تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۳۰
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۳۴۲۳۵۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل فولاد مبارکه در آئین اختتامیه هشتمین جشنواره ملی امنیت فضای تبادل اطلاعات-۲:

دشمن به خوبی اهمیت صنایعی مانند فولاد مبارکه را می‌داند و در صدد آسیب زدن به این صنعت مادر است

‌می‌متالز - محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: امروز امنیت سایبری در ریسک‌های اجتماعی هم تحلیل می‌شود، وقوع حوادث سایبری علاوه بر پیامد‌هایی که به صورت مستقیم برای یک حمله سایبری متصور است، ریسک‌های اقتصادی، زیست محیطی، حتی سیاسی و حوادث ایمنی و خیلی اتفاقات دیگر را به دنبال دارد و امروز نمی‌توان گفت امنیت سایبری فقط در سطح فناوری و یا خود صنعت تهدید کننده است.

به گزارش می‌متالز، حملات سایبری طی چند سال اخیر در جهان و در کشور خودمان روبه افزایش است و شاهد بوده‌ایم که چه اختلالاتی را به همراه داشته است، در کشور طی چند سال اخیر بار‌ها در حوزه سوخت، پالایشگاه‌ها، صنعت فولاد و بنادر شاهد آثار اجتماعی زیانبار حوادث سایبری بوده‌ایم.

همکاران من در خاطر دارند در صبحی که فولاد مبارکه دچار حمله سایبری شد، در وضعیت جنگی به معنای واقعی کلمه قرار گرفتیم، معلوم نبود هر لحظه ممکن است چه اتفاقی بیافتد. هر چند این اتفاق با هوشمندی همکاران ما خیلی سریع مرتفع شد، اما در برخی از شرکت‌ها تبعات بیشتری به همراه داشت.

در مجموعه فولاد مبارکه نیز بسیاری از موتور‌های سنگین و تجهیزات سنگین در لحظه متوقف شد و مجبور شدیم سیستم‌ها را از مدار خارج کنیم و از طرف دیگر با هزاران تن فولاد مذاب ۱۶۰۰ درجه معلق در فضا روبرو بودیم، پاتیل‌هایی که هر کدام در نقش یک منبع انفجاری است و می‌تواند اتفاقی را رقم بزند که همه تجهیزات را به یکدیگر بچسباند، در این شرایط از طرفی اگر ادامه می‌دادیم معلوم نبود چه اتفاقی می‌افتد و با خسارت از دست دادن کنترل سیستم‌ها روبرو بودیم.

با روایت شرایط حمله سایبری قصد داشتم اهمیت امنیت سایبری را یادآور شوم، امروز در رده بندی سازمان پدافندغیرعامل، صنعت فولاد و صنایع مشابه در رده زیرساخت‌های حساس کشور رده‌بندی می‌شود.

دشمن به خوبی اهمیت صنایعی مانند فولاد مبارکه را می‌داند، این در حالی است که در داخل کشور ممکن است خیلی از مراجع تصمیم گیر این اولویت را درک نکنند و چه بسا در بسیاری مواقع در کشور دچار خودزنی شویم، اما دشمن این اهمیت را می‌داند و نسبت به آن جهت‌گیری داشته و برنامه‌ریزی کرده است؛ این صنعت را در تحریم قرار داده و هر کجا که امکان وارد کردن آسیب داشته باشد، دریغ نمی‌کند.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده