تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۱۰
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۴۲۱۳۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

از رشد ۳ برابری تولید تا بومی‌سازی آنکویلر در نورد لوله کوثر

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت نورد لولۀ کوثر صنعت اسپادانا با بررسی کارنامه عملکرد سال ۱۴۰۲ خبر از رشد ۳ برابری تولید تا بومی‌سازی آنکویلر در نورد لوله کوثر داد.

به گزارش می‌متالز، محمدحسین کفعمی، مدیرعامل شرکت نورد لولۀ کوثر صنعت اسپادانا درخصوص عملکرد این شرکت در طول سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: شرکت نورد لولۀ کوثر در طول سال ۱۴۰۲ یک‌بار به میزان ۳۰۰ درصد از محل سود انباشه و مطالبات سهام‌داران و بار دوم به میزان ۲۶۲.۵ درصد و از محل ادغام با شرکت تنوشه‌سازان سرمایۀ خود را افزایش داد.

وی تحصیل ۲.۴ درصد سهام کارگزاری مبین سرمایه، تحصیل ۵۲ درصد سهام شرکت کیوان جاوید و ادغام شرکت تنبوشه‌سازان آتیه جی در این شرکت را از مهم‌ترین مصوبات هیات مدیره طی سال ۱۴۰۲ دانست و عنوان کرد: افزایش ظرفیت تولید را باید مهم‌ترین دستاورد شرکت در طول سال گذشته دانست که طی آن با بهره‌گیری از ۵ خط و انجام اقدامات اصلاحی، رشد ۴.۶ برابری نسبت به سال گذشته به ثبت رسید.

کفعمی، افزایش سودآوری شرکت نسبت به سال گذشته، را دیگر دستاورد این مجموعه دانست و ابراز کرد: از رهرو تلاش‌های صورت گرفته و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و منابع موجود، سود خالص شناسایی شده با رشد ۳.۳ برابری نسبت به سال گذشته، از ۸۸۰ میلیارد ریال به ۲،۹۱۰ میلیارد ریال رسید.

مدیرعامل شرکت نورد لولۀ کوثر صنعت اسپادانا با تشریح اقدامات انجام شده جهت ادغام دو شرکت تنبوشه‌سازان و کوثر، بیان داشت: این فرآیند با پیچیدگی‌های مختلفی از جمله بسته شدن صورت‌های مالی ۹ ماهۀ حسابرسی شدۀ دو شرکت، انجام انبارگردانی کامل، انتقال اسناد مالکیتی، مجوزها، سهمیه‌ها، قرارداد‌های پرسنلی و … مواجه بود که در اسرع وقت و ظرف مدت یک ماه به سرانجام رسید.

وی افزود: طی سال ۱۴۰۲ جهت افزایش پروانۀ بهره‌برداری از سایت جنوبی به ۱۸۰ هزار تن اقدام شد که این کار در مراحل پایانی قرار دارد و به زودی نهایی خواهد شد؛ همچنین باتوجه به اهمیت فرآیند جوش در کیفیت محصول نهایی، علی‌رغم محدودیت‌های موجود اقدامات لازم برای خرید و واردات تجهیزات به‌روز از کشور‌های صاحب تکنولوژی صورت گرفت.

کفعمی از ساخت دستگاه آنکویلر در شرکت نورد لولۀ کوثر خبرداد و تصریح کرد: به‌منظور افزایش بهره‌وری و سرعت تولید، طراحی و ساخت آنکویلر ماشین تولید شمارۀ ۳ این شرکت در دستورکار قرار گرفت و با اتکا به توان مهندسان و متخصصان داخل شرکت طی شش ماه تکمیل شده و در خرداد ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید؛ همچنین طی بررسی‌ها و اقدامات انجام شده، با رفع گلوگاه‌های تولید خط ۳، زمینه برای استفادۀ حداکثری از ظرفیت ماشین تولید شمارۀ ۳ فراهم شد.

مدیرعامل شرکت نورد لولۀ کوثر صنعت اسپادانا، بومی‌سازی تجهیزات بهره‌برداری نظیر گیریبکس همرفتی، ساخت سولۀ کویل و احداث ساحتمان انتظامات و اتاق رانندگان را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و گفت: با هدف افزایش بهره‌وری نیروی انسانی، اقداماتی درخصوص بهبود فرآیند ثبت تردد و محاسبۀ کارکرد پرسنل، تثبیت نظام جامع جبران خدمات، حفظ و ارتقای فضای رفاهی پرسنل و فضای سبز انجام پذیرفت.

وی ادامه داد: دریافت لوح پنج ستارۀ کیفیت و تندیس برتر مشتری‌مداری، لوح جشنوارۀ ملی حاتم، لوح تقدیر از اتاق بازرگانی اصفهان و لوح مسیر خدمت به عنوان تولیدکنندۀ برتر لولۀ فولادی از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا از افتخارات شرکت نورد لولۀ کوثر در طول سال گذشته است.

کفعمی تأمین کویل فولادی را مهم‌ترین چالش پیش روی شرکت دانست و عنوان داشت: در سال ۱۴۰۱، بیش از ۷۰ درصد لولۀ تولیدی به صورت مالکیتی و ۳۰ درصد به صورت کارمزدی بوده است؛ در صورتی که به دلیل چالش‌های تأمین کویل فولادی، درصد سهم تولید مالکیتی به ۱۰ درصد کاهش یافته و درصد سهم تولید کارمزدی به ۹۰ درصد رسیده است که این مسئله علاوه بر کاهش سود تولیدی، می‌تواند در پیش‌بینی زمان‌بندی تولید و رفع تعهدات ایجاد شده به مشتریان نیز تأثیرگذار باشد.

مدیرعامل شرکت نورد لولۀ کوثر صنعت اسپادانا ادامه داد: مشکلات ناشی از نوسانات نرخ ارز و تورم، تأمین منابع مالی از طریق اخذ تسهیلات مالی از بانک و کاهش تولید به دلیل محدودیت‌های عرضۀ برق در ماه‌های گرم سال از دیگر چالش‌های شرکت هستند که در تلاشیم از روش‌های مختلف بر آنها غلبه کنیم.

وی با بیان اینکه درآمد عملیاتی شرکت طی سال ۱۴۰۲ با رشد ۱۵۲ درصدی نسبت به سال قبل به ۱۷.۵۶۰ میلیارد ریال رسیده است، خاطرنشان کرد: با تلاش و هماهنگی ستودنی واحد‌های تولید و بازاریابی شرکت نورد لولۀ کوثر از ۱۳۶ هزارتن محصول تولیدی سال ۱۴۰۲، بیش از ۱۳۰ هزار تن به فروش رفته است و این شرکت با کمتر از ۱۰ درصد محصول انبار شده، وضعیت مطلوبی را در این شاخص به ثبت رسانده است.

گفتنی است مجمع عمومی سالیانۀ شرکت نورد لولۀ کوثر صنعت اسپادانا با حضور ولی‌بیک، مدیرعامل آتیه‌ فولاد به عنوان سهامدار عمده و نمایندگان سایر سهامداران برگزار شد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده