تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۴۴
کد خبر: ۳۴۲۲۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بررسی ساختار و عملکرد اتاق بازرگانی مشترک ایالات‌متحده و مکزیک

ستون پیمان تجاری نفتا

‌می‌متالز - اتاق بازرگانی مشترک ایالات‌متحده-مکزیک (The United States-Mexico Chamber of Commerce) یک سازمان تجارت دو جانبه برجسته در آمریکای‌شمالی است که در راستای خلق روابط تجاری و سرمایه‌گذاری متقابل در دو کشور کوشش می‌کند. ماموریت این سازمان، کمک به ترویج کسب‌وکار‌ها در ایالات‌متحده و مکزیک است. روابط بازرگانی بین مکزیک و آمریکا، به دلیل همسایگی دو کشور و تامین بخش مهمی از کالا‌های واسطه تولید ایالات‌متحده، یکی از مهم‌ترین روابط دوجانبه در صحنه بین‌المللی است.

به گزارش می‌متالز، این دو کشور با سابقه طولانی در حوزه تجارت، همواره نقش مهمی در توسعه روابط تجاری در جهان داشته اند، پس از به‌روز‌رسانی توافق تجاری نفتا و امضای توافق USMCA در سال‌۲۰۱۸، تجارت دو کشور به شکل تازه‌ای در حال انجام است. در سال‌۲۰۲۱ میلادی، حجم تجارت این دو کشور، بیش از ۶۶۰‌میلیارد دلار بوده که از این میزان بیش از ۳۸۸‌میلیارد دلار کالا از مکزیک به آمریکا و بیش از ۲۷۶‌میلیارد دلار از آمریکا به مکزیک صادر شده‌است. عمده مبادلات بازرگانی دو کشور شامل کالا‌های الکترونیک، مواد شیمیایی، سوخت و مواد خوراکی بوده‌است. بیش از ۴۳‌درصد از کل واردات و نزدیک به ۷۸‌درصد از کل صادرات مکزیک در همکاری با آمریکا انجام‌گرفته و در طرف مقابل، حدود ۱۳‌درصد واردات و بیش از ۱۵‌درصد صادرات آمریکا نیز حاصل فعالیت‌های بازرگانی با مکزیک است.

اتاق بازرگانی مکزیک و آمریکا نقش بسیار مهمی در توسعه روابط بازرگانی بین دو کشور دارد. این اتاق بازرگانی به‌عنوان یک سازمان تجاری مستقل و معتبر، وظیفه تسهیل و ترویج تجارت و سرمایه‌گذاری بین دو کشور را بر عهده دارد و به‌صورت فعال در ایجاد فرصت‌های تجاری، تقویت روابط و ایجاد ارتباطات میان کسب‌وکار‌ها و نهاد‌های دولتی این دو کشور مشارکت دارد.

حاصل هم فکری رهبران تجاری و سیاسی

اتاق بازرگانی ایالات‌متحده-مکزیک (USMCOC) توسط تیمی از تاجران برجسته اهل ایالات‌متحده و مکزیک تاسیس شد. این تیم به این درک رسیده بود که دو کشور نیاز به ابزاری دارند تا ارتباطات اقتصادی بین دو کشور را بهبود بخشند و تجارت، سرمایه‌گذاری و شراکت‌های مشترک را در هر دو طرف مرز ترویج کنند. با حمایت و رهبری رابرت اچ. مک براید و جوزف جی. جوا، سفیران ایالات‌متحده در مکزیک، خوزه خوان دی اولوکی، سفیر مکزیک در ایالات‌متحده، هنری کیسینجر، وزیر امورخارجه ایالات‌متحده و امیلیو راباسا، وزیر امورخارجه مکزیک، اتاق بازرگانی ایالات‌متحده-مکزیک در سال‌۱۹۷۳ به‌عنوان یک انجمن تجاری غیرانتفاعی در واشنگتن دی سی تاسیس شد. دی اولوکی یک گروه از رهبران و سازمان‌های برجسته تجاری در مکزیک را هماهنگ کرد تا نماینده بخش‌خصوصی کشور مکزیک باشند.

این گروه شامل شرکت‌ها و گروه‌های مهم کسب‌وکار در این کشور، مانند انجمن بانکداران بود. همزمان، او از چندین شرکت بزرگ آمریکایی که در مکزیک منافع و کسب‌وکار داشتند تقاضا کرد تا در این سازمان دوجانبه تازه تشکیل شده، حضور داشته باشند. شرکت‌های آمریکایی که در فرآیند تشکیل اتاق بازرگانی ایالات‌متحده-مکزیک (USMCOC) شرکت کردند، شامل سیرز روباک، هوور، گودییر تایر، آی بی ام، بانک آمریکا، یونیون‌پاسیفیک و شرکت حمل‌ونقل پاسیفیک جنوبی بودند. حمایت دولت‌ها از هر دو کشور نقش مهمی در ایجاد اتاق بازرگانی داشت، اما یکی از نقاط قوت اتاق بازرگانی، استقلالی است که در اجرای ماموریت‌های خود دارد. ریچارد نیکسون، رئیس جمهور آمریکا و لوئیس اچه وریا، رئیس جمهور مکزیک، با اشتیاق از تشکیل این سازمان استقبال کردند و کانال‌های ارتباطی مستقیم با رهبری اتاق بازرگانی باز کردند، اما به آنها اجازه دادند که به‌صورت مستقل تصمیم‌گیری کنند.

دیوید راکفلر، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک Chase Manhattan، به‌عنوان اولین رئیس هیات مشاور اتاق بازرگانی منصوب شد. به این ترتیب، همواره دو سفیر از مکزیک و ایالات‌متحده به‌عنوان روسای افتخاری فعالیت خواهند کرد و این امر نشان می‌دهد که اتاق بازرگانی دارای وضعیت دوجانبه و ساختاری است. همچنین دو دفتر دوجانبه در واشنگتن‌دی‌سی و مکزیکو سیتی تشکیل شد. دفتر دوجانبه USMCOC در مکزیکو‌سیتی همتراز با دفتر واشنگتن‌دی‌سی آمریکا فعالیت می‌کند.

این دفاتر به‌عنوان مراکز تصمیم‌گیری، مسوولیت نظارت بر فعالیت‌های ارتباطی اتاق بازرگانی را بین دولت‌های مربوطه برعهده دارند. همچنین هریک از این دفاتر مسوول هماهنگی و کمک به فعالیت‌های شعب در کشور خودشان هستند، پس از تشکیل این نهاد، امضای توافق‌نامه تجارت آزاد آمریکای‌شمالی (NAFTA) باعث گسترش فعالیت اتاق بازرگانی شد. در سال‌۱۹۹۳، اتاق بازرگانی، مرکز «راکی ماونتین» خود را در دنور تاسیس کرد. در همان سال، همزمان با رای مجلس نمایندگان آمریکا درباره توافق‌نامه تجارت آزاد آمریکای‌شمالی، اتاق بازرگانی، مرکز «میان آتلانتیک» خود را در واشنگتن‌دی‌سی راه‌اندازی کرد. همچنین در سال‌۱۹۹۴، سفیر آمریکا در مکزیک، جیمز آر. جونز، به‌عنوان یکی از روسای افتخاری اتاق بازرگانی، مرکز «میان آمریکا» را که در شیکاگو مستقر است، راه‌اندازی کرد. اتاق بازرگانی در سال‌گذشته میلادی، به‌عنوان یک سازمان تجارت دوجانبه برجسته که در ایجاد روابط تجاری و سرمایه‌گذاری متقابل در آمریکای‌شمالی فعالیت می‌کند، سالگرد ۴۵سالگی خود را جشن‌گرفت.

مدل فعالیت اتاق

شیوه فعالیت اتاق بازرگانی در کشور آمریکا مبتنی بر مدل آنگلوساکسون است. مدل آنگلوساکسون، مبتنی بر عضویت داوطلبانه و بدون قانون برای اتاق بازرگانی است. در این شیوه، وظیفه عمومی برای اتاق بازرگانی تعریف‌نشده و هیچ حکم قانونی نیز مبنی‌بر پرداخت اجباری دولت برای حمایت از آن وجود ندارد. درواقع اتاق به‌عنوان شخص حقوقی و برابر با دیگر انجمن‌ها و اتحادیه‌ها ثبت می‌شود، لذا می‌توان اتاق با مدل آنگلوساکسون را، یک سازمان غیرانتفاعی تحت‌قوانین خصوصی دانست که به‌دنبال حفاظت از منافع کارآفرینان، بر اساس عضویت داوطلبانه است. این مدل تحت‌عناوین مدل آنگلوساکسون، انگلیسی- آمریکایی یا قوانین خصوصی شناخته می‌شود و ابتدا در مستعمرات انگلیس در سراسر جهان مورد‌استفاده قرارگرفت. شیوه فعالیت آنگلوساکسون، نخستین‌بار توسط کارآفرینان مهاجر به آمریکای‌شمالی استفاده شد و اولین اتاق از این نوع در آمریکای‌شمالی، در سال‌۱۷۹۸ و در شهر نیویورک راه‌اندازی شده‌است. امروزه این مدل در بیشتر کشور‌های انگلیسی‌زبان مانند ایالات‌متحده، بریتانیا و استرالیا دیده می‌شود. محدودیت درآمد‌های ناشی از حق‌عضویت و نیاز به جست‌وجو برای ارائه خدمات جدید به‌منظور بهبود وضعیت مالی به دلیل استقلال مالی اتاق‌ها، از معضلات این شیوه عملکرد است. لازم به ذکر است که گرچه این اتاق‌ها تحت‌قوانین و قواعد بخش‌خصوصی اداره می‌شوند، اما نباید با قوانین فدرال و ایالتی تناقض داشته باشند. تنها محدودیتی که کارفرمایان در مدل آنگلوساکسون دارند این است که در زمان مشخص مالیات خود را پرداخت کنند. از سوی دیگر، شیوه فعالیت اتاق‌های بازرگانی در کشور مکزیک، مدل اوراسیایی است. یک اتاق با مدل اوراسیایی، یک سازمان غیردولتی غیرانتفاعی با عضویت داوطلبانه شرکت‌ها و کارآفرینان است که تحت‌قانون عمومی، برای حفاظت از منافع اعضای آن طراحی‌شده و به ترویج و توسعه اقتصادی منطقه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، می‌پردازد. از آنجا که اتاق بازرگانی و صنعت ایالات‌متحده و مکزیک به‌عنوان یک سازمان غیر‌انتفاعی فعالیت می‌کند، شیوه فعالیت این اتاق به مدل آنگلوساکسون نزدیک‌تر است، با این‌وجود با توجه به اینکه اتاق در مرز‌های هر دو کشور فعال بوده و با توجه به دو ملیتی‌بودن ساختار اتاق، قوانین عمومی کشور مکزیک بر فعالیت اتاق بی تاثیر نخواهد بود.

ساختار و کارکرد‌های اتاق

ساختار سازمانی اتاق بازرگانی ایالات‌متحده-مکزیک به‌گونه‌ای است که توسط اعضای آن که شرکت‌های آمریکایی و مکزیکی هستند، اداره می‌شود. این اعضا طیف گسترده‌ای از شرکت‌های بزرگ، کوچک و متوسط را در برمی‌گیرند که در بخش‌های مختلف اقتصادی فعالیت دارند؛ در واقع این اتاق بازرگانی به‌عنوان پلی میان دو اقتصاد عمل کرده و در راستای تقویت همه جانبه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور فعالیت می‌کند، از همین‌رو درمیان هیات‌مدیره این نهاد اقتصادی، نام مدیران شرکت‌های برجسته هر دو کشور، مانند کروگر، پوئترو ورده، فورد، ال‌دورادو و کترپیلار مشاهده می‌شود.

اتاق ایالات‌متحده-مکزیک، به‌عنوان یک سازمان غیرانتفاعی، با هدف تقویت و توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور فعالیت می‌کند. این اتاق بازرگانی نقش مهمی در افزایش سرمایه‌گذاری، تجارت و همکاری‌های اقتصادی بین ایالات‌متحده و مکزیک ایفا می‌کند. یکی از اصلی‌ترین خدمات این اتاق بازرگانی بر گزاری رویداد‌ها و کنفرانس‌های تخصصی تجاری است که به‌عنوان پلتفرمی برای شبکه سازی و تبادل اطلاعات بین فعالان اقتصادی دو کشور عمل می‌کند. همچنین این اتاق به اعضای خود در زمینه‌های مختلف از جمله مقررات، قوانین و فرصت‌های تجاری در هر دو کشور مشاوره می‌دهد و از آنها حمایت می‌کند. علاوه‌بر این، تحقیقات و تهیه گزارش‌های تحلیلی درخصوص روند‌های اقتصادی و تجاری نیز از دیگر فعالیت‌های مهم این اتاق محسوب می‌شود.

زندگی‌نامه رئیس اتاق

دیوید سی. داوچ؛ مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره اتاق بازرگانی ایالات‌متحده-مکزیک است. وی در سال‌۱۹۸۶ در دانشگاه میامی در رشته مدیریت (تولید/ زنجیره تامین)، مدرک کارشناسی خود را دریافت کرده و همچنین در مقطع کارشناسی‌ارشد (MBA) نیز از دانشگاه ایالتی میشیگان فارغ التحصیل شده‌است. داوچ تقریبا ۴۰ سال‌سابقه در صنعت خودرو دارد. وی در سال‌۱۹۸۲ به‌عنوان دانشجوی تعاونی تولید در شرکت سابق کرایسلر شروع به‌کار کرد و در سال‌۱۹۸۷، به شرکت Collins & Aikman Products پیوست و در آنجا مسوولیت چندین سمت عملیاتی و فروش را بر عهده داشت. او همچنین جایزه ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده برای رهبری و نوآوری را دریافت کرد. وی رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت American Axle & Manufacturing (AAM) i است. این شرکت یک تامین‌کننده قطعات خودرو است که در فهرست Fortune ۵۰۰ قرار دارد و دفتر مرکزی آن در دیترویت، در ایالت میشیگان واقع شده‌است. دیوید مسوول نظارت بر عملیات روزمره AAM است که شامل تقریبا ۸۵ واحد تولید در ۱۸کشور است. وی همچنین مسوولیت توسعه و اجرای اهداف عملیاتی و استراتژیک شرکت را برعهده دارد. از زمان پیوستن به AAM در سال‌۱۹۹۵، دیوید در چندین سمت با مسوولیت‌های متفاوت خدمت کرده‌است که شامل سمت‌های رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل (۲۰۱۳ تا به حال)، مدیرعامل (۲۰۱۲) و مدیر عملیات (۲۰۰۹) بوده‌است. او ابتدا به‌عنوان مدیر اداره فروش به AAM پیوست.

در حال‌حاضر، داوچ عضو هیات‌های Business Leaders for Michigan، شورای CEO منطقه دیترویت، باشگاه اقتصادی دیترویت، اتاق بازرگانی منطقه دیترویت، انجمن ملی تولیدکنندگان (NAM) و چندین انجمن تجاری و صنعتی ملی و محلی دیگر است. علاوه‌بر این، داوچ عضو شورای تامین کنندگان General Motors، شورای مشاور تامین کنندگان Stellantis و شورای مشاور تجارت دانشگاه میامی است.

دیوید داوچ چندین جایزه بزرگ کسب‌وکار و رهبری از جمله جایزه معروف Ellis Island و جایزه کارآفرین سال‌EY (منطقه میشیگان و شمال‌غربی اوهایو) را دریافت کرده‌است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده