تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۰۵
بازدید: ۶
کد خبر: ۳۴۵۶۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سیستان و بلوچستان چگونه با تدبیر شهید رئیسی "طلایی" شد؟

سیستان و بلوچستان چگونه با تدبیر شهید رئیسی
‌می‌متالز - از سیستان و بلوچستان به عنوان رنگین‌کمان معادن کشور یاد می‌شود؛ ظرفیتی که تا قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم تقریباً مغفول مانده بود و حالا با احداث معادنی از جمله طلای تفتان به فعلیت رسیده است.

به گزارش می‌متالز، از استان سیستان و بلوچستان به عنوان رنگین‌کمان معادن کشور یاد می‌شود؛ ظرفیتی که تا قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم تقریباً مغفول مانده بود و حالا با احداث معادنی از جمله طلای تفتان به فعلیت رسیده است.

مواد معدنی مکشوفه در استان سیستان و بلوچستان شامل کرومیت، مس، منگنز، آهن، طلا، تیتانیوم و کانی‌های فلزی نظیر تالک، منیزیت، گل‌سفید، آنتیموان، فلدسپات خاک صنعتی، نیکل، کائولن، سیلیس و سنگ‌های ساختمانی به‌ویژه گرانیت، این استان را به رنگین‌کمان معادن کشور تبدیل کرده است.

معدن و واحد صنایع معدنی «طلای مادوفتی» با مساحت ۶۴.۸ کیلومتر مربع با استخراج اسمی سالانه ۹۷۸ هزار تن کانسنگ طلا و ۲۴ هزار تن کانسنگ مس و سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومان ایجاد شده و اشتغال بخش استخراج و اکتشافات تکمیلی ۱۵۰ نفر است.

ظرفیت کارخانه فرآوری این معدن ۴۳۳ کیلوگرم شمش طلا در سال و میزان سرمایه‌گذاری آن یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که عملیات احداث آن سال ۱۴۰۱ آغاز شد و اشتغال واحد فرآوری و پشتیبانی کارخانه ۳۰۰ نفر است.

جمع کل سرمایه‌گذاری این پروژه معدنی و صنایع معدنی ۵۰ میلیون دلار با مجموع اشتغال ۴۵۰ نفر بوده و در حال حاضر این پروژه با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد در آستانه بهره‌برداری قرار دارد که قرار بود همین روز‌ها توسط رئیس‌جمهور شهید به بهره‌برداری برسد.

«ایرج حسن‌پور» مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان در این رابطه اظهار داشت: اولویت اشتغال در این کارخانه با مردم بومی تفتان خواهد بود و با افتتاح این کارخانه، زمینه اشتغال چشمگیری به طور مستقیم و غیرمستقیم برای مردم این شهرستان فراهم و موجب رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده