تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۱۸
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۴۳۶۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بدترین هفته بورس فرانسه

‌می‌متالز - بورس فرانسه به دلیل ترس از پیروزی حزب مجمع ملی در این کشور، بدترین هفته خود از سپتامبر ۲۰۲۲ را می‌گذراند. شاخص کک ۴۰ (Cac ۴۰) بازار سهام این کشور پس از فراخوان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، برای برگزاری انتخابات زودهنگام در شرایطی که احتمال پیروزی حزب مارین لی‌پن بالاست، بیش از ۵ درصد کاهش یافته است. در واکنش به پیروزی راستگرا‌های افراطی در این کشور، یورو نیز در برابر دلار تضعیف شده است. به نظر می‌رسد چشم‌انداز یک دولت راست افراطی نه‌تنها بورس فرانسه، بلکه تمام بازار‌های مالی اروپا را متلاطم کرده است.

به گزارش می‌متالز، واکنش بازار‌های مالی به دنبال پیش‌بینی‌های جدید از انتخابات فرانسه صورت گرفته است. طبق این پیش‌بینی ها، تنها حدود ۴۰نماینده از حزب مکرون برای دور دوم انتخابات این کشور واجد شرایط خواهند بود و برای تصاحب ۵۸۹جایگاه در مجمع، نبرد اصلی میان جناح‌های راست افراطی و چپ فرانسه است. نگرانی‌ها در مورد بازار‌های فرانسه از توقف روند اصلاحات و کاهش رتبه احتمالی تا افزایش نگرانی‌ها درخصوص تجزیه منطقه یورو است.

به گزارش فایننشال‌تایمز، سرمایه‌گذاران درخصوص طرح‌های پرهزینه حزب مجمع ملی فرانسه بسیار نگرانند. برونو لومر، وزیر دارایی این کشور، نیز هشدار داده است که پیروزی راست‌های افراطی می‌تواند موجب بحران بدهی شدید این کشور، چیزی شبیه آشفتگی بازار‌های مالی، خصوصا اوراق دولتی انگلیس (UK’s gilt market) در زمان نخست وزیری لیز تراس شود. فراخوان انتخابات زودهنگام فرانسه نه‌تن‌ها بازار‌های مالی این کشور، بلکه کل اروپا را تحت‌تاثیر قرار داده است. شاخص استاکس۶۰۰ (STOXX ۶۰۰) اروپا که بورس‌های لندن، پاریس، فرانکفورت و سوئیس را شامل می‌شود، بدترین هفته را از اکتبر ۲۰۲۳ سپری می‌کند و شاخص‌های بورس‌های آلمان، ایتالیا و اسپانیا نیز همگی ریزش داشته اند. این درحالی است که شاخص S&P ۵۰۰ وال استریت طی این هفته ۱.۶‌درصد افزایش داشته است.

ریسک انتخابات پیش‌روی فرانسه برای بازار‌های اروپا به‌حدی بالاست که موسسه مالی بارکلیز که مدت‌ها توصیه می‌کرد سرمایه‌گذاران وزن بیشتری به سهام اروپایی نسبت به آمریکایی بدهند، روز چهارشنبه توصیه کرد که «با توجه به وضعیت سیاسی فرانسه در منطقه، بهتر است احتیاط بیشتری لحاظ شود.» بازار اوراق قرضه دولت فرانسه نیز از این اتفاقات صدمه دیده است. براساس داده‌های بورس اوراق بهادار لندن، شکاف میان شاخص‌های بازدهی فرانسه و آلمان که وزنه‌ای برای سنجش میزان ریسک نگه داری اوراق دولتی فرانسه است، در معاملات اولیه روز جمعه به ۰.۷۷‌درصد رسید که بالاترین سطح از سال ۲۰۱۷ است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده