تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۳۴
بازدید: ۲
کد خبر: ۳۴۴۶۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
حمایت مالی وارن بافت از بنیاد گیتس پایان یافت

سرنوشت میراث میلیاردر آمریکایی

‌می‌متالز - اسطوره سرمایه‌گذاری آمریکا وارن بافت، برنامه خود برای تخصیص ثروت افسانه‌ای‌اش به امور خیریه بعد از در گذشتش را مشخص کرد. در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت برکشر هاتاوی گفت بعد از درگذشتش، تقریبا تمام ثروتش به یک صندوق خیریه تحت نظارت دختر و دو پسرش منتقل خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، بافت اعلام کرد حمایت مالی او از بنیاد گیتس نیز به پایان خواهد رسید. این سرمایه‌گذار افسانه‌ای تاکنون میلیارد‌ها دلار به بنیاد بیل و ملیندا گیتس اهدا کرده است. این میلیاردر آمریکایی تاکنون بیش از نیمی از سهام خود در شرکت برکشر را بخشیده است. این شرکت از سال۱۹۵۶ تحت مدیریت او به یک هلدینگ عظیم سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. بعد از رونمایی از آخرین دور کمک‌های مالی به صندوق‌های خیریه در روز جمعه، بافت اکنون مالک حدود ۱۳۰میلیارد دلار از سهام شرکت برکشر است. سه فرزند بافت باید به اتفاق آرا تصمیم بگیرند که این ثروت عظیم را به چه اهداف بشردوستانه‌ای اختصاص دهند. بافت ۹۳ساله گفت: برای نحوه استفاده از این سرمایه توسط فرزندانش، حکمی صادر نخواهد کرد. با این حال، او نگاه شخصی خود را در این رابطه به اشتراک گذاشت. به گفته او «این ثروت باید برای کمک به مردمی استفاده شود که به اندازه ما خوش‌شانس نبوده اند. هشت میلیارد نفر در جهان زندگی می‌کنند و من و فرزندانم، جزو یک‌درصد خوش‌شانس هستیم. راه‌های زیادی برای کمک به مردم وجود دارد.»

بافت در سال۲۰۰۶ (زمانی که تعهد کرد تا آخر عمرش اقدامات نیکوکارانه انجام دهد)، اعلام کرد آماده است بخشی از سرمایه خود را صرف امور خیریه کند. او تعهد کرد در طول عمر خود، سالانه مبالغی را به بنیاد گیتس و چهار صندوق تحت مدیریت خویشاوندانش اهدا کند. البته مشخص نبود که برای ثروت بافت بعد از مرگ او چه اتفاقی خواهد افتاد. در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال، بافت توضیح داد که برنامه حمایت مالی از این ۶صندوق تنها در طول حیاتش ادامه پیدا خواهد کرد. او تاکید کرد که بار‌ها وصیت‌نامه خود را بازتنظیم کرده است و اکنون فکر می‌کند فرزندانش برای مدیریت این ثروت پس از او به بلوغ لازم رسیده‌اند.

فرزندان بافت

سوزان بافت، بانوی خیرخواه و ۷۱ساله، در شهر اوما‌ها سکونت دارد و ریاست بنیاد شروود را بر عهده دارد. این بنیاد نیکوکاری، حامی آموزش کودکان و عدالت اجتماعی است و در جهت ارتقای این دو مقوله مهم در جامعه تلاش می‌کند. علاوه بر این، خانم بافت ریاست بنیاد سوزان تامپسون بافت را نیز عهده‌دار است. این بنیاد به نام مادر و همسر اول آقای بافت که در سال۲۰۰۴‌دار فانی را وداع گفت، نام‌گذاری شده است. بنیاد سوزان تامپسون بافت در کنار اعطای بورسیه‌های تحصیلی، از حقوق باروری نیز حمایت مالی می‌کند و در این زمینه فعالیت‌های موثری انجام می‌دهد.

هوی بافت، فرزند ۶۹ساله وارن بافت که در ایلینوی زندگی می‌کند، ریاست بنیاد هوارد جی بافت را بر عهده دارد. این بنیاد در زمینه‌های مهمی همچون امنیت غذایی، کاهش مناقشات و مبارزه با قاچاق انسان فعالیت می‌کند. تعهدات بشردوستانه هوی بافت، او را همصدا با پدرش در مسیر نیکوکاری قرار داده است. پیتر بافت، آهنگ‌ساز ۶۶ساله ساکن حوالی کینگستون، نیویورک، به همراه همسرش، جنیفر بافت، بنیاد نووو را رهبری و هدایت می‌کنند. این بنیاد روی پروژه‌هایی از جمله همکاری با جوامع بومی تمرکز دارد. وارن بافت در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال، از اطمینان و اعتماد کامل خود به فرزندانش سخن گفت. او با قاطعیت اظهار کرد: «من از ارزش‌های فرزندانم بسیار راضی هستم و به نحوه مدیریت امور توسط آنها کاملا اعتماد دارم.»

بنیاد گیتس یکی از بزرگ‌ترین بنیاد‌های خیریه جهان، به خاطر فعالیت‌هایش در زمینه بهداشت جهانی، کاهش فقر و برابری جنسیتی شناخته شده است. وارن بافت از سال۲۰۰۶ تا ۲۰۲۳، مبلغ ۳۹.۳میلیارد دلار به این بنیاد کمک مالی کرده است. مارک سوزمن، مدیرعامل بنیاد گیتس اعلام کرده است که این بنیاد از کمک‌های مالی آقای بافت بسیار سپاسگزار است. سوزمن در ستایش از کمک‌های بی‌دریغ وارن بافت به این بنیاد چنین گفت: «آقای بافت طی بیش از ۱۸سال، با اهدای کمک‌های مالی هنگفت و ارائه مشاوره‌های ارزشمند، سخاوتی بی‌نظیر نسبت به بنیاد گیتس نشان داده است. نقش ایشان در حمایت و هدایت فعالیت‌های این بنیاد در جهت خلق جهانی که در آن هر فرد فرصت تجربه یک زندگی سالم و پربار را داشته باشد، بی‌بدیل و ستودنی است.»

بافت تا سال۲۰۲۱ به‌عنوان عضو هیات امنای بنیاد گیتس فعالیت می‌کرد. او کمتر از دو ماه پس از اعلام جدایی بیل و ملیندا گیتس، بنیانگذاران این بنیاد، از سمت خود استعفا داد. ملیندا نیز به تازگی از این بنیاد کناره‌گیری کرده است. فرزندان وارن بافت در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال اعلام کردند که هنوز تصمیمی درباره نحوه تخصیص ثروت بازمانده از پدر نگرفته‌اند. سوزان بافت در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های خود و برادرش برای میراث هنگفت پدرشان گفت: «هنوز درباره نحوه تخصیص این ثروت تصمیم نگرفته‌ایم؛ زیرا به نظر کمی زود است. اما حدس می‌زنم که احتمالا این پول صرف ادامه فعالیت‌هایی خواهد شد که تاکنون در آنها مشغول بوده‌ایم.»

پیتر بافت، دیگر فرزند وارن بافت درباره پیچیدگی‌های تصمیم‌گیری درخصوص نحوه مدیریت ثروت پدرشان چنین گفت: «تصمیمات نهایی ما می‌تواند تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله نوسانات قیمت سهام، قوانین مالیاتی و تحولات اجتماعی و سیاسی قرار گیرد.» او افزود: «متغیر‌های بسیار زیادی در این زمینه وجود دارند و به همین دلیل، پیش‌بینی اینکه دقیقا چه اقداماتی در آن زمان درست خواهند بود، عملا غیرممکن است.»

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد