تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۱۶
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۴۴۰۳۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۷.۱ درصد از سرمایه‌گذاری معدنی کشور در آذربایجان شرقی اتفاق افتاده است

‌می‌متالز - معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: این استان ۷.۱ درصد از کل ارزش سرمایه‌گذاری بخش معدنی کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش می‌متالز، فرهاد ذوقی اعلام کرد: بر اساس آخرین آمار‌های منتشر شده، ۴.۸ درصد از معادن در حال بهره‌برداری کشور در این استان قرار دارد و ۶.۹ درصد از کل ارزش افزوده تولید شده بخش معدن هم متعلق به این استان است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی با اعلام اینکه طرح آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری به صورت سالانه همزمان با کل کشور از اول تیر تا ۳۰ مهر در این استان اجرا می‌شود، اظهار کرد: همکاری سازنده دستگاه‌های اجرایی و فعالان این حوزه در تولید آمار‌های دقیق با کیفیت و بهنگام شده تاثیر به سزایی دارد

وی بیان کرد: هدف از اجرای طرح آمارگیری از معادن، تهیه آمار و اطلاعات مربوط به عملکرد بخش معدن و محاسبه سهم آن در تولید ناخالص داخلی، مقدار و ارزش تولیدات مواد معدنی، مقدار و ارزش صادرات مستقیم، ارزش افزوده، ترکیب نیروی انسانی، مقدار استخراج مواد معدنی و ارزش سرمایه‌گذاری آن است.

ذوقی خاطرنشان کرد: استان آذربایجان شرقی از نظر وجود ذخایر مختلف و متنوع معدنی یکی از مناطق غنی کشور است و بهره‌برداری صحیح و عملی از این ذخایر متنوع معدنی در استان، مستلزم برنامه‌ریزی دقیق بوده و این هدف جز با در اختیار داشتن آمار و اطلاعات دقیق و به هنگام از فعالیت‌های این بخش میسر نخواهد شد.

آذربایجان شرقی با برخورداری از ۵۲ نوع ماده معدنی از بین ۶۵ ماده معدنی شناسایی شده کشور، عنوان بهشت تنوع مواد معدنی ایران را به خود اختصاص داده، اما سهم حوزه معدن در اقتصاد استان ناچیز و در حد ۲ درصد است.

این استان با ۸.۱ میلیارد تن ذخایر معدنی تخمینی، رتبه نخست کشور را دارد، اما فعالان عرصه معدن و افکار عمومی معتقدند که برخورداری استان متناسب با داشته‌های معدنی نیست و باید گام‌های جدی برای تغییر این وضعیت برداشته شود.

این استان دارای معادن سیلیس (ماده اولیه کارخانجات شیشه و سیمان)، نفلین سینیت (بزرگترین معدن نفلین سینیت خاورمیانه)، مولیبدن (بزرگترین معدن مولیبدن خاورمیانه)، آهن (آذربایجان شرقی قطب سوم فولاد کشور)، منگنز (کاربرد بسیار فراوان در صنایع مختلف)، سیلیس (ماده اولیه کارخانجات شیشه و سیمان)، پرلیت (کاربرد فراوان)، تراورتن (شهرت جهانی تراورتن‌های استان)، خاک‌های صنعتی (کائولن زنوز)، آهک (پروژه‌های عمرانی و کاغذ سنگی)، پوکه معدنی (پروژه‌های عمرانی) و گچ (پروژه‌های عمرانی) است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان شرقی

عناوین برگزیده