تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۳۳
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۳۴۲۳۵۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل فولاد مبارکه در آئین اختتامیه هشتمین جشنواره ملی امنیت فضای تبادل اطلاعات-۳:

در حوزه امنیت سایبری بومی آن چیزی که در توان و اختیار فولاد مبارکه بوده را به میدان آورده‌ایم و منتظر حرکت بقیه ارکان هستیم

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: دشمن می‌داند که فولاد مبارکه امروز شاهراهی به سمت اقتصاد بدون نفت باز می‌کند، این شرکت در سال گذشته به عنوان اولین صادرکننده غیر نفتی کشور شناخته شد بر این اساس امروز با اطمینان عرض می‌کنم که در این مسیر فاصله زیادی تا جایگزینی اقتصاد فولادی با اقتصاد نفتی نداریم.

به گزارش می‌متالز، امروز ایران جز ۱۰ کشور برتر در حوزه فولاد جهان است و کشور‌های نامداری همچون ایتالیا و فرانسه در پشت سر ما قرار دارند. امروز صنعت فولاد یکی از نقاط قوت صنعت و پایداری کشور است چرا که اگر در تحریم‌ها صنعت فولاد نبود ممکن بود کشور در بسیاری از تحریم‌ها کمر خم کند، هرچند این دستاورد، دستاورد کمی نیست، اما صیانت و حفظ این دستاورد مهم‌تر است و مراقبت از آن در مخاطرات از رسیدن به این جایگاه مهم‌تر است.

در این شرایط در ناامنی و جنگ سایبری که استدلال کردیم خطر آن از درگیری‌های مسلحانه نیز بیشتر است، باید بدانیم که سنگربان این حوزه چه کسانی هستند؛ چه کسانی باید فعالیت کنند، مدافعان این حریم چه کسانی هستند که در این بین باید توجه داشت صنایع، حاکمیت، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و دانشجویان ارکان این حوزه هستند که باید در کنار هم باشند و ساختار مناسبی را برای حفظ دستاورد‌های موجود در کشور ایجاد کنند.

در این زمینه حاکمیت باید مهم‌تر از هر چیز هم‌صدایی و واقع‌بینی داشته باشد، همه نهاد‌های حاکمیتی باید در این زمینه هم صدا شوند، دانشگاه با تقویت زیرساخت علم و تقویت نیرو‌های متخصص برای این حوزه نقش خود را ایفا کند، بخش خصوصی یا همان مشارکت مردم با ارائه راهکار‌ها و دستاورد‌های جدید باید وارد میدان شود و صنعت نیز باید حامی و یاور باشد و همزمان ضمن اجرای سیاست‌های ابلاغی باید به استقرار راهکارها، محصولات و خدمات امنیت سایبری بومی اهتمام داشته باشد، این کاری است که ما طی دو سال اخیر در فولاد مبارکه مورد توجه قرار داده و حداقل تلاش کرده‌ایم وظیفه خودمان را به شیوه درستی ادا کنیم.

در این زمینه می‌توان به حمایت‌های مالی، طرح تحول دیجیتال، راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری خطر پذیر و نوآوری باز اشاره کرد. آن چیزی که در توان و اختیار فولاد مبارکه بوده را به میدان آورده‌ایم و منتظر حرکت بقیه ارکان تأمین امنیت سایبری هستیم.

فولاد مبارکه سال گذشته به اندازه نیمی از بودجه شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، به تنهایی سرمایه‌گذاری خطرپذیر داشته است، ما با این اقدام در حوزه دانش‌بنیان‌ها در عمل نشان دادیم که پای کار ایستاده‌ایم و در میدان هستیم، ما می‌دانیم که برای رسیدن این نهال نورس باید صبر داشته باشیم، اما انتظار ما این است که بقیه ارکان زیست بوم امنیت سایبری و نوآوری نیز به همین میزان در میدان حاضر شوند.

تضمینی وجود ندارد که این مخاطرات خلق‌الساعه در هر لحظه برای صنایع به وجود نیاید، از این رو همه باید با جدیت آماده باشیم و با هم‌افزایی همه بازیگران زیست بوم امنیت سایبری از این پس شاهد هیچ‌گونه حمله سایبری در کشور نباشیم.

رسول اکرم (ص) می‌فرمایند: دو نعمت است مورد غفلت است، سلامتی و امنیت؛ و خداوند کشور و ملت ما را همواره از هر دو نعمت بهره‌مند کند.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده