تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۲۴
بازدید: ۴۳
کد خبر: ۳۴۲۵۲۵
سرویس خبر : اجتماعی

جایگاه نیروی انسانی در فولاد

‌می‌متالز - یکی از مزیت‌های تولید فولاد را در کشور ما نیروی انسانی به خود اختصاص داده است؛ نیرویی که طی چند طی دهه در این صنعت رشد کرده اند و به بالندگی رسیده اند؛ اما یکی از مهم‌ترین مسائلی که در زمینه نیروی انسانی در صنعت فولاد باید به آن اشاره کرد، بهره وری پایین نیروی انسانی است. در دنیا به ازای تولید یک میلیون تن فولاد، هزار نفر مشغول به کار خواهند شد، این در حالی است که در ایران این آمار به بیش از هزار نفر می‌رسد و این موضوع ناشی از بهره وری پایین نیروی انسانی در این صنعت است.

به گزارش می‌متالز، این در حالی است که صنعت فولاد در دنیا به این سمت و سو پیش رفته اند که با اتوماسیون و هوشمندسازی میزان بهره وری خود را به بهترین شکل ممکن افزایش دهند و از نیروی دستی و یدی بهره کمتری بگیرند؛ اما این روند در ایران معکوس است و ما کماکان در بیشتر کارخانه‌های فولادسازی شاهد هستیم که همچنان کار‌ها به‌صورت دستی و نیمه‌مکانیکی انجام می‌گیرد و نقش نیروی انسانی پررنگ‌تر از اتوماسیون است؛ بنابراین چنین به نظر می‌رسد که اگر در ایران نیروی انسانی به‌عنوان مزیت فولادسازی تلقی می‌شود، به‌دلیل حقوق و دستمزد پایین‌تر آن نسبت به دستمزد‌های جهانی است. در حقیقت این نیروی انسانی ارزان است که به نوعی برای این صنعت مزیت به شمار می‌رود.

یکی از چالش‌های دیگر حوزه معدن و صنایع معدنی و به ویژه فولاد به کمبود نیروی انسانی ماهر برمی گردد؛ به عبارت دیگر، نیروی انسانی کنونی در حال پیر شدن هستند و به سوی بازنشستگی پیش می‌روند، این در حالی است که نیرو‌های جایگزین مانند دهه‌های گذشته در این صنعت وجود ندارد و صنعتگران در رشته‌های مهندسی، تمایل چندانی برای حضور در این رشته را در خود نمی‌بینند. در این راستا می‌طلبد که به موضوع جانشین پروری در صنعت فولاد به‌عنوان یک موضوع جدی توجه شود تا این صنعت در ادامه روند خود با چالش نیروی انسانی ماهر روبه‌رو نشود. بدون شک اگر بستر‌های لازم برای جذب دانشجویان و تربیت نیرو‌های ماهر در این رشته فراهم نشود، این حوزه در سال‌های آینده برای تامین نیاز خود باید اقدام به وارد کردن نیروی متخصص کند.

زکریا نایبی/ کارشناس فولاد

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده