تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۵۴
بازدید: ۳۲
کد خبر: ۳۴۴۶۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر صمت در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن:

صادرات فتح الفتوح است

‌می‌متالز - وزیر صمت با بیان اینکه صادرات فتح الفتوح است و تا زمانی که شرکت‌ها صادرات نداشته باشند با مقصد فاصله بسیاری دارند، گفت: باید با ابزار‌های مختلف اعم از دیپلماسی، تشویقی و حتی تنبیهی شرکت‌ها را وادار به صادرات کنیم.

به گزارش می‌متالز، «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: وقتی به صنایع مختلف مراجعه می‌کنم می‌گویند تولید ما ۱۰۰ درصد بومی شده است، به نظر شما این اتفاق درستی است؟

وی به نظرم اگر ما ۸۰ درصد خودرو را بسازیم، اما موتور را نسازیم، حتی اگر موتور را بسازیم، اما طراحی نکرده باشیم، تلاش ما کامل نیست، افزود: در این دوره سعی کردیم تا ریل‌گذاری را به گونه‌ای انجام دهیم تا با ارتقای سطح فناوری کشور به سطوح عالی هم ترازی با دنیا برسیم و با تحقیق و توسعه و اتکا به ظرفیت‌های علمی کشور به سمت یک صنعت دانش‌بنیان حرکت کنیم.

پیمان منطقه‌ای فعال نداریم

وزیر صمت ادامه داد: در صورت تحقق این هدف، تردید نکنید که کیفیت تضمین می‌شود و ارزش افزوده بالا خلق می‌شود و در این شرایط دیگر گلوگاه‌های آزاردهنده در تولید نخواهیم داشت و بازار‌های جهانی به روی ما باز می‌شوند و نخبگان به جای مهاجرت در صنایع حضور می‌یابند. در آن روز مرجع جهانی می‌شویم و با نام تجاری خود کالا را تولید و صادر می‌کنیم.

وی اضافه کرد: بدون تردید تا زمانی که صنایع ما تعامل سازنده با مراکز علمی پیشرفته دنیا نداشته باشند نمی‌توانند خود را روزآمد بدانند؛ بنابراین باید صنایع ایرانی را با دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی دنیا مرتبط کنیم که نیازمند تعامل گسترده با دنیا است.

علی‌آبادی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر در صنعت خودرو ۳۷ شرکت خودروسازی داریم که خودروی اقتصادی تولید نمی‌کنند؛ برای تولید محصول اقتصادی باید کنسرسیوم صنعتی درست کنیم تا به اندازه مطلوب اقتصادی برسیم و اگر دامنه، محدوده و مقیاس اقتصادی نباشد کالای ما رقابتی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه تمامی عواملی که قیمت‌گذاری دستوری را رقم می‌زند، ناشی از رانت است، خاطرنشان کرد: هیچ یک از شرکت‌ها تاکنون از من وام ارزی نخواسته‌اند بلکه مطالبه وام ریالی دارند چراکه در قبال وام ارزی باید ارز پس دهند، اما به‌دلیل تورم بالا، وام ریالی برای شرکت‌ها جذاب‌تر است؛ بنابراین صنعت ما مولد و اقتصادی نیست.

صادرات فتح الفتوح است

وزیر صمت در بخش دیگری به صادرات اشاره کرد و یادآور شد: صادرات فتح الفتوح است و تا زمانی‌که شرکت‌ها صادرات نداشته باشند با مقصد فاصله بسیاری دارند؛ باید با ابزار‌های مختلف اعم از دیپلماسی، تشویقی و حتی تنبیهی شرکت‌ها را وادار به صادرات کنیم؛ یعنی اگر شرکتی نتواند کالا صادر کند باید تنبیه شود و ارز نگیرد.

وی با تاکید بر اینکه ارز باید به کسی پرداخت شود که بتواند صادرات انجام دهد، تاکید کرد: محور همه امور باید صادرات باشد.

علی‌آبادی افزود: اگر کالا فاقد کیفیت و استاندارد‌های لازم نباشد در بازار‌های جهانی جایی ندارد لذا شرکت‌ها باید آماده رقابت واقعی باشند؛ مادامی که شرکت‌های خودروساز ما با خود رقابت کنند وضعیت همینی است که امروز می‌بینید.

وی ادامه داد: در تخصیص ارز به سمت خودرو‌هایی برویم که مشابه داخل دارند نه اینکه لوکس وارد کنیم که در داخل ساخته نمی‌شوند؛ با این شیوه نشان می‌دهیم که با قیمت پایین‌تر می‌توان خودروی خود سوار شد؛ مثلاً با ۸ هزار دلار می‌توان خودروی درجه یک ساخت. خودروسازان باید خود را تکان دهند، زیرا در غیر این صورت همین جایی که هستند، می‌مانند.

وزیر صمت با بیان اینکه «هر کسی به محیط زیست احترام نگذارد، آدم نیست»، گفت: به‌شدت معتقدم وضعیت فعلی محیط زیست کشور عدم دستیابی به فناوری‌های پیشرفته است و هنوز می‌خواهیم به صورت سنتی کار کنیم. مادامی که فناوری در بخش معدن ارتقا نیابد، معدنکاران نباید انتظار همکاری با محیط زیست داشته باشند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده