تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۰۹
بازدید: ۵۳
کد خبر: ۳۴۲۲۴۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

با ادامه هرج و مرج در بازار‌های فلزات، قیمت مس و طلا به بالاترین حد خود نزدیک می‌شود

‌می‌متالز - مس در لندن به یک رکورد صعود کرد و نیکل نزدیک به ۸ درصد جهش داشت که یک هفته پر از افزایش قیمت عمده فلزات را رقم زد. سرمایه‌گذاران خوش‌بین هستند و پیش‌بینی‌های منفی در حال کاهش است.

به گزارش می‌متالز، روز جمعه، قرارداد‌های جهانی مس در لندن ۲.۸ درصد افزایش یافت و تقریباً به رکورد ثبت شده در مارس ۲۰۲۲ رسید. مس پیش از این در نیویورک و شانگهای این هفته به دلیل فشار در بورس Comex به رکورد‌هایی رسیده بود.

فلزات گرانبها مانند نقره و طلا نیز در روز جمعه افزایش چشمگیری داشتند. نقره به بالاترین حد خود در ۱۱ سال گذشته رسید و طلا به رکورد خود نزدیک شد. دستاورد‌های قوی بازار مس باعث تقویت بازار نقره می‌شود، چراکه نقره هم در محصولات صنعتی مانند پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شود.

فیل استریبل از Blue Line Futures گفت سه عامل بر کالا‌ها تأثیر می‌گذارد: عرضه، تقاضا و حرکت قیمت، و نقره در حال حاضر هر سه را دارد.

قیمت فلزات صنعتی و گرانبها در سال جاری به دلیل علاقه زیاد سرمایه‌گذاران و عرضه محدود افزایش یافته‌اند. متیو هیپ از Orion Resource Partners گفت که بسیاری از صندوق‌ها به دلیل چشم انداز امیدوارکننده مس مشتاق سرمایه گذاری در مس هستند. در این میان، اختلالات عرضه، معامله گران را غافلگیر کرده و منجر به تغییرات شدید قیمت شده است. قیمت نیکل در روز جمعه پس از اعتراضات در کالدونیا، یکی از تأمین کنندگان اصلی این فلز، ۷.۹ درصد افزایش یافت.

آل مونرو از مارکس گفت با وجود تقاضای ضعیف فعلی، همچنان مشکلات عرضه وجود دارد. بازار ما بازاری است که بر اساس آینده میچرخد، و به نظر می‌رسد آینده دارای تقاضای بسیار زیادی است.

ماه‌هاست که مس بین کسانی که انتظار کاهش عرضه و رونق تقاضا را دارند و کسانی که نگران تقاضای ضعیف چین هستند گیر کرده است. این هفته، هجوم خرید در نیویورک به صاحبان پوزیشن‌های کوتاه در این بازار صدمه زد.

روز جمعه، قرارداد‌های ماه اول مس در Comex افزایش یافت و به رکوردی نزدیک شد که اوایل این هفته ثبت شده بود. معامله‌گرانی که روی کاهش قیمت‌ها شرط‌بندی می‌کردند با ضرر‌های سنگینی مواجه شدند.

در سطح جهانی، معامله گران در تلاش برای یافتن مس برای تحویل تا ماه جولای هستند. پروسه‌ای که با مشکلات عرضه و حمل‌ونقل مواجه است.

مس LME روز جمعه با قیمت ۱۰۷۰۷ دلار در هر تن معامله شد که نزدیک به رکورد ۱۰۸۴۵ دلاری سال ۲۰۲۲ بود. قیمت مس Comex برای تحویل در جولای ۳.۲ درصد افزایش یافت. طلا ۱.۳ درصد و نقره ۳.۷ درصد افزایش قیمت داشت. به عبارت ساده‌تر طلا، نقره و مس همگی جهش داشته‌اند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده