تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۴۳
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۳۴۲۵۷۵
سرویس خبر : محیط زیست
به بهانه روز جهانی محیط زیست؛

شعار محیط‌زیستی فولاد مبارکه مشخص شد

‌می‌متالز - از نگاه مدیریت فولاد مبارکه اهداف محیط زیستی و مسائل اجتماعی متناسب با اهداف توسعه پایدار و شعار جهانی محیط‌ زیست در سال ۲۰۲۴ با عنوان «احیای زمین، بیابان زایی و مقاوم‌سازی در برابر خشکسالی» است.

به گزارش می‌متالز، امروزه دیگر برتری عملیاتی یا توان بالای اقتصادی به‌تن‌هایی برای شرکت‌ها مزیت رقابتی ایجاد نمی‌کند و سازمان‌ها باید مسائل اجتماعی و محیط‌ زیستی را هم در نظر بگیرند و تلاش کنند در این زمینه‌ها هم به مزیت رقابتی دست یابند.

در دنیای کسب‌وکار امروز، مشتریان نیز همگام با سایر ذی‌نفعان، به رعایت مسائل محیط‌ زیستی و اجتماعی و مسوولیت‌هایی که سازمان‌ها در این حوزه‌ها به‌عنوان یکی از شهروندان جامعه بر عهده دارند حساس هستند و ذی‌نفعان از سازمان‌ها انتظار دارند مسوولیت‌پذیر باشند و در فعالیت‌ها و عملیات خود نسل‌های آینده را نیز در نظر داشته باشند.

اهمیت دادن سازمان‌ها به نسل‌های آینده در انجام فعالیت‌ها و همچنین مصرف منابع، گامی اساسی در جهت رسیدن به توسعه پایدار در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط‌ زیستی بوده و نشانگر تعهد سازمان به اقتصاد جهانی پایدار است. در همین راستا، با توجه به گسترش صنایع و افزایش مصرف بی‌رویه منابع طبیعی، تولید و انتشار آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی و صنعتی، پیشگیری از تخریب محیط‌ زیست به اولویت اصلی برنامه توسعه دولت‌ها تبدیل شده است.

اصل ۵۰ قانون اساسی یکی از اساسی‌ترین الزامات حقوقی در امر حفاظت از محیط‌ زیست کشور محسوب می‌شود که در آن حفاظت محیط‌ زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی روبه‌رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌شود. ازاین‌رو فعالیت‌های اقتصادی و… که با آلودگی محیط‌ زیست و یا تخریب غیرقابل‌جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.

شرکت فولاد مبارکه نیز که در راستای مسوولیت‌های اجتماعی و فلسفه وجودی‌اش، خود را متعهد به حرکت به مسیر توسعه پایدار در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط‌ زیستی می‌داند و تلاش می‌کند با ایجاد ساختارها، چارچوب‌ها و تعریف حوزه‌های تمرکز در حوزه پایداری (اقتصادی، اجتماعی و محیط‌ زیستی) آینده‌ای بهتر برای ذی‌نفعان خود خلق نماید.

فولاد مبارکه در این راستا اهداف محیط‌ زیستی خود را به این شرح تعریف کرده است: مدیریت جامع، هماهنگ و نظام‌مند منابع آبی؛ کاهش انتشار CO۲ در راستای دست‌یابی به فولاد کربن صفر؛ کاهش انتشار آلاینده‌ها به هوا؛ کاهش شدت مصرف انرژی؛ مدیریت محصولات جانبی و دست‌یابی به Zero Waste؛ محافظت از تنوع زیستی.

از نگاه مدیریت فولاد مبارکه اهداف فوق متناسب با اهداف توسعه پایدار و شعار جهانی محیط‌ زیست در سال ۲۰۲۴ با عنوان «احیای زمین، بیان زایی و مقاوم‌سازی در برابر خشکسالی» است.

برخی از ابتکارات و اقدامات مهم شرکت فولاد مبارکه در حوزه‌های مدیریت جامع، هماهنگ و نظام‌مند منابع آبی و کاهش انتشار CO۲ به این شرح است: تهیه نقشه راه دست‌یابی به کربن خنثی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان؛ تدوین روش محاسبه شاخص‌های محیط‌ زیست شرکت فولاد مبارکه بر اساس سند چشم‌انداز پنج‌ساله؛ پیاده‌سازی پروژه ارزیابی چرخه عمر محصول (LCA)؛ پیاده‌سازی سیستم مدیریت گاز‌های گلخانه‌ای سازمان بر اساس ایزو ۱۴۰۶۴ و محاسبه ردپای کربن در چرخه حیات براساس ایزو ۱۴۰۶۷؛ انجام پروژه تأثیرگذاری فعالیت‌های شرکت بر روی زمین‌های اطراف از نظر عناصر و فلزات سنگین؛ نصب تعداد ۳۶۰ نیروگاه کوچک خورشیدی در محل پاسگاه‌های محیط‌بانی در تمامی استان‌ها در راستای حفاظت از محیط‌ زیست؛ پروژه انتقال آب از دریای عمان در راستای کاهش بار محیط‌ زیستی منابع آبی و جایگزینی برداشت آب رودخانه و تأمین منافع سایر ذی‌نفعان؛ پیاده‌سازی استاندارد ایزو ۴۶۰۰۱ با عنوان مدیریت کارایی آب؛ ایجاد شبکه انتقال پساب شهری به فولاد مبارکه؛ توسعه و تکمیل تصفیه‌خانه پساب صنعتی؛ تولید انرژی خورشیدی به میزان ۶۰۰ مگاوات؛ راه‌اندازی فاز اول و دوم نیروگاه سیکل ترکیبی ۱۰۰۰ مگاواتی؛ بهینه‌سازی کولینگ‌تاور‌های سطح شرکت با هدف کاهش مصرف آب و انرژی.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده