تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۴۶
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۴۳۹۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تصمیمات غلط دولت، برند ایرانی را در دنیا سرکوب کرده است/ بازار‌های صادراتی ایران یک به یک از بین می‌روند

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: صادرکننده امروز در وسط میدان مشکلات است و بخش عظیمی از بازار صادرات ایران به کشور عراق از بین رفته است.

به گزارش می‌متالز، آریا صادق نیت حقیقی در نشست فعالان اقتصادی با قائم‌مقام وزیر صمت در اتاق بازرگانی قم، از ترکیه به عنوان بزرگترین رقیب ایران برای صادرات نام برد و گفت: روسیه نیز مواد اولیه ارزان قیمت را برای ترکیه تامین می‌کند و شرایط تحریم در ایران وضعیت را دشوار کرده است و به همین دلیل تجار عراقی با ترکیه همکاری می‌کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: بزرگترین بدهکار دولتی به پیمانکاران خود وزارت نیرو است و این موضوع برای ما مشکل ایجاد خواهد کرد. وی گفت: رفع تعهد ارزی، عدم تامین مواد اولیه با نرخ دولتی در بورس و صادرات مواد خام به قیمت ارزان سه مشکل اساسی صنعتگران است.

وی عنوان کرد: در ترکیه هم دو نرخ ارز دولتی و آزاد وجود دارد و تجار عراق در معاملات با ترکیه از طریق بانک ارز را با دینار دولتی جابه جا می‌کنند لذا تجارت با ترکیه به صرفه تجار عراقی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی قم ادامه داد: مسوولان کشور ترکیه برای تجار امتیازاتی قائل شده و تعرفه‌ها را کاهش داده و جوایزی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته، اما تولیدکننده در ایران چوب ابزار‌های مالیاتی، جریمه و محدودیت‌ها را هم می‌خورد.

حقیقی همچنین اظهارداشت: در بورس دلار ۴۰ تومانی را اعلام می‌کنند، اما به این رقم ۱۰ درصد اضافه می‌کنند؛ به عنوان مثال آلومینیوم در بورس ۱۱۴ تومان عرضه و ۱۴۸ تومان معامله می‌شود و در تهیه مواد اولیه دلار ۶۰ تومانی مورد محاسبه قرار می‌گیرد به این معنا که ما با دلار ۶۰ هزار تومانی آلومینیوم و با دلار ۸۰ هزار تومانی قطعات یدکی، موتور و امثال آن را خریداری می‌کنیم.

رئیس کمیته صنایع فلزی کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی قم گفت: تولیدکننده در ایران با وجود محدودیت برق و گاز و با هزینه‌های بالاسری به دلیل ناترازی‌های انرژی تولید و صادرات را انجام می‌دهد، اما در پایان دولت می‌گوید دلار را در سامانه نیما ۴۰ تومان به من بفروشید؛ این اقدام به این معنا است که صادرات را تعطیل کنیم.

وی افزود: ما درخصوص دارایی و مالیات با مشکل مواجه می‌شویم لذا برند ایرانی در بازار‌ها سرکوب شده و خواهد شد و صادرکننده ایرانی درحال نابود شدن است و بازار‌های صادراتی از جمله بازار عراق را از دست دادیم، زیرا سیاست‌های دولت صادرات را نابود و این بازار را هم از تجار گرفت.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم

عناوین برگزیده