تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۰:۳۳
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۳۴۴۰۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مرکز آمار اعلام کرد

کاهش ۱۱.۵ درصدی قیمت کالا‌های صادراتی در سال گذشته

‌می‌متالز - براساس گزارش مرکز آمار ایران، در سال ۱۴۰۲، شاخص قیمت کل کالا‌های صادراتی مبتنی بر داده‌های ریالی ۱۸۵.۲ است و میزان تغییرات این شاخص نسبت به سال قبل برابر با ۳۰.۵ درصد بوده که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ (برابر با ۴۲.۰ درصد) با کاهشی حدود ۱۱.۵ واحد درصد همراه بوده است.

به گزارش می‌متالز، قیمت کالا‌های صادراتی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشور‌ها و نیز یکی از عوامل تعیین‌کننده رابطه مبادله است و تغییرات آن­ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در طرح شاخص قیمت کالا‌های صادراتی از کلیه کد‌های تعرفه صادراتی کشور سال ۱۴۰۰ (سال پایه) استفاده شده است. روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از آمار‌های ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران و طبقه‌بندی مورد استفاده سیستم طبقه‌بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) است. نتایج حاصل از این طرح در سطح کل کشور و برای ۲۰ گروه اصلی طبقه‌بندی HS قابل انتشار است و به تفکیک دلاری و ریالی محاسبه و منتشر می‌­شود.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، برای محاسبه شاخص سال ۱۴۰۲ از داده­‌های مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است؛ بنابراین نتایج اعلام شده به صورت مقدماتی است. پس از استخراج و ارائه‌ی داده­‌های قطعی سال ۱۴۰۲ توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، شاخص صادرات نیز از سوی مرکز آمار بازنگری شده و ارقام نهایی شاخص مربوط به این دوره به زودی به صورت قطعی، منتشر می‌شود.

کاهش تورم سالانه ریالی

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲، شاخص قیمت کل کالا‌های صادراتی مبتنی بر داده‌­های ریالی ۱۸۵.۲ است. میزان تغییرات این شاخص نسبت به سال قبل برابر با ۳۰.۵ درصد است که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ (برابر با ۴۲.۰ درصد) با کاهشی حدود ۱۱.۵ واحد درصد همراه بوده است. علاوه بر این، در گروه‌های اصلی طبقه‌بندی HS کم‌ترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه «اشیاء هنری، اشیاء کلکسیون و برخی اقلام دیگر.» (۱۰.۶ درصد) و بیش‌ترین نرخ مربوط به گروه «ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی، ادوات برقی» (۶۵.۸ درصد) است.

کاهش تورم سالانه دلاری

مطابق این گزارش، در سال ۱۴۰۲، شاخص قیمت کل کالا‌های صادراتی مبتنی بر داده­‌های دلاری برابر با ۱۰۳.۶ و میزان تغییرات این شاخص نسبت به سال قبل برابر با ۰.۴- درصد است که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ (برابر با ۳.۹ درصد) با کاهشی حدود ۴.۳ واحد درصد همراه بوده است.

کاهش ۱۱.۵ درصدی قیمت کالاهای صادراتی در سال گذشته

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده