تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۴۰
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۴۲۵۷۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

قیمت فلزات ترمز برید/ احتمال آغاز موج جدید تورمی در اقتصاد جهان

‌می‌متالز - بازدهی کامودیتی‌ها به خصوص فلزات از سایر بازار‌های موازی در سال ۲۰۲۴ پیشی گرفت ولی داده‌ها نشان می‌دهد همیشه ۶ ماه پس از افزایش قیمت فلزات صنعتی در بازار‌های جهانی نرخ تورم افزایش می‌یابد. با این حساب فقط ۶ ماه تا موج تورمی جدید در اقتصاد جهان فاصله باقی مانده است.

به گزارش می‌متالز، ۲۰۲۴ تا کنون سال رشد قیمت سنگین فلزات پایه و به صورت کلی کامودیتی‌ها بود. آلومینیوم به سقف دو سال گذشته رسید، مس در یک قدمی سقف تاریخی خود اردو زد و طلا سقف تاریخی جدیدی در کانال ۲۴۰۰ دلار به ثبت رساند. رشد قیمت کامودیتی‌ها به ویژه فلزات پس از ریزش‌های سنگین در سال ۲۰۲۳ اتفاق افتاد. سال گذشته بسیاری از فلزات نزدیک به نیمی از ارزش خود را از دست دادند ولی امسال ورق برگشت.

قیمت فلزات ترمز برید/ احتمال آغاز موج جدید تورمی در اقتصاد جهان

بازدهی کامودیتی‌ها در ماه گذشته میلادی به بالاترین سطح نسبت به بازار‌های موازی در سال ۲۰۲۴ رسید و در صورت ادامه این روند تا پایان سال به رکورد چشم‌گیری دست‌پیدا می‌کنند. گزارش‌ها از ادامه این روند صعودی در ماه‌های پیش‌رو خبر می‌دهد ولی برخی از تحلیل‌گران ادامه این شرایط را با ایجاد موج جدیدی از تورم معنا می‌کنند. داده‌ها نشان می‌دهد افزایش قیمت کامودیتی‌ها به ویژه فلزات صنعتی همیشه منجر به ایجاد تورم می‌شود. با این حساب پیش‌بینی می‌شود در ۳ ماه چهارم ۲۰۲۴ تورم افزایش پیدا کند.

قیمت فلزات ترمز برید/ احتمال آغاز موج جدید تورمی در اقتصاد جهان

فدرال رزرو ۲ سال قبل با هدف کنترل تورم نرخ بهره را افزایش داد. همین سیاست قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها به ویژه فلزات را بر مدار ریزش قرار داد ولی زمزمه‌های کاهش نرخ بهره و آغاز سیاست‌های انقباضی با افزایش شدید قیمت کامودیتی‌ها در هفته‌های گذشته همراه بود. پاول رئیس فدرال رزرو در ماه گذشته تاکید کرد نرخ بهره فعلی با هدف کنترل تورم برای مدت طولانی در این محدوده باقی می‌ماند ولی باید در نظر داشت با افزایش قیمت فلزات صنعتی و احتمال رشد تورم در ماه‌های گذشته شاید پایان سیاست‌های انقباضی به دور از انتظار باشد.

فدرال رزرو تا کنون برای کنترل تورم و کاهش نرخ آن به کمتر از ۳ درصد ناتوان بود و اکنون احتمال افزایش نرخ تورم در ۳ ماه چهارم بیشتر از هر زمان دیگری محتمل است. از طرفی داده‌ها از افزایش تقاضا برای فلزات پایه در بنادر مختلف چین خبر می‌دهد. سطح ذخایر فلزات به خصوص آلومینیوم و مس در چین به شدت افزایش یافته‌است. چینی‌ها در سال ۲۰۲۴ بیشتر از هر زمان دیگری فلز مس خریده‌اند و بر ذخایر انبار‌های خود می‌افزایند. گزارش‌های مختلف از نهاد‌های مالی نیز نشان می‌دهد رشد قیمت فلزات در هفته‌های آینده محتمل است با این وجود ایجاد تورم اجتناب ناپذیر است. اگر توالی نرخ فلزات صنعتی و تورم حفظ شود در ۳ ماه پایانی سال اقتصاد جهانی دوباره درگیر تورم خواهد شد و شاید این بار به فراتر از ۱۰ درصد برسد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده