تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۱۹
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۶۲۴۳
سرویس خبر : انرژی

کاهش صادرات نفت روسیه به چین و هند

کاهش صادرات نفت روسیه به چین و هند
‌می‌متالز - میانگین صادرات نفت دریابرد روسیه در چهار هفته منتهی به ۱۴ ژوئیه، به ۳.۱۱ میلیون بشکه در روز رسید که تقریبا ۶۰۰ هزار بشکه معادل ۱۷ درصد نسبت به اوج اخیرش در آوریل، کاهش داشت.

به گزارش می‌متالز، ارسال محموله‌های نفت روسیه، در حال حاضر به پایین‌ترین حد خود از ژانویه رسیده و احتمالا حداقل تا پایان اوت، به همین منوال باقی خواهد ماند، زیرا میزان پالایش داخلی بهبود یافته و به بالاترین حد خود در ۶ ماه گذشته رسیده است. این کاهش صادرات احتمالا برای چین و هند بیشتر ملموس خواهد بود، زیرا این دو کشور آسیایی، بیش از ۸۰ درصد از صادرات نفت خام روسیه را از طریق دریا دریافت می‌کنند.

با این حال، بشکه‌های نفت روسیه که از بازار خارج شده‌اند، بخش کوچکی از کل خرید نفت خام آنها را نشان می‌دهد، یعنی خریداران چینی و هندی می‌توانند به راحتی نفت خام کشور‌های دیگر را جایگزین نفت روسیه کنند.

شرکت تحقیقاتی «ریستاد انرژی» پیش‌بینی کرده است صادرات نفت روسیه در ژوئیه و اوت، حدود ۲.۷ میلیون بشکه در روز باقی خواهد ماند، اما در سپتامبر که انتظار می‌رود پالایشگاه‌های روسیه تعمیرات سنتی پاییز خود را آغاز کنند، اندکی بهبود یافته و به ۲.۹ میلیون بشکه در روز رشد می‌کند.

در مقایسه با صادرات ۳.۶ میلیون بشکه تا ۳.۷ میلیون بشکه در روز که در آوریل و مه ثبت شده، این کاهش قابل ملاحظه‌ای به شمار می‌رود، زیرا حملات مکرر پهپاد‌های اوکراینی، باعث اختلال در پالایش داخلی شده است.

ویکتور کاتونا، تحلیلگر ارشد نفت خام در شرکت اطلاعات انرژی کپلر، به بلومبرگ گفت: میزان صادرات مشاهده شده در آوریل یا مه، در سال ۲۰۲۴ تکرار نمی‌شوند، زیرا حملات پهپادی، به پالایشگاه‌های بیشتری در مقایسه با حملات بهاری، آسیب خواهد زد. کاتونا پیش بینی کرد که عرضه نفت خام روسیه از طریق دریا، تا پایان سال نزدیک به سه میلیون بشکه در روز خواهد بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در این بین، اوکراین مانع صادرات نفت روسیه به مجارستان از طریق خاک این کشور شده است. غول نفت و گاز لوک اویل، نفت روسیه را از طریق خط لوله دروژبا به اروپا صادر می‌کند و آخرین مسیر عرضه نفت روسیه به این منطقه است که همچنان فعال است. با این حال، کشور‌های اروپایی همچنان نفت را از سایر شرکت‌های روسی دریافت می‌کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده