تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۲۴
بازدید: ۴۵
کد خبر: ۳۴۱۴۹۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رئیس انجمن مس ایران:

ایران تنها ۱۲ معدن در کلاس جهانی دارد/ لزوم توجه به تولید فولاد و مس سبز

‌می‌متالز - رئیس انجمن مس ایران گفت: کشور ایران علی‌رغم دارا بودن یک درصد از ذخایر معدنی جهان تنها ۱۲ معدن در کلاس جهانی دارد.

به گزارش می‌متالز، بهرام شکوری در آئین افتتاحیه دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی در هتل المپیک تهران اظهار کرد: فلزات غیرآهنی خیلی جذاب است، آینده دنیا بسته به فلزات غیرآهنی است، این مواد معدنی میلیون‌ها سال برای تولید زمان می‌خواهند، جایگزین ندارند و باید قدر آن را بدانیم و آن را هدر ندهیم.

وی اضافه کردن ذخایر جدید برای کشور را ضروری دانست و گفت: تمام دنیا برای حوزه اکتشاف معدن برنامه دارند، ما هم بودجه‌ای که برای سازمان زمین‌شناسی کشور اختصاص می‌دهیم کفاف حقوق آنها را هم نمی‌دهد چه برسد که در حوزه کشف مواد معدنی اقدامی صورت گیرد.

رئیس انجمن مس ایران با بیان اینکه علی رغم سرمایه‌گذاری انجام شده روز به روز از تعداد معادن کشف شده کاسته می‌شود، ادامه داد: این به این دلیل است که روز به روز از عیار معادن کاسته و به عمق برداشت از آنها اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه کمپانی‌های بزرگ دنیا ملاک خوبی برای روند سرمایه‌گذاری است، افزود: بر آورد‌ها نشان می‌دهد که این کمپانی‌ها به دنبال اکتشاف فلزات غیرآهنی است.

شکوری با بیان اینکه روی آورده به فناوری‌های جدید برای توسعه معادن و اکتشاف آنها امری ضروری است، ادامه داد: در فناوری‌های جدید می‌طلبد که از فلزات غیر آهنی استفاده کنیم.

وی در ادامه گفت: جهت‌گیری دنیا به سمت تولید انرژی پاک است و اگر فردا فولاد و مس سبز تولید نکنیم باید مالیات بسیار پرداخت کنیم و بازار جهانی را نیز از دست خواهیم داد.

رئیس انجمن مس ایران با بیان اینکه از امروز باید برای تولید فولاد و مس سبز اقدام کنیم، ادامه داد: این امر در دنیا آغاز شده و ما نیز باید ورود جدی‌تری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه از سال ۲۰۲۰ حدود سه میلیون دلار اعتبار برای اکتشافات در دنیا سرمایه‌گذاری شده است، گفت: از این میزان طلا با ۵۲ درصد بیشترین سهم را داشته، ۲۱ درصد مس، ۵ درصد روی و چهاردرصد نیکل سهامدار این بودجه هستند و می‌توان گفت ۸۰ درصد از سهم اکتشاف مربوط به فلزات غیرآهنی بوده است.

شکوری در ادامه با بیان اینکه جذابیت معدن بسیار بالا است، تاریخچه بسیار خوبی در معدنکاری داریم، گفت: جذاب‌ترین پهنه معدنی در جهان مربوط به هیمالیا با ۱۵ هزار کیلومتر است که ۱۲.۵ درصد از آن در کشور ایران قرار دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون تنها ۱۲ معدن در کلاس جهانی در کشور کشف شده است، افزود: این در حالی است که از بسیاری از ظرفیت‌ها غافل بوده‌ایم.

رئیس انجمن مس ایران با بیان اینکه ما یک درصد از ذخایر معادنی دنیا را داریم، گفت: باید ازاین ظرفیت بهره‌برداری لازم را داشته باشیم چرا که بالاترین تنوع معدنی را داریم.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده