تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۳۸
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۳۴۲۴۸۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

برنامه چین برای حرکت به سمت تولید فولاد کم کربن در ۲۰۲۴

‌می‌متالز - چینی‌ها از سال۲۰۲۲ حرکت به سمت فولاد سبز را آغاز کردند و در تلاش هستند در سال ۲۰۲۴ به حرکت خود سرعت ببخشند. براین اساس هر واحد تولیدی چین باید در سال جاری ۲.۵درصد از میزان انرژی مصرفی، ۳.۹ درصد از انتشار دی اکسید کربن و ۵۰ میلیون تن از مصرف زغال سنگ خود بکاهند.

به گزارش می‌متالز، شورای دولتی چین طی نشستی در آخرین روز از ماه می‌سال جاری جدیدترین برنامه خود را برای سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵ جهت حفظ انرژی و کاهش تولید کربن در صنعت فولادسازی این کشور منتشر کرد. طبق مصوبات این شورا، فولادسازان چینی باید تولید فولاد کم کربن را در اولویت قرار دهند و به منظور دستیابی فعال و پیوسته به اهداف CO ۲ چین و حرکت به سمت یک جامعه سبز با حداکثر توسعه اقتصادی، از مصرف انرژی و انتشار دی اکسید کربن به میزان چشمگیری بکاهند. بر این اساس در هر واحد تولیدی در سال جاری باید ۲.۵ درصدی از میزان انرژی مصرفی و ۳.۹ درصد از انتشار دی اکسید کربن کاهش یابد. بررسی‌ها نشان می‌دهد چین از سال ۲۰۲۲ حرکت به سمت فولاد سبز را آغاز کرده که در ابتدا ۲۰ درصد از هدف تعیین شده خود عقب ماند ولی چینی‌ها در تلاش‌اند در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ بخشی از این عقب‌ماندگی خود را جبران کنند. از این رو پیش‌بینی می‌شود چینی‌ها در سال جاری با سرعت به سمت تولید فولاد کم کربن و سبز حرکت کنند و طی یک دهه به اهداف خود در زمینه فولاد کم کربن و محیط زیست سالم دست یابند.

برنامه چین برای حرکت به سمت تولید فولاد کم کربن در ۲۰۲۴

کاهش مصرف ۵۰ میلیون زغال سنگ تا سال ۲۰۲۵

براساس جزئیات جدیدترین برنامه شورای دولتی چین در رابطه با فولاد سبز، فولادسازان برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش تولید کربن باید حدود ۵۰ میلیون تن از زغال سنگ مصرفی خود در ادامه سال ۲۰۲۴ و در طول سال ۲۰۲۵ بکاهند. همچنین میزان انتشار کربن آنها در این بازه زمانی باید نزدیک به ۱۳۰ میلیون تن در صنایع فولادی کاهش یابد.

در انتهای نشست شورای دولتی چین نیز خاطرنشان کردند: فولادسازان چینی برای دستیابی به اهداف مطرح شده باید مجموعه‌ای از اقدامات برای کاهش و جایگزینی مصرف انرژی فسیلی را انجام دهند که این اقدامات شامل کنترل دقیق و منطقی مصرف زغال سنگ و بهینه‌سازی ساختار مصرف نفت و گاز، ارتقای مصرف انرژی غیر فسیلی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی فسیلی می‌شود.

صنایع فولادی پیشرو در کاهش مصرف انرژی فسیلی

اگرچه چینی‌ها در ابتدا برنامه تولید فولاد کم کربن و محیط زیست سالم را برای صنایع فولادی در نظر گرفتند. ولی اعضای شورای دولتی چین طی آخرین نشست به نقش سایر صنایع نیز در محیط زیست سبز و کم کربن اشاره کردند. به اعتقاد اعضای شورای دولتی چین فولادسازان پیش‌رو در زمینه کاهش صرف انرژی فسیلی هستند و سایر صنایع یعنی پتروشیمی، فلزات غیر آهنی، مصالح ساختمانی در حوزه‌هایی مانند معماری، حمل‌ونقل، مؤسسات عمومی نیز باید مانند فولادسازان تولید کربن خود را کاهش دهند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده