تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۲۱
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۳۴۴۰۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نماینده مجلس:

مجوز ایجاد منطقه ویژه اقتصادی معدنی خواف صادر شد

‌می‌متالز - نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: مجوز ایجاد منطقه ویژه اقتصادی معدنی در حوزه شهرستان مرزی خواف، در مجمع تشخیص مصلحت نظام صادر شده است.

به گزارش می‌متالز، امیر توکلی رودی روز شنبه افزود: با آغاز روند اجرایی منطقه ویژه اقتصادی خواف شاهد تحول در حوزه صنایع و معادن استان خراسان رضوی خواهیم بود.

وی با تاکید بر ظرفیت‌های ویژه صنایع و معادن شرق کشور اظهار کرد: به دنبال تشکیل فراکسیون توسعه زنجیره ارزش بخش صنعت و معدن در کریدور شرق کشور هستیم.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید بتوان بیش از پیش با توجه به ظرفیت‌های موجود با رویکرد توسعه محور در راستای ارتقای جایگاه ایران اسلامی در جهان گام برداشت.

وی بر حمایت همه جانبه از حوزه صنعت و معدن بویژه صنعت فولاد تاکید و بیان کرد: به طور قطع تشکیل انجمن فولاد شرق کشور (خراسان بزرگ) با نگاه ملی در جهت پیشبرد اهداف کلان و طرح‌های توسعه ضروری است.

مجتمع سنگ‌ آهن سنگان در خواف با بیش از یک میلیارد تن ذخیره، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌ آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌ آهن در ایران است.

مجموعه کانسار‌های سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌ آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ‌ آهن، امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان و چند شرکت بزرگ معدنی دیگر به الگویی موفق از سرمایه‌گذاری برای دیگر نقاط کشور تبدیل شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده