تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۴۱
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۳۳۲۵۲۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تراکتور سهامدار معدن مس شد/ زنوزی در زنوز سرمایه گذاری می‌کند

‌می‌متالز - با امضای قرارداد مشارکت بین گروه سرمایه‌گذاری مالک باشگاه تراکتور در یک شرکت معدنی واقع در منطقه مرند از توابع استان آذربایجان شرقی، باشگاه تراکتور سهامدار این شرکت و صاحب معدن مس شد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا زنوزی مطلق، مالک باشگاه تراکتور و گروه توسعه سرمایه‌گذاری دریک در آیین امضای این قرارداد همکاری که ۶۵ درصد آن به این گروه واگذار شده است، با بیان این‌که شرکت‌های مختلف گروه سرمایه‌گذاری دریک در این همکاری حضور دارند، گفت: برای اولین بار باشگاه فرهنگی ورزشی اقتصادی تراکتور هم سهامدار است و هفت درصد سهم دارد که باعث می‌شود، مردم بیشتر پیگیر وضعیت این معدن باشند.

وی با بیان این‌که پیشنهاد سهامداری باشگاه تراکتور در معدن توسط خانم پاشایی، نماینده مردم مرند و جلفا داده شد، اظهار کرد: بر اساس قوانین فیفا، یک باشگاه نمی‌تواند بیش از حدود ۱۰ یا ۲۰ درصد سهامدار یک شرکت باشد؛ بنابراین مقرر شده تا سهم تراکتور هفت درصد باشد که البته شاید امروز کفاف ندهد، ولی در آینده با راه‌اندازی کامل معادن قطعا بهتر خواهد شد. قصد داریم که چند معدن دیگر را هم به تراکتور واگذار کنیم تا وضعیت را در کوتاه مدت ساپورت کند.

وی افزود: هوادان دنبال این بودند که مس سونگون، تراکتور را بخرد، ولی الان خود تراکتور، معدنی مثل مس سونگون خریده است که فواید آن را در آینده خواهند دید. طبق قولی که داده بودم هواداران باید از منافع تراکتور بهره‌مند شوند، مقرر شده تا با ثبت یک شرکت سرمایه‌گذاری، هواداران را در آن سهامدار کنیم و مردم از منافع آن بهره ببرند.

سونگون امکان حمایت تراکتور را ندارد

وی با بیان این‌که سهامدار کردن باشگاه باعث ایجاد درآمد پایدار برای آن می‌شود، اظهار کرد: به دنبال ایجاد درآمد پایدار برای باشگاه هستیم تا دغدغه هوادان عزیز از این‌که پول تزریق می‌شود یا نه و یا این‌که زنوزی پول می‌دهد یا نه نداشته باشند. مردم می‌خواستند تراکتور به مس سونگون برود، چون این شرکت را شبه دولتی می‌دانند و خیالشان راحت می‌شود که پول به صورت مستمر به باشگاه تزریق خواهد شد، در صورتی که اکنون سونگون در هزینه باشگاهداری‌های خود مانده است. سهامدارانش کل ایران هستند و آن‌ها نیز فشار می‌آورند که چرا برای فوتبال هزینه می‌کند بنابراین امکان حمایت تیم را ندارد.

زنوزی تاکید کرد: به دنبال شرکت‌های دیگر برای واگذاری به باشگاه هستیم و طی دو سال آینده کاری می‌کنیم تا تراکتور نیازی به پول دیگران نداشته باشد و از درآمد سهامش، بتواند هزینه‌هایش را پرداخت کند.

وی با بیان این‌که در حال انجام یکسری کار‌های زیرساختی برای تراکتور هستیم، گفت: فعلا بورسی کردن باشگاه را متوقف کردیم، زیرا نخست باید تولید پول و ثروت را برای باشگاه انجام دهیم تا مخارجش را بتواند خودش تامین کند. اپلیکیشن باشگاه هم در حال راه‌اندازی است و طی دو سه ماه آینده به روی کار می‌آید و فاز اول آن بلیط فروشی قطار، هواپیما و ... خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به قرارداد همکاری با این شرکت معدنی، افزود: متولد تبریز هستم، ولی بنده و خانواده‌ام، ارادت و تعصب خاصی به منطقه زنوز داریم و همواره به دنبال ادا کردن دین خود به منطقه زنوز بودم و حتی دوبار جهت سرمایه‌گذاری در این منطقه اقدام کردم، ولی به دلایلی انجام نشد. این بار، اما با مشورت هیات مدیره گروه سرمایه‌گذاری تصمیم گرفتیم سرمایه‌گذاری را انجام دهیم و امروز نیز قرارداد یکی از آن‌ها امضا می‌شود. امیدواریم کار‌های اساسی را سریعتر در منطقه شروع کرده و کارخانه را احداث کنیم. هتل پنج ستاره نیز در زنوز در دست تکمیل است.

مالک باشگاه تراکتور در خصوص مزیت‌های این سرمایه‌گذاری، تشریح کرد: اشتغال‌زایی بسیار خوبی برای جوانان شهرستان‌های مرند و جلفا و به خصوص شهر زنوز و روستا‌های اطراف خواهد داشت و یکسری برنامه‌های توسعه‌ای دیگر مثل بحث گردشگری و چند صنعت دیگر در منطقه را مدنظر داریم.

اجرای فاز نخست کارخانه کنسانتره مس با ۴۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری

وی در خصوص فعالیت‌های آتی این شرکت معدنی که در دست بررسی برای بورسی شدن است، گفت: ظرف سه یا چهار ماه آینده، فاز اول آن اجرایی شده و کارخانه کنسانتره با سرمایه‌گذاری حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان شروع به احداث می‌شود. بلافاصله فاز‌های دوم و سوم نیز آغاز شده و طی ۳ تا ۵ سال آینده، اتفاقات مهمی در این معدن حتی در حد معدن مس سونگون سونگون خواهد افتاد. این شرکت صاحب سه معدن در منطقه بوده و هر یک پتانسیل خوبی بر اساس کارشناسی‌ها دارند.

وی با بیان این‌که اکتشافات جدیدی در راه است، افزود: در فاز اول به صورت مستقیم تعداد ۶۰۰ نفر اشتغال‌زایی و به صورت غیرمستقیم شاید به تعداد ۳۰۰۰ نفر خواهد داشت و قول می‌دهم که سعی کنیم شهرستان مرند را به یک منطقه مهاجر پذیر تبدیل کنیم؛ این پروژه باعث اصلاح راه‌های منطقه نیز خواهد شد.

دلی برای تراکتور هزینه می‌کنم

زنوزی تاکید کرد: از نظر قانونی هیچ وظیفه‌ای برای هزینه‌های مشارکت اجتماعی نداریم، ولی از نظر دلی و وجدانی این وظیفه را بر خود احساس می‌کنیم که یکسری هزینه‌های اجتماعی از جمله در حوزه ورزش و فوتبال انجام دهیم و این امر نیز هیچ منتی ندارد و فقط نسبت به این مرز و بوم و خاک و منطقه‌ای که در آن بنده زنوزی شده‌ام، هزینه اجتماعی پرداخت می‌کنم. سالی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای تراکتور هزینه می‌کنیم و کسی هم مجبور به این کارمان نکرده است.

وی در خصوص نگرانی هواداران از وضعیت تیم، تشریح کرد: سال قبل تا جایی که توانستیم تیم را تقویت کردیم و نتیجه خوب گرفتیم. امسال نسبت به سال قبل تیم دیگری داریم که تقریبا ۹۰ درصد آن تغییر یافته است. به جز دو سه بازی اول که بخاطر ناهماهنگی بازیکنان و مشکلات دیگر، تیم نتیجه نگرفت، یک مساوی داریم و دو سه باخت بد داشتیم که باید قبول کنیم. حداقل می‌توانستیم مساوی را بگیریم. این باخت‌ها باعث شد تا تیم عقب بیفتد، ولی الان رتبه خوبی داریم. باشگاه در تلاش است تا بر اساس نظر مربی، بازیکن خارجی دیگری در یک پست خاص بگیرد.

جذب بازیکن در حال انجام است

وی گفت: چند گزینه خوب داشتیم، ولی هر یک مشکلی دارند مثلا یکی مصدومیت دارد و یا دیگری باشگاهش نمی‌دهد، ولی جذب بازیکن در حال انجام است.

زنوزی اظهار کرد: تراکتور در ۲۵ سال گذشته به کل شهر‌های ایران یاد داده که از پشتیبانی و هواداری تیم‌های تهرانی بیرون بیایید و تیم شهر خودتان را تشویق و حمایت کنید. این فرهنگ را باشگاه بزرگ تراکتور در کشور ایجاد کرده است.

مالک باشگاه تراکتور در خصوص وضعیت تیم رخش خودرو نیز گفت: این تیم را عمدا به لیگ سه بردیم، زیرا اولا نمی‌خواهیم در لیگ برتر رقیب برای تراکتور بسازیم دوما از نظر قوانین، کار شدنی نیست. حتی قانون اجازه نمی‌دهد که در لیگ حضور داشته باشد. تیم دوم باید در لیگ دو و یا سه باشد.

کادر فنی تراکتور به دنبال وینگر هستند

هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل باشگاه تراکتور نیز در ادامه اظهار کرد: حاکمیت در راستای اداره کشورها، علاوه بر مسائل فیزیکی مثل پل، جاده و بیمارستان، وظیفه دارد تا برای تفریحات مردم نیز مخارجی را متحمل شود.

وی افزود: حاکمیت‌ها معمولا وظیفه ایجاد شادی و نشاط و تفریحات مردم را جهت ایجاد مطلوبیت روانی جامعه برعهده ورزش واگذار می‌کنند. ورزش به راحتی می‌تواند شادی و نشاط را در جامعه گسترش دهد و البته این وطیفه موردتوجه باشگاه تراکتور قرار گرفته تا شادی را برای هوادان ایجاد کند.

وی با بیان این‌که باشگاه تراکتور که در دست بخش خصوصی است، بدون درآمدی از سمت دولت برای مطلوبیت روانی مردم خرج می‌کند، اظهار کرد: درآمدزایی برای باشگاه‌ها از چهار شیوه انجام می‌گیرد. اولی حق پخش تلویزیونی که است که در کشور ما نیست. دومی بلیط فروشی است که هزینه‌های آن بسیار پایین است. سومی اسپانسری که وضعیت مناسبی ندارد و چهارمی فروش محصولات است که بیشتر به صورت رایگان دراختیار مردم قرار می‌دهیم، بنابراین باشگاه تراکتور چندان درآمدزایی ندارد.

نصیرزاده گفت: در دنیا بعد از بانک و بیمه، بیشترین درآمد در ورزش و فوتبال است، ولی ما هیچ درآمدی در این حوزه نداریم و سالانه حدود ۶۰۰ میلیارد تومان هم خرج می‌کنیم. صداوسیما برای پخش دو بازی در فصل ۳۲ هزار میلیارد تومان درآمد دارد، ولی ریال از آن را به فوتبال نمی‌دهد.

وی با بیان این‌که چند باشگاه خصوصی در کشورمان هستند که بر اساس علاقمندی مالکانشان به موضوع شادی مردم توجه دارند که یکی تراکتور است.

وی با بیان این‌که باشگاه بر خلاف تصور‌ها درآمدزا نیست بلکه بدهی دارد، گفت: با امضای قرارداد امروز، باگشاه تراکتور هفت درصد در شرکت معدنی سهامدار می‌شود.

مدیرعامل باشگاه تراکتور در خصوص آخرین وضعیت تیم نیز گفت: نقل و انتقالات باشگاه‌ها در ژانویه هر سال بسته شده و گرفتن بازیکن فقط از همدیگر انجام می‌شود. فعلا متقاضی کادرفنی تیم، برخلاف اذهان، هافبک دفاعی و یا فوروارد نیست بلکه وینگر است.

وی با اشاره به مصدومیت و عمل جراحی قنبری، افزود: احتمالا او را تا پایان نیم فصل در اختیار نداشته باشیم. گرفتن بازیکن خارجی برای تیم نیز متفاوت از بازیکن داخلی است. بازیکن خارجی تا زمانی که قرارداد بسته نشود، نمی‌آیند. قرارداد بازیکنی که نیامده رفت «رومل کیوتو» را نیز بر اساس سوابق گذشته به گونه‌ای بستیم که اگر موردقبول کادر فنی نبود، برود. خودش نیز پذیرفت. بازیکن خیلی خوبی بود، ولی چون به مرز آمادگی نرسیده بود با او خداحافظی کردیم.

بازیکن برزیلی در لیگ تایلند در حال جذب

وی ادامه داد: چند بازیکنی که در فضای مجازی نامی از آن‌ها برده می‌شود که لینک شده هستند هم صحت ندارد. فعلا بازیکن برزیلی که در تایلند بازی می‌کند را مدنظر داریم و کار‌های مقدماتی آن را انجام می‌دهیم و در حال آمدن به تیم است.

ارتقای شاخص‌های اقتصادی مرند و جلفا با فعال شدن معدن مس

معصومه پاشایی، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه اظهار کرد: یکی از نخبگان خطه آذربایجان و مالک باشگاه فرهنگی ورزشی اقتصادی تراکتور حال پس از سال‌ها در زادگاه خود سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی افزود: شهرستان مرند پس از سال‌ها که در حوزه صنعت عقب افتادگی داشته است، طی چند سال اخیر شاهد انفاقات خوبی بوده که شاید مهمترین آن نیز اکتشافات معدن مس و تایید ذخایر فلزی در ارتفاعات مرند است که امیدواریم در آینده باعث ارتقای شاخص‌های اقتصادی شهرستان شود.

وی با بیان این‌که این معدن مس، زبانزد خاص و عام شده و در خاورمیانه مطرح خواهد شد، گفت: این معدن یک معدن خاص است و وقتی به دست انسان توانمندی، چون آقای زنوزی رود قطعا سرعت عمل خواهد داشت و یک روز در سطحی بهتر از معدن مس سونگون خواهد بود.

پاشایی با بیان این‌که باشگاه تراکتور را با سهامدار کردن بیمه کردند، گفت: درآمد پایدار یعنی اینکه باشگاه تراکتور تا سالیان سال درآمد خواهد داشت و مثل باشگاه‌هایی، چون بارسلون خواهد شد که خودش می‌تواند خودش را اداره کند.

وی ادامه داد: هفت درصد سهم باشگاه از شرکت معدنی، عدد بالایی است و باشگاه می‌تواند در آینده، تمامی شهر‌ها را پوشش بدهد و آکادمی بزند که قطعا ثمرات آن برای منطقه نیز خواهد بود. باشگاهی با این تعداد هوادار در میدان که تعدادشان از هواداران تیم‌های تهرانی بیشتر بوده و در سطح دنیا بی نظیر است.

وی خاطرنشان کرد: مدیرعامل این شرکت معدنی قول داده تا تیم دسته یک برای مرند خریداری شود.

وی هم‌چنین در خصوص تکمیل زنجیره تولید مس در منطقه نیز گفت: معادن با هم فرق دارند. زنجیره ارزش تولید خوب است که ایجاد شود، ولی مسائل زیست محیطی بسیاری در استان داریم که در اثر تصمیمات هیجانی و غلط زیادی در گذشته ایجاد شده‌اند. خوشبختانه نوع کانی زایی این معدن، آلودگی محیط زیستی ندارد. تکمیل زنجیره ارزش مس و احداث کارخانه ذوب مشکلات زیست محیطی ایجاد می‌کند که به عنوان یک آذربایجانی، نمی‌خواهیم محیط زیست منطقه را از بین ببریم. به جای آن، روش‌های نوینی برای فراوری وجود دارد.

پاشایی تاکید کرد: این معدن فقط مس ندارد و فلزات دیگری را نیز در خود جای داده و نباید با مس سونگون مقایسه شود.

رضایی، مدیرعامل این شرکت معدنی نیز در ادامه اظهار کرد: تلاش‌های همکاران در شرکت، امروز به ثمر نشسته است. امیدواریم این اتفاق، می‌تواند موتور محرک برای توسعه شهرستان‌های مرند و جلفا و جهش برای منطقه آذربایجان و اتفاق مبارکی برای کشور عزیزمان در عرصه تولید و سرمایه‌گذاری باشد.

وی با بیان این‌که شناسایی ذخایر این معدنی منطقه توسط این شرکت از سال ۹۸ شروع شده و فعالیت اصلی اکتشافی آن نیز از ۹۹ آغاز شده است، افزود: این معدن در حد یک معدن در کلاس اول جهانی است و علاوه بر مس، فلزات دیگری نیز دارد. تیم کانی زایی آن طوری است که با متد دوستدار محیط زیست انجام می‌گیرد. تا شعاع جند کیلومتر آبادی و مسکونی وجود ندارد.

وی گفت: بیش از ۸۰ درصد ارزش زنجیره مس از سنگ معدن تا کنسانتره است. ۲۰ درصد باقی نیز به شمش و کاتد می‌شود که سرمایه‌گذاری در این ۲۰ درصد به صرفه نبوده و احداث واحد ذوب در منطقه آذربایجان ضربه بزرگی به محیط زیست می‌زند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده