تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۴۳
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۳۳۲۹۹۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تغییر مناسبات جهانی تولید فولاد در دنیا/ آیا آتش‌بس جنگ معدنی میان استرالیا و چین برقرار می‌شود؟

‌می‌متالز - استرالیا به عنوان یکی از غول‌های معدنی به خصوص سنگ آهن در دنیا حالا تصمیم به ورود به عرصه فولادسازی گرفته است، اتفاقی که می‌تواند توازن را در حوزه بین‌المللی میان قطب‌های معدنی و فولادی جهان تغیییر دهد؛ هر چند تغییر استراتژی دولت کانادا در حوزه مس و فولاد حالا مناسبات این کشور با چین را هم در تا پایان سال ۲۰۲۴ تغییر خواهد داد.

به گزارش می‌متالز، جنگ تجاری میان استرالیا و چین از سال ۲۰۲۰ شروع شد. در این سال تصمیم چین مبنی بر ممنوعیت خرید زغال سنگ از استرالیا، خشم دولت این کشور را به دنبال داشت که آغاز نوعی جنگ سیاسی - تجاری میان دو کشور بود؛ به طوری که حتی «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا، چین را به نقض قوانین سازمان تجارت جهانی متهم کرد و گفت پکن بازی را آغاز کرده که هیچ برنده‌ای نخواهد داشت.

البته اظهارنظر‌های اخیر مقامات دو طرف کمی متفاوت است. وزیر تجارت استرالیا به تازگی اعلام کرده که این کشور تلاش دارد که تمام موانع تجاری با چین را بردارد؛ این در حالی است که این تنش‌ها در حالی طی دو سال گذشته میان دو طرف اتفاق افتاده که پیش از آن دو کشور چین و استرالیا روابط نزدیکی در حوزه مبادلات تجاری محصولات معدنی با یکدیگر داشته اند، به طوری که استرالیا به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده زغال سنگ به چین شناخته می‌شده است.

از سال ۲۰۲۰ به دلیل تنش‌های رخ داده روابط دو کشور سطح مناسبات تجاری نیز کاهش پیدا کرد و حالا در ابتدای سال ۲۰۲۴ استرالیا استراتژی جدیدی را از مسیر سرمایه‌گذاری در محصولاتی مثل مس و فولاد دنبال می‌کند.

در حال حاضر تقاضای مس چین در حال افزایش است و استرالیا برنامه‌های ویژه‌ای برای تامین مس این کشور دارد. در همین حال، اشتهای چین برای واردات مس بسیاری از تحلیلگران را شگفت‌زده کرده است.

بر اساس اطلاعاتی که اخیرا منتشر شده است، استرالیا در نوامبر سال گذشته، ۲۷۵۰۰ تن سنگ معدن و کنسانتره مس به چین صادر کرده است. این بالاترین محموله ثبت شده در هر ماه پس از سال ۲۰۲۰ است؛ یعنی سالی که چین واردات محصولات معدنی از استرالیا را ممنوع کرد.

تا پایان سال ۲۰۲۰، استرالیا تقریبا ۸۰۰۰۰ تن کنسانتره مس را در هر ماه به چین صادر می‌کرد. طبق گزارش‌ها، این حدود ۵ درصد از کل واردات چین را تشکیل می‌دهد؛ با این حال، پس از استقرار دولت جدید در کانبرا در سال ۲۰۲۲، چین به تدریج تعرفه‌ها و محدودیت‌های غیررسمی را بر کالا‌های متنوع استرالیا کاهش داد. البته برآورد‌ها نشان می‌دهد که تقاضای مس نه تنها در چین، بلکه در بیشتر نقاط جهان بالا رفته است. در واقع، تحلیلگران انتظار دارند که نیاز به مس در سال ۲۰۲۴ در کل دنیا شتاب بیشتری بگیرد.

برخی گزارش‌ها پیش‌بینی می‌کند که تولید مس داخلی چین نسبت به سال‌های قبل افزایش بیابد. در همین حال، تقاضای اضافی مس ممکن است ناشی از افزایش در بخش املاک و مستغلات و سازندگان خودرو باشد. از سوی دیگر استرالیا که به عنوان غول تولیدکننده در زمینه سنگ آهن شناخته می‌شود قصد ورود به عرصه فولادسازی را دارد.

بر اساس جدیدترین خبر‌ها در این باره شرکت‌های BHP و ریوتینتو با هم همکاری می‌کنند تا اولین کوره ذوب الکتریکی EAF استرالیا را احداث کنند. بزرگ‌ترین تولید کننده سنگ آهن جهان یعنی استرالیا در حال حاضر هیچ فولادی تولید نمی‌کند چرا که سهمیه تولید CO ۲ این کشور محدود و بسیار گران قیمت است و از سوی دیگر هزینه نیروی انسانی آن بالاست. اما حالا قرار است نقشه بازی تغییر کند.

به اعتقاد کارشناسان و صاحب‌نظران معدنی ورود استرالیا به عرصه فولادسازی در ابعاد بین‌المللی و در سطح وسیعی اثرگذار خواهد بود. حالا در زمانی که تنش‌های سیاسی چین و استرالیا به دلیل نیاز به روابط تجاری فروکش کرده است، به نظر می‌رسد فلز سرخ دلیل محکمی برای فشار دادن دست گرمی بین دو کشور باشد.

در نهایت به نظر می‌رسد که نشانه‌های فعلی حاکی از نوعی آتش بس در جنگ تجاری - معدنی میان استرالیا و چین باشد و نوعی صلح تجاری میان دو طرف برقرار خواهد شد. هر چند که ورود استرالیا به فولادسازی برخی مناسبات در حوزه تولیدات جهانی و صادرات و واردات را به خصوص آن بخشی که مربوط به چین بوده است را تغییر خواهد داد.

منبع: اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده