تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۱۸
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۳۴۲۸۷۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سودآوری گروه فلزات اساسی با وجود چالش‌های داخلی و خارجی

‌می‌متالز - تولیدکنندگان گروه فلزات اساسی در سال ۱۴۰۲ با دو چالش ریزش قیمت محصولات فولادی در بازار‌های جهانی و محدودیت‌های توزیع انرژی در داخل مواجه بودند ولی صورت‌های مالی منتشر شده نشان می‌دهد بسیاری از آنها در سال ۱۴۰۲ به سود بیشتری نسبت به سال ۱۴۰۱ دست پیدا کرده‌اند.

به گزارش می‌متالز، تولیدکنندگان گروه فلزات اساسی در سال ۱۴۰۲ با ۲ چالش بزرگ داخلی و خارجی مواجه بودند. در چالش اول ریزش قیمت محصولات فولادی در بازار‌های جهانی و افت کم‌سابقه تقاضا حاشیه سود آنها را متأثر کرد. اگرچه این مشکل تنها مربوط به تولیدکنندگان داخلی نبود. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد حاشیه سود بسیاری از فولادسازان چینی و ترکیه‌ای نیز در سال گذشته کاهش پیدا کرد و برای بعضی از محصولات مانند میلگرد حاشیه سود منفی شد. چالش دوم در سطح کشور محدودیت‌های توزیع انرژی بود. تولیدکنندگان فلزات اساسی در نیمه اول سال با محدودیت توزیع برق مواجه شدند و در نیمه دوم سال نیز سطح تولیدات به دلیل محدودیت در توزیع گاز کاهش پیدا کرد.

این دو چالش تولیدکنندگان در گروه فلزات اساسی را آزار داد ولی صورت‌های مالی منتشر شده از اعضای این گروه نشان می‌دهد آنها در سال ۱۴۰۲ سود قابل قبولی به ثبت رسانده‌اند. سود هر سهم تعدادی از تولیدکنندگان گروه فلزات اساسی به قرار نمودار زیر است:

سودآوری گروه فلزات اساسی با وجود چالش‌های داخلی و خارجی

صورت مالی سال ۱۴۰۲ تعدادی از تولیدکنندگان گروه فلزات اساسی هنوز منتشر نشده است ولی در میان سایر شرکت‌های این گروه سود هر سهم در سال ۱۴۰۲ به مراتب بالاتر از سال ۱۴۰۱ بود. فسبزوار با سود ۱۱۵۸۲ تومانی برای هر سهم در میان شرکت‌های مورد بررسی در صدر قرار می‌گیرد. سپس فپنتا و ارفع در رتبه‌های بعدی قرار دارند. سود تعدادی از این تولیدکنندگان در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرد ولی در سال ۱۴۰۲ این عقب ماندگی جبران شد. سود هر سهم برخی از شرکت‌ها مانند ارفع، فجهان، فوکا، فجر و فسازان نیز در طول ۳ سال گذشته روند صعودی داشت.

نسبت سود هر سهم این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲ به سال ۱۴۰۱ به قرار نمودار زیر است:

سودآوری گروه فلزات اساسی با وجود چالش‌های داخلی و خارجی

با وجود چالش‌های توزیع انرژی و ریزش قیمت محصولات فولادی در بازار‌های جهانی سود هر سهم بسیاری از تولیدکنندگان فلزات اساسی در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ افزایش یافته است. فسبزوار با افزایش ۱۷۲ درصدی سود در رتبه اول قرار می‌گیرد. فسبزوار شرکت در سال ۱۴۰۰ برای هر سهم ۶،۴۹۱ ریال سود شناسایی کرد ولی این عدد در سال ۱۴۰۱ با کاهش ۳۵ درصدی به ۴،۲۶۴ ریال رسید تا اینکه در سال ۱۴۰۲ با ثبت جهش ۱۷۲ درصدی عقب ماندگی سال ۱۴۰۱ را جبران کرد.

فنورد و فجر با ۹۶ درصد، فپنتا با ۸۷ درصد و ارفع با ۴۸ درصد در رتبه‌های بیشترین افزایش سود هر سهم در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ قرار می‌گیرند. تا کنون گزارش‌های مالی منتشر شده از رشد سودآوری تولیدکنندگان گروه فلزات اساسی خبر می‌دهد تعدادی از شرکت‌های این گروه هنوز صورت‌های مالی خود را منتشر نکرده‌اند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده