با وجود بحران در زنجیره فولاد

سودآوری گروه فلزات اساسی با وجود بحران در زنجیره فولاد
‌می‌متالز - تولیدکنندگان گروه فلزات اساسی با وجود بحران در بازار جهانی محصولات فولادی و چالش‌های داخلی مانند محدودیت‌های توزیع انرژی روند صعودی در سودآوری دارند. تعداد زیادی از این تولیدکنندگان در بهار ۱۴۰۳ به سود قابل توجهی دست پیدا کرده‌اند.

به گزارش می‌متالز، بازار جهانی محصولات فولادی از ابتدای سال ۱۴۰۳ به دلیل افت شدید تقاضا وارد شرایط بحرانی شد. قیمت محصولات فولادی کاهش پیدا کرد و به دنبال آن حاشیه سود تولیدکنندگان بزرگ جهان منفی شد. بسیاری از فولادسازان با هدف کنترل زیان سطح تولیدات خود را کاهش دادند ولی این سیاست منجر به افت شدید قیمت مواد اولیه زنجیره فولاد شد. اکنون در اواسط تابستان نه تنها شرایط در بازار محصولات فولادی بهتر نشد بلکه قیمت محصولات فولادی همچنان در حال کاهش است و فروش محصولات فولاد در قیمت‌های فعلی برای بسیاری از فولادسازان جهان صرفه اقتصادی ندارد.

تولیدکنندگان داخلی علاوه بر مشکلات بازار‌های جهانی با چالش‌هایی از قبیل محدودیت توزیع انرژی مواجه شدند. با این حال آخرین صورت‌های مالی منتشر شده نشان می‌دهد تعداد زیادی از اعضای گروه فلزات اساسی طی ۳ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ سود شناسایی کرده‌اند. سود هر سهم تعدادی از تولیدکنندگان گروه فلزات اساسی به قرار نمودار زیر است:

سودآوری گروه فلزات اساسی با وجود بحران در زنجیره فولاد

فسبزوار بالاترین سود به ازای هر سهم طی ۳ ماه ابتدای سال را در میان شرکت‌های مورد بررسی به دست آورد. سود هر سهم این شرکت ۳،۴۱۲ ریال بود. فافزا و ارفع نیز به ترتیب با سود‌های ۲۴۳۴ ریالی و ۱۳۰۰ ریالی بابت هر سهم در رتبه دوم و سوم قرار می‌گیرند. بزرگان گروه مورد بررسی مانند فولاد و فخوز نیز در بهار ۱۴۰۳ سود قابل توجهی به ازای هر سهم شناسایی کرده‌اند. تنها دو شرکت فسوژ و فسازان به ازای هر سهم زیان شناسایی کرده‌اند. سود هر سهم این دو شرکت در طول ۵ فصل اخیر به صورت نمودار زیر است:

سودآوری گروه فلزات اساسی با وجود بحران در زنجیره فولاد

سود هر سهم فسوژ و فسازان از بهار ۱۴۰۳ در روند نزولی قرار داشت و در بهار ۱۴۰۳ منفی شد. فسازان در پاییز ۱۴۰۲ نیز سود پایینی شناسایی کرد ولی در فصل زمستان این عقب‌ماندگی را جبران کرد. کاهش سود هر سهم در فسوژ به مراتب بالاتر از فسازان است. سود هر سهم این دو شرکت در طول ۳ سال گذشته به قرار نمودار زیر است:

سودآوری گروه فلزات اساسی با وجود بحران در زنجیره فولاد

فسوژ و فسازان در بازه‌های زمانی بلندتر روند رو به رشدی در سود هر سهم دارند. سود هر سهم فسازان از ۲۴۹ تومان در سال ۱۴۰۰ به ۷۵۴ تومان در سال ۱۴۰۲ رسید. سود هر سهم فسوژ نیز در این بازه زمانی از ۱،۶۶۸ ریال به ۳،۶۶۰ ریال افزایش پیدا کرد. این دو شرکت اگرچه در فصل بهار ۱۴۰۳ برای هر سهم زیان شناسایی کردند ولی روند سودآوری آنها در ۳ سال گذشته مثبت است. در مقابل شرکت‌های بسیاری با وجود کاهش سود در سال ۱۴۰۲ و نسبت به دو سال قبل، در بهار ۱۴۰۳ سود بالایی در صورت‌های مالی به ثبت رسانده‌اند. به صورت کلی متوسط سود هر سهم تولیدکنندگان مورد بررسی از ۱،۲۰۹ ریال در هر سهم به ۲،۰۸۸ ریال افزایش یافته است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده