تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۵۹
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۳۴۳۹۳۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون اداره کل صمت استان کردستان عنوان کرد:

وجود ۲۰۰ معدن فعال، نوید بخش رونق اقتصادی در کردستان

‌می‌متالز - معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ معدن فعال در کردستان وجود دارد و این امر نوید بخش رونق اقتصادی در استان است.

به گزارش می‌متالز، مهدی سیفی باغی‌خانی امروز چهارشنبه (۳۰ خرداد) در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: معادن نقش مهم و اساسی در اشتغالزایی دارند و با توجه به فعال بودن معدن‌های کردستان در حال حاضر ۴ هزار و ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم در استان مشغول به کار هستند.

وی به میزان اکتشافات معادن در سطح استان اشاره و افزود: در بحث اکتشاف معادن ۲ بخش خصوصی و دولتی امور اکتشافات را در سطح استان انجام می‌دهند.

معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: در بخش دولتی با توجه به انعقاد تفاهم نامه سه جانبه بین وزارت صمت، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و شرکت توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در سطح وسیع به سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور واگذار شده است.

سیفی باغی خانی یادآور شد: این اقدام با هدف شناسایی عناصر کمیاب که در حالت عادی به آن توجه نشده است در حال انجام به صورت سطحی و عمقی است.

وی ادامه داد: پس از شناسایی محدوده‌های مستعد و امید بخش سرمایه‌گذاری از طریق ایمیدرو انجام می‌شود و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور از توان نیرو‌های متخصص استانی نیز استفاده می‌کند.

معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان به رسالت بخش خصوصی اشاره و اظهار کرد: در بخش خصوصی نیز اشخاص حقیقی و حقوقی عملیات اکتشاف را انجام می‌دهند.

سیفی باغی خانی با اشاره به اینکه نیرو‌های متخصص نیز در زمینه اکتشافات معدنی در سطح استان داریم، افزود: همچنین در این بخش از توان فارغ التحصیلان زمین شناسی استفاده می‌شود و عمده فعالیت‌ها توسط نیرو‌های متخصص داخل استان در حال انجام است و در هر در هرجا که نیاز باشد از توان نیرو‌های متخصص کشوری نیزه بهره می‌بریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اکتشافات معادن در استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه استان کردستان از لحاظ کیفی و ذخایر معدنی وضعیت بسیار خوبی دارد و ظرفیت‌های استان به سرعت در حال افزایش هستند.

معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان همچنین به سرمایه‌گذاری در حوزه معدن اشاره و عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان در حوزه معدن خوشبختانه سرمایه‌گذاران نگاه خوب و مثبتی به حوزه معادن دارند و با تاکید مقام معظم رهبری بر حوزه معادن و جایگزینی آن به جای نفت اهمیت معادن روز به روز در حال بیشتر شدن بوده و استقبال سرمایه گذاران بیشتر است.

سیفی باغی خانی ادامه داد: بیشترین معادن سطح استان در شهر‌های قروه، بیجار، سقز و دیواندره متمرکز شده‌اند.

وی در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: با توجه به اهمیت معادن در اقتصاد کشور و اشتغالزایی بسیار خوبی که به همراه دارد انتظار می‌رود با ادامه روند توسعه معادن در مناطق محروم کشور و رشد اکتشافات، در آینده‌ای نه‌چندان دور معادن به‌عنوان پایه‌های اصلی رشد اقتصادی کشور و استان کردستان مورد استفاده قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده