تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۵۴
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۴۲۱۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

خطرات تورمی در پس تنش‏‏‌های خاورمیانه

‌می‌متالز - بانک جهانی اعلام کرده است که قیمت‌های جهانی کالا پس از کاهش شدید، هم اکنون ثابت شده‌اند که می‌تواند کاهش سریع نرخ‌های بهره توسط بانک‌های مرکزی را دشوار سازد. تنش‌های ژئوپلیتیک مداوم و احتمال بروز تنش در خاورمیانه می‌تواند تورم جهانی را افزایش دهد. قیمت طلا و فلزات موردنیاز برای انتقال انرژی پاک نیز افزایش می‌یابد.

به گزارش می‌متالز، براساس آخرین گزارش چشم انداز بازار‌های کالایی بانک جهانی، قیمت‌های جهانی کالا پس از کاهش شدیدی که نقش تعیین کننده‌ای در کاهش تورم کلی در سال گذشته داشت، هم اکنون ثابت شده اند.

این مساله ممکن است کاهش سریع نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی را دشوار سازد. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که شیوع تنش عمده در خاورمیانه می‌تواند کاهش تورمی را که طی دو سال گذشته رخ داده است متوقف کند. براساس گزارشی از بانک جهانی، از اواسط ۲۰۲۲ تا اواسط ۲۰۲۳، قیمت‌های جهانی کالا تقریبا ۴۰‌درصد سقوط کرد. این امر به کاهش تقریبا ۲درصدی تورم جهانی بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ کمک کرد. اما از اواسط ۲۰۲۳، شاخص قیمت کالا‌های بانک جهانی تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. با فرض عدم‌بروز تنش‌های ژئوپلیتیک بیشتر، پیش‌بینی‌های بانک جهانی حاکی از آن است که قیمت‌های جهانی کالا در سال ۲۰۲۴، ۳درصد و در سال ۲۰۲۵، ۴‌درصد کاهش خواهد یافت. این روند کمک چندانی به کنترل تورمی که همچنان بالاتر از هدف گذاری‌های بانک‌های مرکزی در بیشتر کشورهاست، نخواهد کرد و قیمت‌های کالا را تقریبا ۳۸‌درصد بالاتر از میانگین پنج‌سال قبل از همه‌گیری COVID-۱۹ نگه خواهد داشت.

سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری‌های سبز قیمت‌ها را بالا می‌برد!

سرمایه‌گذاری‌های تسریع شده در فناوری‌های سبز قیمت‌های فلزات کلیدی را که برای انتقال انرژی پاک جهانی حیاتی هستند تقویت کرده است. قیمت مس (که برای زیرساخت‌های شبکه برق و وسایل نقلیه الکتریکی ضروری است) به بالاترین حد در دوسال اخیر در این ماه رسیده است. انتظار می‌رود که قیمت مس ۵درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد و در سال ۲۰۲۵ ثابت بماند. همچنین پیش‌بینی می‌شود قیمت آلومینیوم، به‌ویژه به دلیل تولید وسایل نقلیه الکتریکی، پنل‌های خورشیدی و سایر زیرساخت‌های قدرت تجدیدپذیر، در سال ۲۰۲۴، ۲درصد و در سال ۲۰۲۵، ۴درصد افزایش یابد. تفاوت قابل‌توجهی بین رشد جهانی و قیمت کالا‌ها در حال ظهور است.

به‌رغم رشد جهانی نسبتا ضعیف تر، قیمت کالا‌ها در سال‌های ۲۰۲۵-۲۰۲۴ احتمالا بالاتر از نیمه دهه قبل از همه‌گیری COVID-۱۹ خواهد بود. ایهان کوسه، معاون اقتصاددان ارشد بانک جهانی و مدیر گروه چشم انداز، گفت، «یکی از عوامل مهم پشت این تفاوت، تنش‌های ژئوپلیتیک مداوم است که فشار صعودی بر قیمت کالا‌های اصلی وجود دارد و خطر حرکت‌های قیمتی شدید را افزایش می‌دهد. بانک‌های مرکزی باید در مورد پیامد‌های تورمی قیمت کالا‌ها در شرایط تنش‌های ژئوپلیتیک مداوم هوشیار باشند.»

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده