تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۰۶
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۳۴۴۴۸۹
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با «می‌متالز» عنوان کرد:

دهکده‌های لجستیکی، فرصت مناسبی برای اتصال فولادسازان به خطوط ریلی است

‌می‌متالز - برخی فولادسازان در زمینه اتصال خطوط صنعتی تجاری به خطوط ریلی پیشگام شده‌اند که در این زمینه می‌تواند اتصال شرکت آهن و فولاد ارفع به خطوط ریلی را مثال زد که روز دوم تیرماه سال‌ جاری شاهد افتتاح این خط بودیم. مساله این است که با چه سیستمی می‌توان واحد‌های فولادسازی را به خطوط ریلی متصل کرد که این امر همراه با چه مزایایی برای آنها خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، «سیدمیعاد صالحی» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار «می‌متالز» و در پاسخ به این پرسش که برای تقویت بین دو حوزه صنعت فولاد با حوزه ریلی چه اقداماتی باید انجام داد و آیا این امر به حضور بخش خصوصی نیاز دارد، گفت: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تفاهم‌نامه‌های خوبی را با فولادسازان در دست اقدام دارد و در این زمینه بستر‌های خوبی را ایجاد کرده است، ناظر بر اینکه هم موضوع زیرسازی و هم روسازی و هم موضوع اتصال این خطوط به ایستگاه‌ها مطرح است. ما تسهیلات خوبی را برای این حوزه قائل شدیم و بنگاه‌های فولادی نیز استقبال خوبی از این موضوع به عمل آورده‌اند. امروز نیز شاهد به ثمر رسیدن بخشی از این تفاهمات هستیم که در این راستا می‌توان شرکت آهن و فولاد ارفع را مثال زد که این روز‌ها به خط ریلی متصل شده است.

صالحی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین خطوط اتصال این بنگاه‌ها ما را به سمت احداث دهکده‌های لجستیکی پیش می‌برد. ما در شهر‌های مختلف، دهکده‌های لجستیکی ریلی را احداث می‌کنیم که برای بنگاه‌ها از جمله فولادسازان که بار‌های ریل‌پسند دارند، محل خوبی برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌روند؛ بندرخشک یا مرکز لجستیکی آپرین در نزدیکی تهران، مجموعه شهید مطهری در مشهد و مجموعه‌های لجستیکی که در نزدیکی مرز‌های ریلی قرار دارند، نمونه‌هایی از این بندر‌های خشک به‌شمار می‌روند. این موارد می‌توانند به مثابه یک سبد به‌شمار آیند که شیفت بار را از جاده به ریلی برای بنگاه‌ها به‌ویژه فولادسازان جذاب کنند.

وی در ادامه با برشمردن مزایای اتصال بنگاه‌های بزرگ به خطوط ریلی خاطرنشان کرد: امروز نیز شاهد اتصال خطوط صنعتی تجاری بنگاه‌های بزرگ به خطوط ریلی به مسافت ۱۵ هزار کیلومتر هستیم. اتصال بنگاه‌های بزرگ هم برای نهاده‌های تولید و هم برای فروش محصول و صادرات قابلیت بیشتری ایجاد می‌کند. شبکه ریلی تا مرز‌ها گسترده شده و حتی امکان حمل مستقیم وجود دارد. در کنار حمل جاده‌ای، شاهد یک حمل ریلی با قابلیت بالا به لحاظ ایمنی و حمل بار‌ها با اندازه بزرگ در زمستان و تابستان و ذخیره‌سازی انرژی خواهیم بود که از منظر‌های مختلف می‌تواند هم به نفع بنگاه‌ها و هم به نفع کشور باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم تلاش شد بار‌های ریل‌پسند با کمک بنگاه‌ها به‌ویژه فولادسازان ایجاد شود. نخستین فولاساز، یعنی فولاد ارفع در این زمینه پیشتاز شد و با افتتاح ۹ کیلومتر در فاز اول، به شبکه ریلی متصل شد.

صالحی افزود: فواید این اتصال برای بنگاه‌ها افزایش قابل اطمینان برای دسترسی نهاده‌ها و فروش محصولات در فصول مختلف است. ضمن اینکه فواید حاکمیتی دارد، چراکه عمده بار‌های فولادی‌ها، بار‌های ترافیکی هستند که هم سبب آسیب رساندن به جاده‌ها و هم افزایش ریسک تصادفات جاده‌ای می‌شوند که با جابجایی جاده به ریل، شاهد ایمنی بالا هم برای بار‌های بنگاه‌ها و هم ایمنی مردم در جاده‌ها خواهد شد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده