تاریخ: ۲۶ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۴
بازدید: ۹۵۵
کد خبر: ۳۳۰۱۴۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
طاهری:

تولید خودرو اقتصادی مغفول مانده است؛ وزارت صمت برنامه‌ریزی کند

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه هرچند در واردات نیز رویکرد واردات خودرو‌های اقتصادی وجود داشت، اما این موضوع نیز مغفول ماند، اضافه کرد: از آنجاکه خودرو‌های اقتصادی تولید نمی‌شود، عملا قیمت خودرو‌های موجود نیز به جای اینکه روزبه‌روز به دلیل کارکرده و قدیمی بودن ارزان‌تر شود، افزایش پیدا می‌کند که این آسیب جدی برای صنعت خودرو است.

به گزارش می‌متالز، مصطفی طاهری درباره صحبت‌های رئیس سازمان استاندارد مبنی بر اینکه پژو پارس تا اسفند امسال مجوز تولید دارد، گفت: برخی خودرو‌ها براساس قوانین بالادستی توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری می‌شوند و طبق فرمول قیمت‌گذاری، قیمت پایه آن‌ها افزایش می‌یابد، اما موضوعاتی مانند تورم موجب شده که خودروسازان ادعا کنند که این قیمت، هزینه تولید را پوشش نمی‌دهد، بنابراین برای خروج از زیان به سیاست جدیدی روی آورند که براساس آن خودرو‌هایی به اصطلاح جدید تولید کنند که شامل فرمول قیمت‌گذاری خودرو نباشد و بتوانند قیمت‌های بالاتری برای آن‌ها لحاظ کنند؛ در واقع خودروسازن تمایلی به حفظ پلتفرم‌های قبلی نداشتند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلیل دیگر توقف خط تولید برخی خودروها، ادامه داد: براساس مصوبه شورای عالی استاندارد، خودرو‌ها باید استاندارد‌های ۸۵ گانه را رعایت کنند که برخی از این پلتفرم‌ها نمی‌توانند برخی از این استاندارد‌ها را طی کنند.

وی بیان کرد: از یک سو خودروساز تمایلی به تولید خودرو‌های اقتصادی که تولید انبوده داشته و مردم متقاضی خرید این خودرو‌ها هستند و قیمت آن‌ها پایین است ندارند و از سوی دیگر رعایت استاندارد‌ها اجباری است، این موضوع دست به دست هم داد تا تولید برخی خودرو‌های اقتصادی مانند پراید، پژو ۴۰۵ و... متوقف شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه متاسفانه علیرغم اینکه وعده طراحی پلتفرم مشترک خودروی اقتصادی مطرح شد، اما این وعده عملیاتی نشد، تصریح کرد: تولید خودروی اقتصادی از همه چیز مهم‌تر است تا خودرویی که قشر متوسط توانایی خرید آن را دارند وجود داشته باشد که متاسفانه این موضوع هر روز کمرنگ‌تر شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه هرچند در واردات نیز رویکرد واردات خودرو‌های اقتصادی وجود داشت، اما این موضوع نیز مغفول ماند، اضافه کرد: از آنجاکه خودرو‌های اقتصادی تولید نمی‌شود، عملا قیمت خودرو‌های موجود نیز به جای اینکه روزبه‌روز به دلیل کارکرده و قدیمی بودن ارزان‌تر شود، افزایش پیدا می‌کند که این آسیب جدی برای صنعت خودرو است.

طاهری با بیان اینکه همه خودروسازان قوی نیز خودرو‌هایی دارند که اقتصادی تلقی می‌شود، این موضوع را نقطه ضعفی برای صنعت خودروسازی برشمرد و ادامه داد: باید وزارت صمت برای این موضوع برنامه‌ریزی کند؛ علیرغم اینکه در دوره‌های قبلی نیز ادعا‌هایی برای این موضوع شد و از پلتفرم‌های مشترک اقتصادی رونمایی شد، اما هنوز این موضوع عملیاتی نشده است، در واقع تولید خودروی اقتصادی یکی از کار‌های بر زمین مانده است که وزارت صمت باید برای آن برنامه‌ریزی‌های مناسب داشته باشد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده