تاریخ: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۱۴
بازدید: ۵۰
کد خبر: ۳۴۱۸۳۷
سرویس خبر : انرژی
وزیر نفت در حاشیه مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت:

صادرات نفت ایران با وجود اعمال ۶۰۰ تحریم، به ۲ میلیون بشکه رسید

‌می‌متالز - وزیر نفت گفت: مجلس سنای امریکا اخیرا اعتراف کرده که با وجود اعمال ۶۰۰ تحریم ضد صادرات نفت ایران، اما صادرات این محصول از ۳۰۰ هزار بشکه به بیش از ۲ میلیون بشکه رسیده است.

به گزارش می‌متالز، جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه مراسم گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله رئیسی و هیات همراهش که در محل مدرسه علی شهید مطهری برگزار شد، با تأکید بر اینکه امروز صحبت کردن درباره این حادثه برای من خیلی سخت است، گفت: مردم و مسوولان پس از گذشت یک هفته از حادثه سقوط هلی‌کوپتر رئیس‌جمهوری و همراهان ایشان هنوز در شوک به‌سر می‌برند.

وی با یادآوری جزئیات رخ‌داده در ساعات پیش از حادثه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: زمانی که دوستان با ما تماس گرفتند و خبر این حادثه را دادند واقعاً تاب و توان از ما گرفته شد، حالی که به من دست داد همان حالی بود که پدرم به رحمت خدا رفته بود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه شهید رئیسی در همه سفر‌های داخلی و خارجی خود را خادم‌الرضا و خادم مردم ایران معرفی می‌کرد، افزود: وی سال ۱۴۰۰ در ایام ولادت امام رضا (ع) سکان هدایت دولت سیزدهم را به‌دست گرفت و درست در شب ولادت آن امام شیعیان به درجه شهادت نائل شد.

اوجی به حضور باشکوه و میلیونی مردم ایران در آیین تشییع پیکر شهید خدمت سیدابراهیم رئیسی اشاره کرد و گفت: ویژگی‌های شخصیتی ممتاز در او سبب تبدیل شدن او به رئیس‌جمهوری مردمی شد.

وی اخلاص، کار برای خدا و مردم، گره‌گشایی مشکلات مردم، اعتقاد به وعده الهی، توسل به ائمه اطهار، متواضع بودن، عمل به وعده‌ها، مبارزه با فساد و خستگی‌ناپذیری را از جمله ویژگی‌های بارز اخلاقی شهید رئیسی دانست و بیان کرد: در سفر‌های خارجی که توفیق همراهی با ایشان را داشتم سفر‌ها طوری تنظیم می‌شد که پرواز‌ها ۱۱ تا ۱۲ شب انجام شود تا مدیران و وزیران از طول روز بیشترین استفاده را بکنند و صبح بلافاصله پس از رسیدن به کشور مقصد مذاکره با مسئولان خارجی انجام می‌شد. رئیس‌جمهوری در این سفر‌ها در مذاکرات خود تلاش می‌کرد زمینه لازم را برای فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کند.

وزیر نفت صادرات نفت و دریافت مطالبات مالی، افزایش برداشت از میدان‌های مشترک نفت و گاز، جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت، جلوگیری از خام‌فروشی و توسعه زنجیره ارزش را از مطالبات شهید رئیسی از صنعت نفت اعلام کرد و گفت: وی در طول کمتر از سه سال اخیر ۱۰ بازدید میدانی از تأسیسات صنعت نفت و چهار نشست ستادی از وزارت نفت داشت و به‌صورت خستگی‌ناپذیر هفتگی پیگیر دریافت گزارش‌های عملکردی از این وزارتخانه بود و به‌طور کامل به مسائل مربوط به این صنعت اشراف داشت.

اوجی با اشاره به اعتراف اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در مجلس سنای این کشور درباره بی‌تأثیری ۶۰۰ تحریم این کشور بر ضد صادرات نفت ایران تصریح کرد: نمایندگان مجلس سنای آمریکا خطاب به وزیر امور خارجه خود گفته بودند چطور می‌شود در آغاز دولت بایدن صادرات نفت ایران کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه بوده و هم‌اکنون با وجود تحریم‌های شما به بیش از ۲ میلیون بشکه رسیده است؟ بیلینکن در پاسخ به آنها گفته بود ایرانی‌ها سخت تلاش می‌کنند و با هر تحریم جدید راهکاری برای دور زدن آن می‌یابند.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهوری شهید در سفر‌های استانی به خوزستان و بوشهر با دیدن مشعل گاز‌های همراه نفت دغدغه‌مندانه پیگیر جدی خاموشی آنها می‌شد، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده عمده این گاز‌ها تا کمتر از دو سال آینده جمع‌آوری می‌شوند.

وزیر نفت از تقبل بیش از ۶ هزار طرح مسوولیت اجتماعی به ارزش ۴۴ همت در سه سال اخیر از سوی وزارت نفت در قالب سفر‌های استانی شهید رئیسی خبر داد و گفت: طی این مدت با هدف خدمت به مردم بیشتر سراغ پروژه‌های نیمه‌کاره رفته‌ایم تا بتوانیم کمک بیشتری به مردم ساکن در محیط پیرامونی صنعت نفت کنیم.

اوجی ادامه داد: از ۳۰۰ پروژه نیمه‌کاره و جدید در وزات نفت ۱۳۳ پروژه به ارزش ۳۰ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده که افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی تولید نفت، دوبرابر شدن صادرات نفت و میعانات گازی و افزایش تولید گاز، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی را در پی داشته است.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده