تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۴۳
کد خبر: ۳۴۳۹۳۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

شورای معادن چهارمحال و بختیاری با واگذاری ۲ معدن به بخش خصوصی موافقت کرد

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: اعضای شورای معادن این استان با واگذاری بهره‌برداری ۲ معدن به سرمایه‌گذار بخش خصوصی موافقت کرد.

به گزارش می‌متالز، فضل‌الله رحمتی روز چهارشنبه در هجدهمین شورای معادن چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: براساس نظریه کارشناسی قرار شد حق بهره‌برداری معدن سنگ گچ در شهرستان لردگان به بهره‌بردار بخش خصوصی واگذار شود.

وی وسعت محدوده موافقت شده برای برداشت سنگ گچ در این معدن را یک هکتار دانست و افزود: کل محدوده معدنی ۶۰۰ هکتار است که پیشنهاد شده تا ۲۰۰ هکتار آن به‌علت جنگلی بودن محیط کسر شود، اما محدده بهره‌برداری برای بخش خصوصی یک هکتار است.

رحمتی تصریح کرد: سال‌های قبل در سطح ۱.۵ هکتار از این محدوده ترانشه‌برداری و کوه‌بُری شده است که محدوده یک هکتاری کنونی برای قرارگیری در اختیاری متقاضی در همین فضا قرار دارد.

وی یادآور شد: همچنین اعضای شورای معادن چهارمحال و بختیاری براساس نظر کارشناسی با واگذاری بهره‌برداری یک معدن سنگ‌لاشه در شهرستان فارسان به سرمایه‌گذار دارای واحد فرآوری (سنگ‌شکن) موافقت کردند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به بررسی درخواست تعطیلی موقت سه معدن استان اظهار داشت: در این راستا اعضای شورای معادن استان پس از بررسی‌های کارشناسی با درخواست بهره‌بردار معدن سیلیس گوشکی شهرستان خانمیرزا و معدن سنگ‌لاشه شهرداری نقنه شهرستان بروجن موافقت و با تعطیلی موقت معدن مرمریت دشت پاگرد شهرستان فلارد مخالفت کردند.

وی گفت: همچنین قرار شد شهرداری نقنه شهرستان بروجن در مدت یک‌سال تعطیلی معدن سنگ‌لاشه نسبت به راه‌اندازی کارخانه سنگ‌شکن اقدام و بهره‌بردار معدن مرمریت دشت پاگرد شهرستان فلارد این معدن را سریع‌تر فعال کند.

رحمتی به بررسی رفع انتزاع ۲ معدن سنگ‌لاشه در شهرستان‌های فارسان و بروجن چهارمحال و بختیاری اشاره و تاکید کرد: برای رفع انتزاع معدن سنگ‌لاشه شهرستان فارسان با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن و مجهز به واحد فرآوری (سنگ‌شکن) با شرط تسویه‌حساب کامل حقوق دولتی موافقت شد.

وی افزود: همچنین اعضای شورای معادن چهارمحال و بختیاری برای رفع انتزاع معدن سنگ‌لاشه فرادنبه شهرستان بروجن با ظرفیت تولید سالانه ۶۰ هزار تن و مجهز به واحد فرآوری (سنگ‌شکن) موافقت کردند.

رحمتی تصریح کرد: هر ۲ معدن سنگ‌لاشه در شهرستان‌های فارسان و بروجن ۲ ماه فرصت دارند تا برای تمدید پروانه بهره‌برداری اقدام کنند.

چهارمحال و بختیاری ۱۶۳ معدن دارد

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: هم‌اکنون ۱۶۳ معدن در این استان وجود دارد که از این تعداد ۱۱۷ معدن فعال و ۴۶ معدن غیرفعال است.

امیر ارسلان سیدین به اشتغال مستقیم ۵۰۰ نفر در معادن چهارمحال و بختیاری اشاره و تاکید کرد: سال گذشته هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع مواد معدنی از معادن این استان استخراج شد.

وی یادآور شد: در سال گذشته براساس جزء ۵ بند الف ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه ۳۸ میلیارد و ۶۹۹ میلیون و ۹۷۵ هزار ریال بابت خسارت معادن چهارمحال و بختیاری به بخش‌های مختلف استان اعلام شد.

سیدین تصریح کرد: از این مبلغ تاکنون پنج میلیارد و ۷۳۴ میلیون و ۵۷۵ هزار ریال وصول و ۳۲ میلیارد و ۹۶۵ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال باقی‌مانده است.

سرمایه‌گذاران متقاضی سرمایه‌گذاری در چهارمحال و بختیاری حمایت شوند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت: حمایت از سرمایه‌گذاران متقاضی سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف استان مورد همگان باشد.

محمد کاظم منزوی تاکید کرد: به‌همین منظور تمامی مسئولان دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری موظفند تا امور مرتبط با سرمایه‌گذاری را تسهیل کنند.

افزایش فعالیت معادن چهارمحال و بختیاری به ارتقای اشتغال‌زایی، رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در استان کمک می‌کند.

چهارمحال و بختیاری ۱۶۳ معدن دارد که از این تعداد ۱۱۷ معدن فعال است.

چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) چهارمحال و بختیاری

عناوین برگزیده