تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۵۰
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۳۴۲۴۳۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر کنترل کیفی فولاد مبارکه خبر داد:

راه‌اندازی اولین بانک و آرشیو تخصصی نمونه عیوب محصولات در صنعت فولاد کشور

‌می‌متالز - همگام با شرکت‌های مطرح فولادساز دنیا، بانک و بایگانی نمونه عیوب محصولات ورق گرم و سرد (فیزیکی و اطلاعاتی) برای نخستین‌بار در صنعت فولاد کشور به همت متخصصان و کارشناسان حوزه کیفیت فولاد مبارکه راه‌اندازی شد.

به گزارش می‌متالز، مدیر کنترل کیفی فولاد مبارکه ضمن تأیید این خبر گفت: شرکت فولاد مبارکه بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی صنعت فولاد کشور و در رقابت با بزرگ‌ترین فولادسازان جهان است. یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های رقابت در بازار جهانی و حفظ جایگاه در دنیا، حفظ کیفیت و برند محصولات هر شرکت تولیدی است. باتوجه‌به رشد کیفیت محصولات در سال‌های اخیر و اهمیت تولید محصولات منطبق با نیاز مشتری برای مدیران ارشد سازمان، نیازمند حفظ تجارب ارزشمند در زمینه کیفیت محصولات هستیم.

بنا بر اظهارات علیرضا کی‌یگانه، یکی از فعالیت‌های مهمی که در راستای این مهم همگام با شرکت‌های مطرح فولادساز دنیا می‌توان انجام داد راه‌اندازی بانک و آرشیو نمونه عیوب محصولات ورق گرم و سرد (فیزیکی و اطلاعاتی) است. به همین منظور نمونه‌های عیوب محصولات از زمان راه‌اندازی خطوط تولید در ابعاد استاندارد تهیه شد و در کنار آنها تعریف نوع عیب، منشأ عیب و نحوه رفع عیب در محل‌های مجزا واقع در ناحیه نورد گرم و نورد سرد گردآوری و طبقه‌بندی گردید.

وی درباره اهمیت راه‌اندازی این مجموعه چنین گفت: هدف اصلی گردآوری بانک اطلاعاتی بایگانی کردن عیوبی است که بعد از مدتی رفع می‌شود و ازآنجاکه به‌طور مستمر تکرار نمی‌گردد، ممکن است تجارب آن به فراموشی سپرده شود. این بانک نمونه و بایگانی عیوب باعث می‌شود این تجارب در سوابق کنترل کیفی شرکت محفوظ بماند و مورد استفاده آموزشی جهت رفع عیوب محصولات در آینده قرار گیرد.

در همین زمینه برخی از رؤسای کنترل کیفی نواحی فولاد مبارکه چنین گفتند:

محمدرضا نصر اصفهانی، رئیس کنترل کیفی نورد سرد: ثبت روند تغییر شکل عیوب در فرآیند‌های مختلف، شناسایی و تشخیص عیوب و مشاهده تأثیر آن بر قطعات ساخته‌شده

تنوع محصولات نورد سرد و به‌دنبال آن تنوع کیفی یکی از چالش‌های دائمی بازرسی و کنترل کیفیت است. یکی از راهکار‌های مناسب برای ایجاد ثبات و اطمینان از بازرسی‌ها و تصمیم‌گیری کیفی، مراجعه به نمونه‌های استاندارد عیوب و مقایسه با آنهاست.

وجود مرکزی با امکان نگهداری نمونه‌های شناخته‌شده و صحه‌گذاری‌شده از انواع عیوب، روند تغییر شکل عیوب در فرآیند‌های مختلف، روش شناسایی و تشخیص عیوب، مشاهده تأثیر عیوب بر قطعات ساخته‌شده و سایر موارد همواره یکی از نیاز‌های کنترل کیفی سرد بوده است. خوشبختانه این امر برای اولین‌بار با ایجاد بانک عیوب کیفی در شرکت فولاد مبارکه محقق گردید.

در بانک عیوب محصولات سرد شرکت فولاد مبارکه، بر اساس تعاریف عیوب و نوع محصول، تقسیم‌بندی عیوب انجام شده و امکان مشاهده و بررسی علمی و فنی هر عیب به‌صورت چشمی و همچنین با ابزار‌های کمکی میسر گردیده است. این مرکز دارای قابلیت مناسبی برای آموزش‌های بازرسی و کنترل کیفیت برای مجموعه کنترل کیفی و بهره‌برداری است. همچنین به‌عنوان مرجعی برای استفاده در رفع عیوب کیفی محصولات مطرح است.

جلال براتی، کارشناس کنترل کیفی نورد سرد: کاهش ادعای مشتریان مبنی بر وجود عیوب ظاهری در محصولات و تسهیل ردیابی عیوب در فرآیند تولید محصول

در ناحیه نورد سرد، تعداد زیاد فرآیند‌های تولید باعث پدید آمدن دلایل مختلف در بروز عیوب بر روی محصولات سرد می‌شود و بالطبع پیچیدگی‌های تخصصی زیادی جهت رفع منشأ عیب وجود دارد.

راه‌اندازی بانک نمونه عیوب محصولات و مراجعه به نمونه‌ها و شرح عیوب در کاهش تولید محصولات نامنطبق و ردیابی منشأ عیب مؤثر بوده و رضایت مشتری‌های بیرونی را افزایش داده است. همچنین ادعای مشتریان مبنی بر وجود عیوب ظاهری در محصولات کاهش یافته است. بانک نمونه عیوب محصولات سرد در محصولات شامل اسیدشویی، قلع‌اندود، سرد، گالوانیزه و رنگی طبقه‌بندی شده و می‌توان از آن برای آموزش بازرسان جدیدالورود به واحد کنترل کیفی در زمینه نحوه شناخت عیوب و نوع بازرسی محصولات استفاده کرد.

مسعود مهدیه، رئیس کنترل کیفی نورد گرم: انتقال دانش فنی عیوب به نسل‌های بعدی، بازرسی بهتر، تشخیص و شدت عیوب، بازرسی گروهی و تحلیل بهتر

در راستای تحقق عملیاتی مدیریت دانش و با الگو گرفتن از تولیدکنندگان محصولات تخت فولادی پیشرو بر آن شدیم که نمونه عیوب به همراه مستندات مربوط به معرفی منشأ، اقدام اصلاحی و همچنین تصاویر مربوط به عیوب سطحی اخذشده از پارسی‌تک (تجهیز بازرسی اتوماتیک سطح) در محلی جمع‌آوری و به‌صورت مناسب به نمایش گذاشته شود. این محل به نمونه‌هایی که طی سال‌های اخیر جمع‌آوری شده بود اختصاص یافت و در صورت بروز عیوب جدید طی سال‌های آتی تکمیل خواهد شد. از مزایای ایجاد این بانک نمونه عیوب می‌توان به تسهیل فعالیت‌های آموزشی درون‌واحدی و برون‌واحدی، انتقال دانش فنی عیوب به نسل‌های بعدی، بازرسی بهتر، تشخیص و شدت عیوب، بازرسی گروهی، تحلیل بهتر و همچنین مقایسه دقیق رفتار ظاهری عیوب در صورت حذف و ایجاد آن با وقفه‌های دوره‌ای اشاره کرد.

روح‌الله بصیری، کارشناس کنترل کیفی نورد گرم: ایجاد بانک نمونه عیوب، گامی در راستای بهبود کیفیت و کاهش محصولات نامنطبق و افزایش رضایت مشتریان

بهبود کیفیت و کاهش محصولات نامنطبق و افزایش رضایت مشتریان با تلاش گروهی همکاران و با بستر و زیرساخت مناسب میسر می‌شود. یکی از بستر‌ها و زیرساخت‌های مناسب برای بازرسی محصول ایجاد بانک نمونه عیوب است. بازرسی محصول با تشخیص نوع و شدت عیوب محصولات و باتوجه‌به مصرف نهایی انجام می‌شود. بازرسی محصولات با دو هدف مهم انجام می‌گیرد: یکی برای تصمیم‌گیری طبقه‌بندی محصولات نسبت به استاندارد و درخواست مشتری و دوم ردیابی منشأ عیب و رفع آنها.

علیرضا کی‌یگانه مدیر کنترل کیفی فولاد مبارکه در خاتمه از حمایت‌های معاونت تکنولوژی و بهره‌برداری، مدیریت‌های نواحی نورد گرم و سرد، خرید مواد مصرفی، کارکنان کنترل کیفی و سایر همکارانی که در خلق این اثر ماندگار دانشی مشارکت داشته‌اند، تشکر و قدردانی کرد.

منبع: فولاد مبارکه اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده