تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۱۲
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۴۳۶۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

درِ بورس همچنان بر پاشنه وعده‌ها می‌چرخد

‌می‌متالز - وزیر اقتصاد ۸ خردادماه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی از اتخاذ چهار تصمیم در راستای کمک به بازار سهام سخن گفت. البته این اولین بار نبود که مسوولان مختلف در مورد اهمیت حمایت از بازار سخن می‌گفتند؛ اما این بار هم مانند دفعات قبل، این گفته‌ها در حد وعده باقی ماند و با گذشت دو هفته، از اجرای هیچ‌یک از آنها خبری جدی به گوش نمی‌رسد.

به گزارش می‌متالز، این در حالی است که تحلیلگران معتقدند مطرح شدن وعده‌هایی که قرار نیست اجرا شود، با ضربه زدن به اعتماد سهامداران منفی‌هایی شدیدتر از قبل را به بازار تحمیل می‌کند. بازار سرمایه هم‌اکنون در آستانه آخرین هفته از بهار ۱۴۰۳ قرار دارد؛ بهاری که هرچند در هفته‌های ابتدایی بهتر از تصورات بود، اما در ادامه با مطرح شدن انواع و اقسام ریسک‌ها، از ریسک‌های سیستماتیک گرفته تا بنیادی، بورس را غرق در ابهام، بی‌اعتمادی و سرمایه گریزی کرد.

غیبت اجرای بند‌های ناجی

حسن حسین‌نیا، تحلیلگر بازار سرمایه، با اشاره به اینکه بازار سهام در هفته‌های اخیر متاثر از ریسک‌های سیستماتیک بوده و با توجه به محدود‌سازی دامنه نوسان، علاوه بر کاهش شاخصه‌های قیمتی با کاهش حجم معاملات نیز همراه بود، گفت: به‌رغم وعده‌های متعدد دولت برای اصلاحیه‌های قانونی و ارائه مشوق‌ها به شرکت‌های تولیدی و بورسی، همچنان در بر پاشنه قبلی می‌چرخد و با وجود اعتراف مسوولان سازمان بورس و مسوولان اقتصادی دولت مبنی بر وجود بحران در بازار سرمایه، همچنان شاهد تعلل در عملیاتی کردن بند‌های ناجی بورس هستیم؛ تعللی که ماه‌هاست به طول انجامیده است؛ از اصلاح و ابلاغ نرخ محصولات پالایشی تا مشوق‌های مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی‌های خودروسازان و سایر موارد.

وی ادامه داد: نگاه دستوری دولت به اقتصاد و تولید در سال‌های اخیر به تحمیل زیان‌های سنگین و کاهش شدید حاشیه سود شرکت‌ها منجر شده است که وضعیت صورت‌های مالی خودروسازان، آینه تمام‌نمای عملکرد مدیریت دولتی است و مجموع این رویکرد شرایط فعلی بازار سرمایه را ایجاد کرده است. آنچه در مقطع کوتاه مدت می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند، تسریع عملیاتی کردن بند‌های وعده داده‌شده و حمایت صندوق توسعه ملی در کنار کنترل بازار ناپایدار اوراق بدهی است. ولی آنچه در بلندمدت باید برای رفع مشکلات تولید و سرمایه‌گذاری چاره‌اندیشی کرد، اصلاح تفکر مدیریت دولت است که با نگاه دستوری و وضع قوانین سختگیرانه، تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری را در جامعه به امری پرریسک مبدل کرده است.

این تحلیلگر اظهار کرد: به نظر می‌رسد در هفته جاری شرایط بازار نسبت به هفته‌های گذشته بهبود پیدا کند و در این بین اظهارات کاندیدا‌های مطرح می‌تواند به شفاف‌تر شدن ابهام در فضای آتی اقتصاد کشور کمک کند. در عین حال تداوم محدودیت دامنه نوسان، نشان‌دهنده وجود بحرانی ناشناخته یا عمیق است که بر تردید سرمایه‌گذاران می‌افزاید. شاید بهتر باشد که مسوولان اقتصادی و سازمان بورس به جای تداوم محدودیت دامنه نوسان و شعاردرمانی، با تلاش برای تسریع عملیاتی کردن وعده‌های بلندمدت، بتوانند از ابهامات موجود بکاهند.

بورس نیازمند شوک جدید

ایمان رئیسی، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه هفته گذشته تغییری در بازار نداشتیم و همچنان ۷۰‌درصد بازار منفی و اندک سهم‌های مثبت شاخص‌ساز‌ها بودند، گفت: ارزش معاملات به‌زور به ۲۵۰۰میلیارد رسید و دامنه نوسان محدود بود و همچنان اصرار بر این موضوع هست؛ آن هم زمانی که از معاملات حدود ۰.۵ درصد مالیات گرفته می‌شود. سهم‌های کوچک قفل صف فروش هستند و همچنان شرایط بحرانی در بازار را شاهدیم.

وی افزود: بحث نرخ خوراک هم بعد از یک‌سال یک‌روز بیشتر در بازار دوام نیاورد و مجددا منفی‌ها بیشتر شد. در این بین تک‌نماد‌ها در کنار گروه بانکی مثبت بودند. در گروه بانکی با وجود ارزندگی فروش‌های حقیقی به حقوقی را شاهد بودیم که اوج بی‌اعتمادی و خستگی اهالی بازار سرمایه را نشان می‌دهد. بازار قطعا به یک شوک نیاز دارد که می‌تواند تجدید ارزیابی خودروسازان یا تغییر نرخ خوراک باشد. با این وضعیت در هفته جاری هم تغییر خاصی نخواهیم داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
پیشرفت را مردم رقم می‌زنند
محمدجواد براتی، مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه، در چهارمین رویداد هم‌افزایی «همراستا» و آیین رونمایی از سند‌های پیشرفت روستایی شهرستان‌های مبارکه و لنجان:

پیشرفت را مردم رقم می‌زنند