تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۰۶
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۶۷۲۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرد:

تاثیر مثبت ابطال مصوبه نرخ خوراک در EPS کل شرکت‌های فولادی/ افزایش جذابیت تاسیس نیروگاه‌های گازی در صنایع

تاثیر مثبت ابطال مصوبه نرخ خوراک در EPS کل شرکت‌های فولادی/ افزایش جذابیت تاسیس نیروگاه‌های گازی در صنایع
‌می‌متالز - سیدرضا شهرستانی، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرد: ابطال مصوبه افزایش نرخ خوراک تاثیر مثبتی بر EPS کل شرکت‌های فولادی خواهد گذاشت. البته با توجه به این تغییر قیمت، باید مشخص شود چه مقدار از مبالغ پرداخت شده بابت نرخ خوراک به حساب شرکت‌های تولیدکننده فولاد باز می‌گردد.

به گزارش می‌متالز، «سیدرضا شهرستانی» با بیان این که مصرف انرژی در صنعت فولاد همواره بالا بوده، اما در گذشته این صنعت از مزیت ارزانی نرخ انرژی بهره می‌برده، گفت: اگر این وضع تداوم پیدا کند می‌توان آینده روشنی را برای شرکت‌های فولادی و همچنین سرمایه‌گذاران آن تصور کرد، چرا که سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند نیاز داخل را مرتفع کرده و در بخش صادرات، ارزش افزوده‌ای را ایجاد و برای کشور درآمدزایی کنند.

تاسیس نیروگاه‌های گازی

او با اشاره به اینکه کل زنجیره فولاد، به ازای هر تن تولید، نیازمند حدود هزار و ۵۰۰ کیلو وات ساعت برق و ۵۰۰ مترمکعب گاز است، افزود: قطعا با تغییر قیمت گاز، قیمت برق هم تغییر خواهد کرد. اگر قیمت گاز کاهش یابد، شرکت‌های فولادی می‌توانند ژنراتور‌های گازی تاسیس کرده و برق مورد نیاز خود را از آن تامین و خوراک گاز ارائه دهند که با این اقدام سود آنها مضاعف خواهد شد.

تاثیر مثبت بر EPS شرکت‌های فولادی

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اعلام اینکه به ازای هر یک متر مکعب گاز، ۴ کیلو وات ساعت برق تولید می‌شود، اعلام کرد: در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت برق هزینه و حدود ۶ هزار تومان نیز برای هر متر مکعب گاز، هزینه برق از صنعت فولاد دریافت می‌شود.

او با تاکید بر اینکه با کاهش قیمت گاز استفاده از ژنراتور‌های گازی، قابل توجیه است، ادامه داد: ابطال مصوبه نرخ خوراک تاثیر مثبتی در EPS کل شرکت‌های فولادی خواهد گذاشت و با این تغییر قیمت، باید مشخص شود چه مقدار از مبالغ پرداخت شده بابت نرخ خوراک به حساب شرکت‌های تولیدکننده فولاد باز می‌گردد که البته این موضوع به سیاست شرکت‌های فولادی بستگی دارد.

مصرف گاز و برق فولاد طی ۵ ماه سال ۱۴۰۲

شهرستانی در ادامه درباره میزان مصرف گاز صنعت فولاد طی ۵ ماه اول سال ۱۴۰۲، توضیح داد: حدود ۳۲ میلیون تن فولاد در سال تولید می‌کنیم که برای ۵ ماه اول سال گذشته، حدود ۶.۵ میلیارد متر مکعب گاز و حدود ۶ میلیارد متر مکعب برق مصرف شده است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده