تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۴
بازدید: ۳۲
کد خبر: ۳۴۴۷۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
اثر مازاد عرضه در پیش‌بینی‏‏‌ها منعکس شد

تغییر انتظار‌ها در بازار سنگ آهن

‌می‌متالز - قیمت سنگ آهن با عیار ۶۲‌ درصد در آخرین روز معاملاتی با اندکی کاهش همراه بود و به ۱۰۶.۳دلار به ازای هر تن رسید. این در حالی است که قرار بود در ماه ژوئن قیمت این محصول معدنی بیش از ۱۰‌ درصد کاهش یابد؛ چراکه عدم‌قطعیت تقاضا در چین به عنوان مصرف‌کننده اصلی سنگ‌ آهن و نشانه‌هایی از عرضه فراوان در این کشور بر بازار تاثیر گذاشته است.

به گزارش می‌متالز، همچنین سرمایه‌گذاران منتظر ارقام PMI تولیدی چین هستند. در همین حال، پکن به‌تازگی اقدام به کاهش محدودیت‌های خرید مسکن کرده است که می‌تواند به حمایت از بازار املاک و افزایش تقاضای فولاد برای ساخت‌وساز مسکن کمک کند.

پیش‌بینی جدید از بهای سنگ آهن

تیم استراتژی اقتصاد و کالا‌های Macquarie پیش‌بینی قیمت سنگ آهن در سه‌ سال پیش رو را تغییر داد. بر اساس تازه‌ترین برآورد‌های انجام‌ شده از سوی این تیم، با نگاه به پیش‌بینی‌های مربوط به تخمین حجم عرضه و میزان تقاضای سنگ آهن تا سال ۲۰۲۶، بهای قبلی برآورد شده در سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶، بین یک تا ۱۱‌ درصد کاهش یافته است. در پیش‌بینی جدید تیم استراتژی اقتصاد و کالا‌های Macquarie، ارزش سنگ آهن در سال ۲۰۲۴ معادل یک‌ درصد، در ۲۰۲۵ برابر با ۱۰‌ درصد و در ۲۰۲۶ حدود ۱۱‌ درصد کاهش یافته است. افزایش عرضه سنگ آهن و رشد محدود در بخش تقاضا، به تغییر و کاهش ارقام پیش‌بینی‌شده قبلی در ارتباط با بهای سنگ آهن منجر شده است. مطالعات انجام‌ شده نشان می‌دهد، در سمت عرضه نیز در این باره زمانی -۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶- عوامل کوتاه‌مدت و بلندمدت متناقضی می‌تواند دخالت داشته باشد که هرکدام از آنها می‌تواند وضعیت عرضه در این بخش را تحت‌تاثیر قرار دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، در کوتاه‌مدت، قیمت‌های فعلی احتمالا منعکس‌کننده میزان مازاد عرضه در سال ۲۰۲۴ است.

مک کواری می‌گوید که در نتیجه این پیش‌بینی‌ها و برآورد‌های موجود از عوامل احتمالی مداخله گر، تیم استراتژی کالای آنها به‌تازگی به سمت صعود تاکتیکی سنگ آهن در کوتاه‌مدت حرکت کرده است. Macquarie پیشنهاد می‌کند، در بلندمدت با اجرای پروژه‌های جدید، ظرفیت تولید سنگ آهن افزایش یافته و بازار به سمت مازاد عرضه سوق داده شود. پیش‌بینی می‌شود اجرای دو پروژه اصلی در این زمینه بیشترین تاثیر را داشته باشد که یکی از آنها پروژه سیماندو ریوتینتو و دیگری پروژه Onslow Mineral Resources در غرب آفریقاست.

این در حالی است که برخی تحلیلگران از جمله مورگان‌استنلی، پتانسیل بازگشت کوتاه‌مدت قیمت سنگ آهن را مطرح می‌کنند. بر اساس این دیدگاه، سنگ آهن به‌زودی از اوج رشد عرضه عبور می‌کند و چرخه فولاد معمولا پس از تابستان تغییر می‌کند، در حالی که چین به افزایش حمایت از تولید و دارایی ادامه می‌دهد. همه اینها می‌تواند موجب شود که بازار سنگ آهن، شاهد بازگشت قیمت‌ها به سطح سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۳ باشد. از نظر قیمتی نیز عقب‌نشینی اخیر، قیمت لحظه‌ای را «نزدیک به حمایت هزینه» قرار می‌دهد. مورگان استنلی معتقد است که این امر به حفظ قیمت‌ها در حالت «حمایت شده» کمک می‌کند و «محدوده افزایش» را به هدف پایان سال ۱۲۵دلار آمریکا در هر تن فراهم می‌کند. مورگان استنلی پیش‌بینی خود در خصوص ارزش سنگ آهن در سال مالی ۲۰۲۵ را با یک‌درصد کاهش به ۱۱۴ دلار در هر تن رسانده و هدف سال مالی ۲۰۲۶ خود را بدون تغییر در ۱۰۳ دلار در هر تن باقی گذاشته است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده