تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۵۸
بازدید: ۵۰
کد خبر: ۳۴۵۳۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اقدام مهم سازمان امور مالیاتی در راستای مردمی‌سازی اقتصاد

مالیات بده، محل مصرفش را هم مشخص کن

مالیات بده، محل مصرفش را هم مشخص کن
‌می‌متالز - دستیار مردمی‌سازی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: بر اساس آیین‌نامه اخیر سازمان امور مالیاتی که به تصویب هیات وزیران رسیده است، مودیان مالیاتی از این پس خودشان در یک سامانه، مشخص می‌کنند که مالیات پرداختی‌شان در چه پروژه عمرانی و زیرساختی کشور مورد استفاده قرار بگیرد. به این ترتیب، بیشترین سطح روشنگری و مشارکت فعال مودی را در امور مالیاتی و تعیین محل هزینه‌کرد آنها خواهیم داشت.

به گزارش می‌متالز، مالیات یکی از درآمد‌های پایدار دولت‌هاست که زمینه را برای اداره کشور و انجام پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای فراهم می‌کند. کشور‌های پیشرفته به واسطه همین درآمد‌ها به انجام پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی می‌پردازند و کشورشان را اداره می‌کنند.

از آنجایی که فرهنگ مالیات‌دهی در کشور ما وجود ندارد و تا الان به درآمد‌های نفتی وابسته بوده‌ایم، برخی تصور می‌کنند گرفتن مالیات به معنی دست بردن در جیب مردم است. در حالی که واقعیت این است که مالیات‌ستانی حقه از همگان و به کار انداختن درآمد‌های مالیاتی در پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای و ارائه خدمات به مردم امری معمول در کشور‌های پیشرفته و در نهایت به نفع کشور است.

سازمان امور مالیاتی طی سه سال گذشته و در دولت شهید رئیسی اقدامات گسترده‌ای در زمینه اصلاح نظام مالیاتی کشور به اجرا گذاشت. به طوری که درآمد‌های مالیاتی دولت از محل مقابله با فرار مالیاتی و تمرکز بر مودیان بزرگ افزایش چشمگیری داشت.

طرح وزارت اقتصاد برای مودیان مالیاتی و انتخاب محل مصرف مالیاتشان

درآمد‌های مالیاتی در بخش بهداشت و درمان، هزینه مورد نیاز شهرداری‌ها برای ارائه خدمات به مردم و انجام پروژه‌های عمرانی و دیگر امور زیربنایی به کار گرفته شد. به تازگی وزارت اقتصاد طرحی را در همین زمینه به تصویب هیات وزیران رساند.

بر اساس مصوبه هیات وزیران، مشمولین ماده ۱۰۰ می‌توانند محل هزینه‌کرد مالیات پرداختی‌شان را مشخص کنند. مودیان در زمان پرداخت مالیات می‌توانند تعیین کنند که تمایل دارند مالیات پرداختی‌شان در کدام طرح عمرانی و توسعه‌ای کشور به کار بیفتد.

روشنگری در زمینه محل مصارف مالیات از اهمیت بالایی برخوردار است. به زعم کارشناسان، همان‌طور که حق دولت است به مالیات‌ستانی حقه از همگان متناسب با درآمدشان اقدام کند، مردم نیز این حق را دارند که بدانند مالیات پرداختی‌شان در کجا هزینه می‌شود.

اقدام اخیر سازمان امور مالیاتی که این امکان را برای مودیان به وجود آورده است که محل هزینه‌کرد مالیات پرداختی‌شان را مشخص کنند، روشنگری زیادی در زمینه مصارف مالیات صورت می‌دهد.

در گفتگو با حمید بهزادی‌بخش، دستیار مردمی‌سازی سازمان امور مالیاتی کشور این طرح سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد را که به تصویب هیات وزیران رسیده است، بررسی کرده‌ایم.

مردم مشخص میکنند مالیات در کدام پروژه عمرانی مصرف شود

بهزادی‌بخش دستیار مردمی‌سازی سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص مصوبه اخیر هیات وزیران در خصوص مصارف مالیات تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی دولت سیزدهم در آخرین اقدامش ترتیبی داده است که مودی بتواند محل هزینه‌کرد مالیاتی که پرداخت می‌کند را در طرح‌های عمرانی خودش تعیین کند. آیین‌نامه‌ای را وزارت اقتصاد آماده کرد که به تصویب هیات وزیران رسید، بر اساس آن مشمولین تبصره ماده ۱۰۰ می‌توانند تعیین کنند که مالیات پرداختی‌شان در کدام طرح عمرانی هزینه شود.

دستیار مردمی‌سازی سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: یکی از مزیت‌های مصوبه مورد بحث در هیات وزیران این است که به جا افتادن فرهنگ مالیات‌ستانی در کشور کمک می‌کند. عنوان این اقدام نشانه‌دار کردن مصارف مالیات در کشور است.

یک آرزوی قدیمی محقق شد

این مسوول دولتی توضیح داد: اقدامی که سازمان امور مالیاتی در قالب مصوبه هیات وزیران انجام داده است، یک آرزو در کشور بود که محقق شده است. به این ترتیب، مشخص می‌شود که مالیات‌ها دقیقاً در کجا مصرف می‌شود و فراتر از آن، مودیان می‌توانند محل هزینه‌کرد مالیات‌ها را مشخص کنند.

بهزادی‌بخش گفت: در این طرح قرار است سازمان برنامه و بودجه طرح‌های عمرانی‌ای را که طی سال جاری خاتمه پیدا می‌کنند، به سازمان امور مالیات معرفی کند. در ادامه مودی می‌تواند انتخاب کند که مالیات پرداختی‌اش در کدام طرح مورد استفاده قرار بگیرد.

وی ادامه داد: همواره این سوال برای مودی مطرح بود که مالیات پرداختی‌اش صرف چه چیزی می‌شود. در همین راستا، سازمان امور مالیاتی تلاش می‌کرد روشنگری داشته باشد و گزارش‌هایی ارائه کند که مالیات‌ها در حوزه بهداشت و درمان و یا افتتاح فلان پروژه به کار گرفته شده است.

محل هزینه‌کرد مالیات‌ها در امور جاری نیست

این مسوول دولتی خاطرنشان کرد: بر اساس آیین‌نامه اخیر سازمان امور مالیاتی که به تصویب هیات وزیران رسیده است، مودیان مالیاتی از این پس خودشان در یک سامانه، مشخص می‌کنند که مالیات پرداختی‌شان در چه پروژه عمرانی و زیرساختی کشور مورد استفاده قرار بگیرد. به این ترتیب، بیشترین سطح روشنگری و مشارکت فعال مودی را در امور مالیاتی و تعیین محل هزینه‌کرد آنها خواهیم داشت.

بهزادی‌بخش گفت: موضوع مهم این است که محل هزینه‌کرد مالیات‌ها در امور جاری نیست و مصوبه هیات وزیران فقط برای پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور مدنظر است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران