تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۳۵
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۳۲۸۹۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
انقلابی در رونق اقتصادی رخ داد؛

اشتغال‌زایی ۳۰۰ نفره با بهره‌برداری از کارخانه تولید «کاتد مس» نیمروز

‌می‌متالز - نیمروز در حالی دارای معادن بسیار غنی در منطقه سفیدآبه بوده و ۹۷ درصد معادن شمال سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده که پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از فاز اول کارخانه «تولید کاتد مس» سالانه ذخیره محصول آن به سه هزار تن برسد.

به گزارش می‌متالز، صنایع در حالی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اشتغالزایی محسوب می‌شوند که علاوه‌بر اشتغال‌زایی، توسعه و رشد اقتصادی را به دنبال دارند. در این زمینه سیستان و بلوچستان با قرار داشتن بر روی کمربند فلزی و معدنی جهان که از صربستان تا پاکستان ادامه دارد یکی از استان‌های بزرگ معدنی کشور محسوب می‌شود.

معادن سیستان و بلوچستان به دلیل ظرفیت‌های بالای ذخایر در رتبه‌های اول و دوم کشوری قرار گرفتند که این نشان‌دهنده ظرفیت، رشد و رونق اقتصادی در منطقه است، این معادن حاوی ذخایر غنی از فلزات و کانسار‌های معدنی از قبیل کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، طلا و همچنین عناصر و کانسار‌های غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، گل‌سفید و سنگ‌های ساختمانی و تزئینی بویژه گرانیت و مرمر است.

با این وجود سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های بزرگ معدنی کشور محسوب می‌شود به طوریکه از ۶۰ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور، ۲۸ نوع آن به طور قطع و در شرایط کنونی در این استان وجود دارد؛ همچنین از حیث داشتن عناصر معدنی فلزی از کم‌نظیرترین استان‌های کشور محسوب شده و بیشترین میزان آهن پلاسری، مس و آنتیموان و طلای کشور را با پراکندگی وسیع به خود اختصاص داده است.

در این میان وجود معادن غنی و متنوع و سهم بالای سیستان و بلوچستان در برخورداری از این معادن و امکان توسعه فعالیت‌های معدنی توسعه و پیشرفت اقتصادی این نقطه از ایران اسلامی را رقم زد، به عقیده کارشناسان؛ این استان در دوران بعد از انقلاب یکی از استان‌های مستعد در زمینه سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بخش معدن بوده است.

شناخت مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن می‌تواند علاوه‌بر هدایت سرمایه‌ها و منابع به سمت بهره‌برداری توان رقابتی در بازار‌های بین‌المللی ایجاد کند که این امر در سیستان و بلوچستان به عنوان رنگین کمانی از معادن دور از انتظار نیست و در دولت سیزدهم نیز شاهد اتفاقات بی‌نظیری در این عرصه هستیم.

در این بین نیمروز یکی از شهر‌های سیستان و بلوچستان است که دارای معادن بسیار غنی در منطقه سفیدآبه بوده و ۹۷ درصد معادن شمال سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده؛ از ظرفیت‌های معدنی این شهرستان می‌توان به معادن آنتیموآن و معدن مس جانجا و معدن مس سیاستراگی اشاره کرد که از معادن بسیار غنی با عیار بالا است.

معدن مس سیاستراگی در فاصله ۱۸۴ کیلومتری شهرستان نیمروز، بخش صابری، دهستان سفیدآبه، روستای اومار واقع شده که با احداث این معدن ظرفیت سالیانه آن بیش از سه هزار تن در سال است.

رونق اشتغال در نیمروز

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه تمرکز و توجه به ظرفیت‌های بی‌بدیل این استان زمینه توسعه این منطقه را فراهم کرده، افزود: پیشرفت این منطقه از مسیر توسعه معادن، صنایع وابسته به معادن و تجارت خارجی در حال گذر است.

ایرج حسن پور بیان کرد: سیستان و بلوچستان دارای محدوده‌های معدنی مس، طلا، آهن پلاسری، منیزیت، آنتیموان با ذخایر قابل قبولی بوده که یکی از ظرفیت‌های معدنی این منطقه در نیمروز است.

وی ادامه داد: فاز اول کارخانه تولید کاتد مس در محدوده معدنی منطقه سیاسترگی در روستای اومار شهرستان نیمروز بزودی به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در این طرح معدنی تاکنون توسط شرکت تلاش گران هفت هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که با افتتاح فاز اول این طرح معدنی، سالانه سه هزار تن محصول کاتد مس تولید خواهد شد.

وی گفت: هم اکنون تعداد ۳۰۰ نفر در طرح معدنی منطقه سیاسترگی مشغول به فعالیت هستند.

حسن پور اظهار کرد: پیش بینی می‌شود فاز اول کارخانه تولید کاتد مس معدن سیاسترگی تا پایان سال به بهره برداری برسد.

توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر سیستان و بلوچستان بویژه در بخش معدن علاوه‌بر توسعه و پیشرفت این استان سبب شکوفایی و پویایی اقتصاد کشور نیز خواهد شد بنابراین حضور شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در این نقطه از ایران اسلامی به تحقق این امر کمک شایانی خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سیستان و بلوچستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده