تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۳۹
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۳۴۲۵۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد اقتصادی چین تهدید شد

‌می‌متالز - فعالیت کارخانه چین به طور غیرمنتظره‌ای در ماه مه کاهش یافت و این یک علامت هشدار دهنده از حوزه اقتصاد است که پکن بیشترین اتکا به آن را برای پیشبرد رشد دارد.

به گزارش می‌متالز، اداره ملی آمار چین (NBS) اعلام کرد که شاخص مدیر خرید رسمی بخش تولید به ۴۹.۵ کاهش یافت. این در مقایسه با ۵۰.۴ در ماه آوریل و پیش‌بینی ۵۰.۵ در نظرسنجی اقتصاددان بلومبرگ است.

معکوس شدن بخش تولید، پس از دو ماه افزایش، تهدیدی را برای هدف رشد اقتصادی چین در حدود پنج درصد در سال جاری نشان می‌دهد. انتظار می‌رود که صنایع صادرات محور کشور نقش مهمی در رسیدن به این هدف داشته باشند، زیرا مصرف در داخل همچنان به دلیل رکود املاک و مستغلات تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

با تشدید تنش‌ها با شرکای تجاری، خطر بیشتری برای تولیدکنندگان چینی در راه است. ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا؛ دو تا از بزرگترین بازار‌های صادراتی چین، پکن را به ایجاد ظرفیت مازاد در صنایع خود از طریق یارانه‌های دولتی متهم می‌کنند. آنها موانع تجاری جدیدی ایجاد می‌کنند که فروش محصولات کلیدی مانند وسایل نقلیه الکتریکی را متوقف می‌کند.

دولت بایدن اخیراً تعرفه ۱۰۰ درصدی بر خودرو‌های برقی چینی و همچنین عوارض دیگری بر واردات انواع فلزات وضع کرده است. انتظار می‌رود اتحادیه اروپا نیز به زودی، تعرفه‌های خودرو‌های برقی را اعلام کند و در حال بررسی یارانه‌های چین در سایر زمینه‌هاست.

صادرات چین در چهار ماه اول سال رشد قابل توجهی داشته است، اما زیرشاخص مدیران خرید برای سفارشات صادراتی جدید در ماه مه برای اولین بار در سه ماه گذشته کاهش یافت.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده