تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۱۵
بازدید: ۳۲
کد خبر: ۳۴۲۵۰۳
سرویس خبر : انرژی
مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت:

افزایش بهره‌وری از نتایج مستقیم به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت نفت است

‌می‌متالز - مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت با اشاره به اهمیت راهبردی هوش مصنوعی گفت: مساله اصلی در زمینه کاربرد هوش مصنوعی در صنعت نفت کیفیت داده‌ها، صحت و امنیت آنهاست و افزایش بهره‌وری از نتایج مستقیم به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت نفت به‌شمار می‌رود.

به گزارش می‌متالز به نقل از مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت، «محسن حقیقی‌مقدم» با تأکید بر اهمیت و ضرورت بهره‌مندی صنعت نفت ایران از هوش مصنوعی گفت: چالش‌های به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت کمتر از چالش‌های کاربست آن در فضای اجتماعی است.

وی با بیان تفاوت استفاده از هوش مصنوعی در فضای اجتماعی و صنعتی افزود: امروزه مساله اصلی حکمرانی هوش مصنوعی در فضای اجتماعی، اخلاقی بودن دسترسی و کنترل داده‌ها و جمع‌آوری اطلاعات شخصی افراد و گروه‌های اجتماعی است، در صورتی که در فضای صنعتی ما بیشتر با حوزه کیفیت، صحت، ایمنی و امنیت جمع‌آوری و کنترل داده‌ها روبه‌رو هستیم.

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت همچنین با اشاره بر تأثیر هوش مصنوعی در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی گفت: حکمرانی درست هوش مصنوعی در صنعت نفت می‌تواند در آینده به مقررات و طراحی فرآیند‌هایی منجر شود که با دسترسی و کنترل دقیق داده‌ها، سرعت تصمیم‌گیری را بالا ببرد و ریسک تصمیم‌گیری را کاهش دهد.

حقیقی‌مقدم افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به وظایف تعریف‌شده، هوش مصنوعی به مهم‌ترین نیروی فراانسانی در سال‌ها و دهه‌های آینده تبدیل شود، از این رو بهبود بهره‌وری از نتایج مستقیم به‌کارگیری هوش مصنوعی است.

وی گفت: پویایی تعاملات و ارتباطات بین بخش‌های مختلف زنجیره ارزش صنعت نفت از نتایج حکمرانی هوش مصنوعی در سطح صنعت نفت است.

سند حکمرانی مبتنی بر هوش مصنوعی شرکت ملی نفت ایران روز پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت در دومین روز از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، ذبیح‌الله خدائیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و جمعی از مدیران صنعت نفت رونمایی شد.

این سند در حالی رونمایی شده است که صنعت نفت در دنیا به سمت دیجیتالی شدن و استفاده از هوش مصنوعی حرکت می‌کند. زنجیره ارزش بالادستی متشکل از فاز‌های اکتشاف، توسعه و تولید است و استفاده از هوش مصنوعی در زمینه اکتشاف، کاهش نبود قطعیت در ذخایر اکتشافی و درنتیجه کاهش ریسک سرمایه‌گذاری برای عملیات اکتشافی را به‌دنبال دارد.

در زمینه توسعه در صنعت نفت نیز کاهش قابل توجه هزینه‌ها ازجمله هزینه‌های حفاری در سال برای شرکت‌های اکتشاف و تولید، از مزایای استفاده از هوش مصنوعی است. ایجاد میلیون‌ها دلار ارزش‌افزوده اقتصادی در سال و کاهش قابل توجه در هزینه‌های ناشی از خرابی تجهیزات نیز مزیت استفاده از هوش مصنوعی در بخش تولید در صنعت نفت و گاز خواهد بود.

منبع: شانا

عناوین برگزیده
پیشرفت را مردم رقم می‌زنند
محمدجواد براتی، مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه، در چهارمین رویداد هم‌افزایی «همراستا» و آیین رونمایی از سند‌های پیشرفت روستایی شهرستان‌های مبارکه و لنجان:

پیشرفت را مردم رقم می‌زنند