تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۳۵
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۴۴۰۵۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت آلومینای ایران با محیط زیست خراسان شمالی

‌می‌متالز - تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین شرکت آلومینای ایران و محیط زیست خراسان شمالی با هدف حفظ حیات وحش و احیای زیستگاه‌های منطقه، کمک به اجرای طرح‌های حفاظتی و رفع آلودگی ناشی از فعالیت‌های واحد‌های صنعتی و معدنی منعقد شد.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت آلومینای ایران با محیط زیست خراسان شمالی

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در آیین انعقاد این تفاهم‌نامه که با حضور دکتر اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان و دکتر ابدالی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد گفت: شرکت آلومینای ایران همواره در راستای حمایت از حیات وحش و حفاظت از محیط زیست فعالیت‌های گسترده‌ای داشته است.

دکتر عبدالله شه‌بخش با تشریح وضعیت و اقدامات حوزه محیط زیست در این شرکت، یکی از اهداف استراتژیک شرکت را حفاظت از محیط زیست و فعالیت در راستای توسعه پایدار عنوان کرد.

وی سه ارزش سازمانی این شرکت را مرتبط با منابع انسانی و محیط زیست عنوان کرد و افزود: شرکت آلومینای ایران خود را موظف می‌داند در راستای توسعه پایدار با نگاه ملی به مسائل گام بردارد.

وی افزود: در همین راستا در ۳۶۰ هکتار محدوده در اختیار این مجموعه ۱۳ و نیم درصد فضای سبز ایجاد شده است و تلاش می‌کنیم این میزان را به ۲۰ درصد برسانیم.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران ادامه داد: همچنین طی سال جاری ۶ هزار  اصله درخت بادام، ۲ هزار اصله درخت انار ساوه، ۲ هزار اصله درخت سنجد و هزار اصله درخت زیتون کاشته شده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر اقدامات فوق پروژه‌های مطالعاتی زیادی با همکاری دانشگاه‌های مختلف در حال پیگیری است، اضافه کرد: در این راستا طرح مطالعاتی با دانشگاه گرگان برای اجرای طرح گیاه پالایی در طبیعت و همینطور گونه‌های مرتعی در خاک‌های پایین دست معدن و سنگ‌شکن در جهت احیا و بازسازی این مناطق در حال بررسی است.

دکتر شه‌بخش از اجرای طرح و فعالیت‌های کنترل آلایندگی آهک و بوکسیت خبر داد و اظهارداشت: به همین منظور بررسی بک فیلتر‌های موجود و طراحی بک فیلتر‌های جدید برای واحد‌های کنترل غبار سنگ‌شکن و معدن بوکسیت با چهار میلیارد تومان و مقاوم‌سازی و لایروبی آب بند‌های شرکت با هزینه ۳۰ میلیارد تومان جهت نگهداری از آب‌های زیرزمینی انجام شده است که اکنون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بند‌های تغذیه‌ای کشور با ظرفیت ۶۰۰ هزار متر مربع فعال است.

وی افزود: همچنین اجرای بند تغذیه‌ای جهت مهار سیل که در مراحل احیا، بازسازی و تکمیل آن هستیم از دیگر اقدامات حوزه محیط زیست این شرکت است.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در ادامه با بیان اینکه این شرکت مشابه این تفاهم‌نامه را با اداره کل منابع طبیعی نیز منعقد و انجام اقدامات زیست محیطی را در تعهد دارد، گفت: ما وظیفه خود می‌دانیم فراتر از یک بنگاه اقتصادی عمل کنیم.

دکتر شه‌بخش با تاکید بر اینکه این شرکت بخشی از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی است که وظیفه خود را توسعه واقعی به معنای پایدار می‌داند، اظهار داشت: انعقاد چنین تفاهم‌نامه‌هایی منجر به گام‌های بلندتر در این راستا خواهد شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست نیز در این آیین ضمن قدردانی از فعالیت‌ها و اقدامات موثر شرکت آلومینا در جهت حفظ محیط زیست، گفت: شرکت آلومینای ایران همواره در راستای حمایت از حیات وحش و حفاظت از محیط زیست فعالیت‌های گسترده و ارزشمندی داشته است.

اکبری با تشکر از نگاه مثبت مدیرعامل مجموعه شرکت آلومینای ایران در این زمینه، اظهارداشت: این رویکرد و نگاه در این مجموعه صنعتی بسیار باارزش بوده که الگویی موثر برای سایر صنایع کشور است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت از محیط زیست کشور نیز در ادامه حفاظت از محیط زیست را وظیفه همگانی خواند و گفت: عرصه محیط زیست گسترده و فراگیر است و حفظ محیط زیست تنها با یک نهاد یا سازمان امکان‌پذیر نیست.

ابدالی افزود: در این راستا باید تمام اجزای بخش خصوصی و مردم در زمینه حفظ محیط زیست کمک کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه حفظ محیط زیست بر اساس قانون یک وظیفه ملی است گفت: امیدواریم با انعقاد مشابه این تفاهم‌نامه‌ها شاهد اقدامات بیشتری در راستای حفاظت از محیط زیست به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه پایدار باشیم.

گفتنی است، امضای تفاهم‌نامه مشترک با هدف حفاظت از محیط زیست، فی‌مابین شرکت آلومینای ایران و محیط زیست خراسان شمالی با حضور مدیران کل سازمان حفاظت از محیط زیست کشور و با محوریت معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی انجام گرفت.

بخشی از اهداف این تفاهم‌نامه احیا زیستگاه‌ها و کاهش اثر مخاطرات زیست محیطی ناشی از فعالیت صنایع و معادن بر اقلیم و روی گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی منطقه و جلوگیری از اثرات سوء فعالیت انسانی و کمک به حفاظت از گونه‌های در حال انقراض است.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده