تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۰۸
بازدید: ۳۷
کد خبر: ۳۴۴۱۰۷
سرویس خبر : اجتماعی
در پنجمین تالار گفت‌وگوی معاونت سرمایه‌های انسانی و سازماندهی انجام شد؛

تشریح فرآیند انتخاب کارکنان بهره‌ور

‌می‌متالز - در ادامه سلسله گردهمایی‌هایی که در معاونت سرمایه‌های انسانی و سازماندهی در راستای آگاهی‌بخشی، شفاف‌سازی و پاسخ به پرسش‌های کارکنان در خصوص موضوعات مرتبط با این معاونت برگزار می‌شود، پنجمین تالار گفتگو با موضوع «تشریح فرآیند انتخاب کارکنان بهره‌ور» با حضور جمعی از کارکنان شرکت، روز یکشنبه ۲۰ خرداد در سالن همایش‌های مرکز تحقیقات شرکت برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، در این تالار که حدود ۲۵۰ نفر از کارکنان به نمایندگی از کلیه واحد‌های شرکت حضور داشتند، پنل تخصصی با موضوع «تشریح فرآیند انتخاب کارکنان بهره‌ور» با حضور معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی، مدیران استراتژی و تعالی سازمانی و سازماندهی و طبقه‌بندی مشاغل و رئیس سیستم‌های مدیریت کیفیت و سرآمدی، تشکیل شد و مسوولان حاضر در پنل به سؤالات کارکنان در خصوص فرآیند انتخاب کارکنان بهره‌ور پاسخ دادند.

در ادامه این تالار گفتگو، معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی، مدیر استراتژی و تعالی سازمانی، مدیر سازماندهی و طبقه‌بندی مشاغل و رئیس سیستم‌های مدیریت کیفیت و سرآمدی به بیان دیدگاه‌های خود در زمینه اهمیت مشارکت کارکنان در نظام‌های بهبود و تشریح فرآیند انتخاب کارکنان بهره‌ور پرداختند.

علیرضا کاظمی معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی: کارکنان با حضور تأثیرگذار در نظام‌های تحولی مسیر تعالی را برای خود و سازمان ترسیم کنند

مشارکت کارکنان در نظام‌های تحولی همواره سهم عمده‌ای از دستاورد‌های این حوزه را به خود اختصاص داده است. کارکنان با عملکرد و حضور تأثیرگذار در این نظام‌ها می‌توانند مسیر تعالی را برای خود و سازمان ترسیم کنند.

امروزه در شرکت فولاد مبارکه، نقش‌آفرینی تک‌تک کارکنان در نظام‌های تحولی فردی و تیمی بخشی از فعالیت‌های روزمره آنان تلقی می‌شود و جدا از شرح وظایف آنها نیست؛ به همین دلیل شایسته است همه همکاران در این نظام‌ها مشارکت فعال داشته باشند.

سیامک شجاعی، مدیر استراتژی و تعالی سازمانی: کارکنان می‌توانند کارنامه بهره‌وری خود را از طریق نظام جامع تحول به‌طور آنلاین مشاهده کنند

نظام جامع شناسایی کارکنان بهره‌ور همواره در طول سال‌های گذشته رو به بهبود بوده است و هرساله سعی شده با توجه به نظرات کارکنان و ایده‌های موجود در این زمینه، بهبود‌های لازم انجام شود. همچنین هرساله در تخصیص سهمیه‌های عملیاتی و غیرعملیاتی حداکثر دقت صورت می‌پذیرد. ضمن اینکه در راستای شفاف‌سازی مستمر عملکرد کارکنان در نظام‌های مشارکتی، از اواخر شهریورماه کارکنان می‌توانند کارنامه بهره‌وری خود را از طریق نظام جامع تحول به‌طور آنلاین مشاهده کند.

علی کیانی، رئیس سیستم‌های مدیریت کیفیت و سرآمدی: دیده شدن افرادی که مشتاقانه و متعهدانه در رشد سازمان همکاری می‌کنند

درباره فرآیند انتخاب کارکنان بهره‌ور باید گفت شاخص یک سازمان سالم و بهره‌ور وجود افرادی است که برنامه‌ها و اقدامات سازمان را در جهت رسیدن به اهداف اجرایی کنند و از مهارت‌های لازم برخوردار باشند. تشویق کارکنان به مشارکت در بهبود و تحقق اهداف سازمانی و ارائه ایده‌های خلاقانه و نوآورانه از سال ۱۳۷۳ با استقرار نظام پیشنهادات شکل گرفت. سپس با اضافه شدن سایر نظام‌های مدیریتی و بهبود از قبیل سیستم مدیریت کیفیت، نظام خانه‌داری صنعتی، استقرار نظام جامع تحول، نظام نگهداری و تعمیرات، برنامه‌ریزی استراتژیک و... نقش و مشارکت کارکنان پررنگ‌تر از گذشته در سیستم‌های بهبود و تحول ادامه داشته است.

دغدغه دیده شدن افرادی که مشتاقانه و متعهدانه در رشد سازمان همکاری می‌کنند نیازمند الگو و روشی ساخت‌یافته در شرکت است. تقدیر از این افراد نیز نیازمند یک روش منسجم است که آیین بهره‌وری یکی از رویداد‌های قدردانی از کارکنان و سرمایه‌های انسانی است که بیست‌و‌هشتمین مراسم بهره‌وری در تیرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

معیار‌های انتخاب افراد بهره‌ور در حال حاضر در بستر نرم‌افزاری نظام جامع تحول و براساس ۵ شاخص نقش افراد در تحقق اهداف، عملکرد‌های رفتاری، انضباطی، ایمنی و مشارکت فردی در نظام‌های بهبود و تحول مورد سنجش قرار می‌گیرد. معیار‌های اشاره‌شده برای همه رده‌های سازمانی یکسان، اما با ضریب وزنی متفاوت لحاظ می‌گردد.

تخصیص سهمیه‌های بهره‌وری در سطح شرکت براساس رده کارکنان و تعداد نفرات کمیته‌های تحولی صورت می‌پذیرد. همچنین چگونگی انتخاب نفرات در منوی سیستمی نظام جامع تحول (کارنامه بهره‌وری REM) و میزان تأثیرگذاری ضرایب اعمالی مسوولان کمیته‌های تحول به نقش افراد در تحقق اهداف و فعالیت‌های اجرایی تشریح می‌گردد که در نهایت، این ضریب (از یک تا ۱۰) مثبت و منفی ۶ امتیاز در نمره نهایی افراد از ۱۰۰ امتیاز تأثیرگذار خواهد بود.

نظام جامع شناسایی نفرات بهره‌ور در ۵ سطح تعریف شده است که به ترتیب عبارت‌اند از: کار و تلاش، مشارکت، دانش، بهره‌وری و تعالی که هریک از این سطوح خود دارای ۳ مرتبه است و در مجموع ۱۵ نشان برای دریافت نشان بهره‌وری در سازمان نظر گرفته شده است. از دیگر مواردی که به‌منظور ایجاد انگیزه در کلیه رده‌های کارکنان برای مشارکت در نظام‌های بهبود و تحول تعریف در طول ۳۰ سال دوران خدمت تدوین شده است، شرط سابقه کاری است که بعد از انتخاب افراد توسط کمیته‌های تحول توسط واحد سازماندهی مشاغل اعمال و رده و نشان نهایی افراد منتخب مشخص می‌گردد.

شایان ذکر است زودترین سالی که نفرات می‌توانند حائز بالاترین نشان افراد بهره‌ور که نشان سه‌ستاره تعالی است شوند، در بیست‌وششمین سال خدمت خواهد بود. در خصوص تعداد نفرات انتخاب‌شده به‌عنوان نفرات بهره‌ور نیز باید گفت کل منتخبان منحصربه‌فرد از سال ۱۳۸۳ تا کنون ۱۱۲۴۴ نفر است که ۲۴۲۱ نفر آمار منتخبان سال ۱۴۰۲ هستند و حدود ۲۰ درصد کل نفرات شاغل در فولاد مبارکه را شامل می‌شوند. ضمن اینکه از منتخبان سال جاری ۳۶۵ نفر برای اولین بار انتخاب شده‌اند که ۱۵ درصد کل نفرات منتخب بهره‌ور سال گذشته هستند.

مدیر سازماندهی و طبقه‌بندی مشاغل: حمایت شرکت از کارکنانی که در نظام‌های تحولی سازمان مشارکت فعال دارند

گفتنی است در بخش پایانی و گردآوری مباحث این تالار گفتگو، بهزاد کمال‌پور، مدیر سازماندهی و طبقه‌بندی مشاغل نیز در سخنانی بر اهمیت نقش کارکنان در بهبود فرآیند‌های شرکت تأکید کرد و از حمایت شرکت از کارکنانی که در نظام‌های تحولی سازمان مشارکت فعال دارند، خبر داد.

منبع: فولاد مبارکه اصفهان

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین