تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۳۱
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۴۴۶۱۷
سرویس خبر : زمین شناسی

حضور روس‌ها برای معدن‌کاوی در ایران متوقف شد/ در حوزه اکتشافات مجبور به استفاده از کمک خارجی‌ها هستیم

‌می‌متالز - مدیر اکتشافات سازمان زمین‌شناسی با بیان این که حضور روس‌ها به منظور معدن‌کاوی در ایران فعلا متوقف شده است، گفت: به دلیل حجم کار اکتشافی بالا در کشور و همچنین وجود نیروی انسانی محدود، مجبور هستیم از کشور‌های خارجی کمک بگیریم.

به گزارش می‌متالز، مهدی محمدی، مدیر اکتشافات سازمان زمین‌شناسی در پاسخ به این سوال که بحث حضور روس‌ها در حوزه اکتشاف معادن در ایران به کجا رسید گفت: در این رابطه کار‌های اولیه انجام شده بود، اما فعلا متوقف شده است تا شرایط همکاری فراهم شود.

وی در واکنش به این موضوع که رسانه‌ها سابق بر این اعلام کرده‌اند که ۱۲۰ پروژه معدنی در ایران به روس‌ها واگذار شده است، گفت: ۱۲۰ پروژه نبوده، دو پروژه در دو منطقه در ایران بوده که در قالب لایه اطلاعاتی که تولید می‌شود، مجموع آن ۱۲۰ پروژه می‌شود.

محمدی در پاسخ به این سوال که آیا به دنبال جایگزینی برای روسیه هستید، گفت: کشور پهناور است و سازمان زمین‌شناسی و شرکت‌های معدنی ایران نمی‌توانند تمام کار اکتشاف را به تنهایی انجام دهند، مجبور هستیم از کشور‌های دیگر بهره بگیریم، احتمال دارد مانند گذشته از کشورهایی، چون چین، چک و یوگسلاوی استفاده کنیم.

مدیر اکتشافات سازمان زمین‌شناسی اضافه کرد: در حوزه اکتشاف صد درصد نیاز به کمک خارجی داریم و حتما باید این کار را انجام دهیم، چراکه هم نیروی انسانی ما بسیار محدود است و هم حجم کار اکتشافی ما بسیار بالا است.

محمدی در مورد انتشار خبر‌هایی مبنی بر حضور ایران در بخش معادن روسیه نیز گفت: همچین موضوعی صحت ندارد، اما ما در کشور‌های مختلف مانند گرجستان، تاجیکستان و ونزوئلا بوده‌ایم و تجربه زیادی هم داریم.

گفتنی است، پیش از این علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین‌شناسی در مورد همکاری روس‌ها در زمینه اکتشاف معادن در کشور به اقتصادآنلاین گفته بود که قرار است روس‌ها در تولید اطلاعات پایه نقشه‌های زمین‌شناسی، نقشه‌های ژئوشیمی و نقشه‌های زمین‌شناسی اقتصادی در یک محدوده محدودی از کشور کار پیمانکاری انجام دهند و تمام اطلاعاتی که توسط روس‌ها به دست آید در اختیار طرف ایرانی قرار می‌گیرد تا اکتشافات عمومی و تفصیلی انجام شود.

او همچنین گفته بود که هنوز قراردادی با روس‌ها امضاء نشده است، اگر این تفاهم‌نامه منجر به قرارداد شود، روس‌ها هم مانند شرکت‌های دیگر فقط تولید اطلاعات پایه را در مرحله شناسایی و پی‌جویی انجام می‌دهند و هیچ کار دیگری جزء این انجام نمی‌دهند.

منبع: اقتصاد آنلاین

عناوین برگزیده