تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۴۸
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۳۴۴۷۴۱

تشکر انجمن ریلی از راه‌ آهن بابت برنامه واگذاری لکوموتیو‌ها

تشکر انجمن ریلی از راه‌ آهن بابت برنامه واگذاری لکوموتیو‌ها
‌می‌متالز - رییس انجمن شرکت‌های ریلی از راه آهن بابت برنامه واگذاری لکوموتیو‌ها به بخش خصوصی تشکر و خواستار تسریع در این کار شد.

به گزارش می‌متالز، اواخر اردیبهشت‌ماه امسال مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از برنامه واگذاری ۵۰ لکوموتیو متوقف (زمین‌گیر) از طریق مزایده عمومی خبر داده و گفته بود: به دنبال تولید موتور لکوموتیو با استفاده از شرکت‌های دانش‌های دانش‌بنیان هستیم.

سیدمیعاد صالحی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر برنامه راه‌آهن برای استفاده از سرمایه‌های مردم در بخش ریلی اظهار کرد: با توجه به نامگذاری سال به نام جهش تولید با مشارکت مردم، راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران ۵۰ دستگاه لکوموتیو متوقف را از طریق مزایده عمومی واگذار می‌کند. شرکت‌های بخش خصوصی می‌توانند در این مزایده حضور یابند. تلاش می‌کنیم در سال جاری نهضت احیاء، تولید و بازسازی لکوموتیو را راه‌اندازی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید با استفاده از ظرفیت داخلی از واردات لکوموتیو بی‌نیاز شویم، یکی از برنامه‌های این مجموعه استفاده از توان شرکت‌های دانش‌های برای تولید موتور لکوموتیو عنوان کرد و افزود: اولویت راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران در بخش لکوموتیو استفاده از شرکت‌های توانمند داخلی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بخش خصوصی و دولتی ۳۲۰ لکوموتیو در اختیار دارند که به دنبال آن هستیم این تعداد را از محل منابع راه آهن ماده ۱۲ و سرمایه‌های بخش خصوصی افزایش دهیم. س

سبحان نظری رییس انجمن شرکت‌های ریلی در این رابطه با قدردانی از راه آهن بابت برنامه واگذاری لکوموتیو به بخش خصوصی می‌گوید: البته با توجه به برخی اتفاقات تلاش اخیر راه آهن برای واگذاری لکوموتیو به بخش خصوصی را صادقانه نمی‌بینیم. واقعیت آن است که طی ۲، ۳ سال اخیر تلاش راه آهن بیشتر معطوف به این بوده که راه آهن دولتی‌تر شود.

سبحان نظری با بیان این‌که برخی می‌گویند لکوموتیو گاو شیرده راه آهن است و نباید آنرا واگذار کنیم، افزود: طی چند سال گذشته تلاش‌ها بر این بوده که برای راه آهن به‌عنوان بخش خصوصی لکوموتیو وارد کشور شود. از سوی دیگر سمت و سوی برنامه‌ها به گونه‌ای بوده تا سرمایه‌های بخش خصوصی را دولتی کنند. در این رابطه می‌توان به تلاش برای بازگرداندن شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا اشاره کرد.

وی با یادآوری این‌که واگذاری لکوموتیو به بخش خصوصی مسبوق به سابقه نیست، گفت: ممکن است اعلام شود بر اساس تکلیف برنامه هفتم توسعه در حال پیگیری است، اما معتقدیم از این کار حمایت‌های لازم برای عملیاتی شدن، صورت نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر این‌که بابت اجرا مُر قانون توسط راه آهن تشکر می‌کنیم، اضافه کرد: بر اساس آیین نامه سهم بهینه دولت و بخش غیردولتی در فعالیت‌های راه و راه‌آهن مصوب سال ۸۸ شورای عالی اجرا سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، باید همه لکوموتیوها، بخشی از خطوط، بخشی از ایستگاه‌ها، بخش زیادی از فرآیند‌ها مدیریتی و ... به بخش خصوصی واگذار شود.

رئیس انجمن شرکت‌های ریلی افزود: بر اساس قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی راه آهن حق ندارد جلوی تردد واگن‌ها را بگیرد، البته غیر از دلایل ایمنی و فنی. این یک حکم قانونی عقلانی بوده است، چراکه اگر کسی بدهکار است، باید چرخ واکنش بچرخد تا بتواند بدهی خود را زودتر پرداخت کند.

وی با تاکید بر این‌که واگذاری لکوموتیو به بخش خصوصی یک کار واجب است که دیرهنگام انجام می‌شود از نامشخص بودن شرایط این واگذار و قیمت آن خبر داد و گفت: در این رابطه راه آهن جلسه با انجمن برگزار نکرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت