به گزارش میمتالز، روحالله عباسپور، درباره ضرورت واردات خودرو براساس قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۰ تولید داخل روند کاهشی داشت، به گونهای که تولید خودروسازان نمیتوانست نیاز بازار را تامین کند علاوه بر این موضوع واردات خودرو نیز به دلیل محدودیتهای ارزی ممنوع شد و این موضوع نیز بر کمبود خودرو در کشور افزود.
نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس یازدهم براساس کارشناسیهای انجام گرفته، ریشه مشکلات صنعت خودرو را احصا و برای رفع برخی از آنها قانون ساماندهی صنعت خودرو را تصویب کرد.
وی اضافه کرد: در قانون ساماندهی صنعت خودرو از یک سو، بستر رشد تیراژ تولید فراهم شد و از سوی دیگر مجوز واردات خودرو به دولت داده شد، در ادامه از آنجا که واردات خودروهای نو ارزبری بسیاری دارد و زمانبر است، لایحه دولت درباره واردات خودروهای کارکرده به تصویب رسید تا با واردات این خودروها عرضه به بازار بیشتر شود، اما با وجود گذشت چیزی حدود ۲ سال از تصویب این قانون، مردم هنوز نتوانستهاند تاثیر واردات خودرو را به خوبی مشاهده کنند.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه هرچند قیمت خودرو در روزهای اخیر به دلیل موضوعاتی مانند کاهش نرخ دلار، ارزان شده است، اما باید برای ساماندهی این بازار فکری اساسی شود، تصریح کرد: در برنامه اقتصادی دولت برای واردات خودرو باید از یک سو واردات خودروهای اقتصادی مدنظر قرار گیرد و از سوی دیگر موضوع تنوع در دستورکار باشد تا سلیقه اقشار مختلف مردم تامین شود و خودروسازان نیز ناچار باشند برای رقابت با این نوع خودروها علاوه بر ارتقای کیفیت، هزینههای سربار خود را نیز کاهش دهند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به موضوع تعرفه واردات خودرو نیز اشاره کرد و افزود: میزان تعرفه باید به گونهای تنظیم شود که خودروی وارداتی با قیمت مناسب به دست مردم برسد، در صورتیکه نرخ تعرفه بالا باشد خودروهای وارداتی گران تمام میشود و همه مردم توان خرید آنها را نخواهند داشت.