تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۰۲
بازدید: ۳۶
کد خبر: ۳۴۵۵۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ثبات ارزی و کاهش انتظارات تورمی ماحصل دیپلماسی ارزی بانک مرکزی است

ثبات ارزی و کاهش انتظارات تورمی ماحصل دیپلماسی ارزی بانک مرکزی است
‌می‌متالز - کارشناس اقتصادی گفت: کنترل رشد نقدینگی به دلیل اثرگذاری در نرخ تورم و رابطه معنادار تورم و نرخ ارز، از دستاورد‌های بانک مرکزی است.

به گزارش می‌متالز، ایمان زنگنه؛ کارشناس اقتصادی در خصوص اهمیت توجه بانک مرکزی به دیپلماسی ارزی، دستاورد‌های این رویکرد را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به اینکه کشور متاسفانه در سال‌های گذشته با تلاطمات ارزی جدی دست و پنجه نرم کرده نیازمند توجهی جدی به دیپلماسی ارزی در راستای ثبات بخشی به بازار ارز و به تبع آن اقتصاد کشور هستیم.

وی در این باره خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت کاهش انتظارات تورمی، اثرگذاری انتظارات تورمی در نرخ ارز و تاثیرپذیری تورم و نرخ ارز از یکدیگر به نظر می‌آید بانک مرکزی نگاه ویژه و دوراندیشانه تری نسبت به مقوله انتظارات تورمی داشته به این خاطر راهکار دیپلماسی ارزی را در نظر گرفت.

این کارشناس و تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: دیپلماسی ارزی در پیش گرفته شده توسط بانک مرکزی نشان داد دکتر فرزین متوجه تاثیرگذاری انتظارات تورمی و شوک‌های سیاسی در انفجار نرخ ارز است به این خاطر توجه اساسی به موضوع بسیار مهم دیپلماسی ارزی دارد.

زنگنه گفت: برخی این پرسش را مطرح می‌کنند که نرخ ارز کاهش نیافته است، حال آنکه مساله حائز اهمیتی که دستاورد دیپلماسی ارزی بانک مرکزی است، عدم رشد نرخ ارز است.

وی دراین باره یادآور شد: سال‌های گذشته شاهد رشد‌های بسیار بالای نرخ ارز با هر تکانه و حتی سخن سیاستمداران غربی بودیم، اما دیپلماسی ارزی و مجموعه سیاست‌ها و راهبرد‌های در نظر گرفته شده از سوی بانک مرکزی مانع اثرگذاری دوباره شوک‌های سیاسی بر نرخ ارز شد.

این کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: کنترل رشد نقدینگی به دلیل اثرگذاری در نرخ تورم و رابطه معنادار نرخ تورم و نرخ ارز از دستاورد‌های بانک مرکزی در دوره کنونی است.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: اگر قائل به ارتباط دو سویه نرخ ارز و تورم باشیم متوجه می‌شویم نرخ ارز از تورم به شدت تاثیر می‌گیرد و بالعکس، بنابراین بانک مرکزی در طی مدت مدیریت دکتر فرزین مانع افزایش نرخ ارز شد.

زنگنه یادآور شد: حتی می‌توان گفت سیاست تثبیت باعث ثبات قیمت ارز شد، لذا به هر شکلی این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد متوجه تعدیل انتظارات تورمی در اقتصاد ایران به دلیل رویکرد صحیح بانک مرکزی در سیاست‌های ارزی و توجه عمیق به اهمیت دیپلماسی ارزی می‌شویم.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران